Hva er throttle bodies godt for?

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Hva er throttle bodies godt for?

Legg inn av Rambraut N1491 » 07 mar 2010, 23:07

Er det noen som vet hva throttle bodies på en turbomotor er godt for? På sugere så hjelper det en del på gassrespons og noe effektøkning, men på en turbo er jeg usikker. Ser på bilder at mange som bygger turbo på M5 motoren har slike, så noe er det vel godt for?

Hvis noen lurer på hva throttle bodies er så er det ett spjell for hver sylinder. Bilde
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Hva er throttle bodies godt for?

Legg inn av Tor N12 » 07 mar 2010, 23:13

Hehe... Throttle body har jo stort sett enhver bil da ;)
Men det er selvfølgelig ikke vanlig at en vanlig normal bil har et for hver sylinder..
Utengen og andre kan sikkert ramse om flere fordeler men om jeg vil tro at den største fordelen er at man med separate gasspjell får en bedre kontroll på hva som slippes inn i hver enkelt sylinder.
Om du tenker deg et vanlig innsug så kommer jo lufta inn i en ende og går da inn i et felles kammer for alle sylindrene, problemet blir da at hver sylinder ikke får like mye luft ettersom kanalene kommer på rekke.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Hva er throttle bodies godt for?

Legg inn av Aleks_ » 07 mar 2010, 23:14

Vet at slike ofte blir brukt i forgassermotorer. De gir en mye jevnere(laminær) luftstrøm, og man slipper dermed turbulens i luftstrømmen, og det vir da gi en litt bedre effekt.

Du har ikke bilde av noe slikt på en M5 turbomotor? Ser ikke helt for meg åssen det kan se ut..

EDIT: tenker på trakta ja..
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Hva er throttle bodies godt for?

Legg inn av Rambraut N1491 » 07 mar 2010, 23:22

Tor N12 skrev:Hehe... Throttle body har jo stort sett enhver bil da ;)
Hahaha, ja, kanskje litt dårlig forklart topic.. :lol:


Men, her er bildet til deg aleks_

Bilde
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hva er throttle bodies godt for?

Legg inn av Ingvar N629 » 07 mar 2010, 23:39

Det er enkelt og greit godt for mindre trottlet volum, samt like innsugsforhold for hver sylinder, om du tar den forklaringen :wink: Dette fører til bedre respons og det er en måte å løse gassvekslingsproblemer på, men med bare fire sylindre som Saabene stort sett har, så er strengt tatt ikke det noe stort problem på innsugssida. Kommer an på kamtiming da men.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar