Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
e31nar N1848
- 0.7 bar

- Innlegg: 138
- Registrert: 21 sep 2009, 23:02
- Medlemsnummer: N1848
- Navn: Einar
- Bil: 1995 9000 CSE 2.0t
- Sted: Gjøvik/Ålgård
Legg inn
av e31nar N1848 » 05 mar 2010, 23:11
Hei,
Har et problem med 9000en min nå =/ Når jeg gir litt på, ikke mye, så trekker bilen plutselig en del til høyre.. når jeg slipper opp gassen kommer det et lite dunk, og så går bilen rett fremover igjen...
Noen som vet hva som kan være årsaken til dette?
Har jekka opp bilen, tatt av hjulet og kjent litt på drivakselen... greide å rikke den kanskje en mm ca. ut og inn mot girkassen...vet ikke om det skal være sånn eller ikke?:P
Takker og bukker for svar

-
e31nar N1848
- 0.7 bar

- Innlegg: 138
- Registrert: 21 sep 2009, 23:02
- Medlemsnummer: N1848
- Navn: Einar
- Bil: 1995 9000 CSE 2.0t
- Sted: Gjøvik/Ålgård
Legg inn
av e31nar N1848 » 06 mar 2010, 11:50
noen som vet hvordan jeg kan feilsøke?
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 06 mar 2010, 12:07
Opphengskule som er helt ferdig? Foring(er) på bærearm? Er nok noe i forstillinga som flytter seg, neppe drivakselen sin feil.
EDIT: klarer du å flytte på drivakselen i forhold til spindelen så er jo ikke sentermuttera skrudd til, da er du også snart fri for hjullager... At akslingen kan flyttes litt i knutene er normalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 06 mar 2010, 12:08
Du postet spørsmålet ditt i går kveld kl 23 og så løfter du tråden allerede nå?
Om noen har en formening om hva som er galt så svarer de deg når de kan
Den mm du får til å flytte på drivakselen er normal.. har ingen gode ide'er jeg i allefall, du må rett og slett sjekke at ikke noe er løst.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
e31nar N1848
- 0.7 bar

- Innlegg: 138
- Registrert: 21 sep 2009, 23:02
- Medlemsnummer: N1848
- Navn: Einar
- Bil: 1995 9000 CSE 2.0t
- Sted: Gjøvik/Ålgård
Legg inn
av e31nar N1848 » 07 mar 2010, 11:38
Har vært ute å sett litt nå...
Det røret som indre del av drivakselen går igjennom på høyre side er ganske forslått :s kan se en pakning er på vei av osv...
Noen som vet hvordan man demonterer dette? regner med det ikke ser helt fint ut inni der =/

Sist redigert av
e31nar N1848 den 23 jun 2010, 23:13, redigert 1 gang totalt.
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 07 mar 2010, 14:12
For å få av det røret så må du ut med drivakselen på høyre side så må du demontere braketten som medbringeren sitter fast i, sitter med 3 skruer samt 2 styretapper. Når du har løsnet skruene så må du da bende braketten litt ut fra blokka før du kan trekke den ut gjennom hjulhuset.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
ToreN1246
- Overload!!!
- Innlegg: 1200
- Registrert: 28 jan 2008, 17:08
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av ToreN1246 » 07 mar 2010, 14:19
jøss, sitter motoren din fast eller??? har du sjekket alle foringer i forstilling og rundt motor?
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
-
e31nar N1848
- 0.7 bar

- Innlegg: 138
- Registrert: 21 sep 2009, 23:02
- Medlemsnummer: N1848
- Navn: Einar
- Bil: 1995 9000 CSE 2.0t
- Sted: Gjøvik/Ålgård
Legg inn
av e31nar N1848 » 07 mar 2010, 19:39
problemet er vel tinga som ikke sitter fast tror jeg:P
takker for svaret tor =) skal ut å se på det snart:D
Er vel ikke noen som har noen spådommer om hva jeg kommer til å se når jeg demonterer det hele?
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 07 mar 2010, 20:47
Ser jo helt klart ut som at du må ha nye motorfester, motoren skal jo ikke flytte seg så mye.
Du bør også sjekke lageret i opphenget til medbringeren.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 07 mar 2010, 21:42
Er røret så bulket at mellomakslingen tar borti? Hvis ikke så hadde jeg droppet å bruke tid på det, det der er jo en konsekvens, ikke en årsak, og det gjør faktisk ikke noe at det er bulker i røret, det dekker bare til mellomakselen. Nyere Saaber har ikke det røret utenpå mellomakselen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
e31nar N1848
- 0.7 bar

- Innlegg: 138
- Registrert: 21 sep 2009, 23:02
- Medlemsnummer: N1848
- Navn: Einar
- Bil: 1995 9000 CSE 2.0t
- Sted: Gjøvik/Ålgård
Legg inn
av e31nar N1848 » 07 mar 2010, 22:34
sant nok... tror ikke mellomakselen tar borti.. men røret ble så mye bulket på 30min med kjøring... og da kjørte jeg sinnsykt rolig:P grunnen til at det blir bulket er vel kanskje at mellomakselen er løs i leddet mot resten av akselen?
-
ToreN1246
- Overload!!!
- Innlegg: 1200
- Registrert: 28 jan 2008, 17:08
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av ToreN1246 » 08 mar 2010, 23:49
e31nar N1848 skrev:sant nok... tror ikke mellomakselen tar borti.. men røret ble så mye bulket på 30min med kjøring... og da kjørte jeg sinnsykt rolig:P grunnen til at det blir bulket er vel kanskje at mellomakselen er løs i leddet mot resten av akselen?
hadde vel ikke vært så mye igjen av knuta om så var... ?!
og bulkene kommer fra utsiden, ergo noe annet har gjort det der mot hylsa!!! en motor opplagret i kloss utslitte foringer kanskje??

hehe
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 09 mar 2010, 01:21
Det røret som går utenpå mellomakselen er det veldig fort å lage bulker i når man tar ut girkassa. Jeg har klart det 2 ganger hvertfall. Så om clutchen har vært skiftet e.l. så kan det forklare de bulkene.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
e31nar N1848
- 0.7 bar

- Innlegg: 138
- Registrert: 21 sep 2009, 23:02
- Medlemsnummer: N1848
- Navn: Einar
- Bil: 1995 9000 CSE 2.0t
- Sted: Gjøvik/Ålgård
Legg inn
av e31nar N1848 » 09 mar 2010, 10:13
Jeg forstår at bulkene kommer utenfra... men kan et løst motorfeste gjøre at bilen kjører mot høyre ved moderat akselerering? Når jeg trør bittelitt mer på pedalen enn ved helt økonomisk kjøring, så kommer det et dunk, så kjører bilen mot høyre, og jeg må holde rattet mot venstre for å kjøre rett frem, når jeg slipper gassen igjen kommer det et nytt dunk og bilen kjører normalt igjen...
Bilen var i desember på ana trollhättan og fikk motorbytte, der jeg fikk inntrykk av at de var veldig nøye med å skjekke alt mulig rart...
Timon skrev:Det røret som går utenpå mellomakselen er det veldig fort å lage bulker i når man tar ut girkassa. Jeg har klart det 2 ganger hvertfall. Så om clutchen har vært skiftet e.l. så kan det forklare de bulkene.
Det kan jo hende, men ser ikke de bulkene veldig ferske ut? itillegg er den der pakningen på vei ut.. :s
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 09 mar 2010, 11:46
Da kommer nok bulkene fra motorbyttet!
Som skrevet tidligere så er det nok en foring, en bærekule eller rett og slett noe som er løst i forstillinga di, som er grunnen til at den drar til sida. Det har ikke noe med mellomakslingen å gjøre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan