Turbohavari.. Hva bør sjekkes?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Turbohavari.. Hva bør sjekkes?

Legg inn av Aleks_ » 11 apr 2010, 18:06

Heisann.

Turboen min gikk idag(regner med at blårøyk når jeg slipper gassen, og det at bilen går som en dass betyr turbohavari). :evil:
Så da må man få tak i ny turbo. Står mellom en standard GT17 eller en TD04. Problemet er bare at TD04 blir så forbanna dyrt i forhold til å bytte til standard-turbo.
Hvordan er det å gjøre et slikt bytte selv? Hva bør man se på/tenke over?

Er det noen fare for at motoren har tatt skade? Oljelampa kom på når den kom ned på tomgang, men var kjapp med å stoppe motoren. [-o< Oljenivået er greit.

Noe jeg bør sjekke på motoren?
Noe eller jeg burde ta en titt på i forbindelse med havariet?

:|
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Turbohavari.. Hva bør sjekkes?

Legg inn av Ronny_N169 » 11 apr 2010, 18:37

Om noe har tatt skade kommer nok an på hvor lenge turboen har vært "litt dårlig". Nedslitte lagre i turboen gjør at man kan få en høyere flow av olje igjennom turboen enn vanlig, og lite olje til andre deler. Men pleier å gå bra da. Mye olje kan samle seg i katalysatoren etter et havari, men brenner som regel opp av seg selv. Om du skal bytte til en TD04 trenger du nok ny programvare, spesiellt om bilen er trimmet fra før. Om du ønsker en nyrenovert Garrett GT17, kan du ev ta kontakt med meg på PM. Ellers kan du jo kjøpe kina kopier overallt ellers, der Biltema er like "bra" som allt annet. Disse heter da som ikke Garrett, men gjerne GT17, GT1752, GAR GT1752 osv..
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Turbohavari.. Hva bør sjekkes?

Legg inn av Timon » 12 apr 2010, 10:25

Når turboen min ble bytta, så bytta jeg fra Garrett T25 til Mitsubishi TD04. Angret litt på at jeg ikke bytta til en Garrett T28, siden da hadde jeg sluppet å bytte vann- og oljerør. De rørene kosta mer enn turboen.

Så kan være en idé å regne ut hva som blir billigst først. Så er det jo mange som mener at TD04 er av bedre kvalitet enn T25.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Re: Turbohavari.. Hva bør sjekkes?

Legg inn av K_Duck N1093 » 12 apr 2010, 10:42

Timon skrev:De rørene kosta mer enn turboen.
^_- ? Jeg får føling på at du fikk "grei" pris på snurran da? Eller? Rørene er da ikke dyre?

[e]
speedparts skrev:Rörsats
för att montera Mitsubishi turbo på bil som haft Garrett
Bilde
En drøy høvding for den der. Mener jeg gav 1800ish for mitt sett i sin tid, da med noen myke koselige slanger som lettet monteringsjobben noe helt hinsides. ^_^ [/e]
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Turbohavari.. Hva bør sjekkes?

Legg inn av Timon » 12 apr 2010, 11:37

Den TD04 satsen koster 3695 SEK hos Maptun. Jeg bestilte en sånn, og den var ikke komplett :evil: så sendte den tilbake og kjøpte en sats hos Saab forhandler for 1000,- mer.

Turbon importerte jeg fra Japan for 3000 NOK.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Turbohavari.. Hva bør sjekkes?

Legg inn av Aleks_ » 12 apr 2010, 15:46

Nå var det ikke den retningen diskusjonen skulle ta da, men :wink:
Har bestilt TD04, passende kobra og ny rørsats idag. Delene kommer over helga en gang.. Og ja, det er ikke billig.. :roll:


Det jeg lurer mest på er dette:
Aleks_ skrev:
Hvordan er det å gjøre et slikt bytte selv? Hva bør man se på/tenke over?

Er det noen fare for at motoren har tatt skade? Oljelampa kom på når den kom ned på tomgang, men var kjapp med å stoppe motoren. [-o< Oljenivået er greit.

Noe jeg bør sjekke på motoren?
Noe eller jeg burde ta en titt på i forbindelse med havariet?

:|
Noen som har steg-for-steg guide på å skifte fra GT17 til TD04? Vurderer å gjøre det selv, da verkstedet ikke har tid før i månedsskifte.. :worry:
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Turbohavari.. Hva bør sjekkes?

Legg inn av Timon » 12 apr 2010, 16:24

Aleks_ skrev:Nå var det ikke den retningen diskusjonen skulle ta da, men :wink:
Har bestilt TD04, passende kobra og ny rørsats idag. Delene kommer over helga en gang.. Og ja, det er ikke billig.. :roll:


Det jeg lurer mest på er dette:
Aleks_ skrev:
Hvordan er det å gjøre et slikt bytte selv? Hva bør man se på/tenke over?

Er det noen fare for at motoren har tatt skade? Oljelampa kom på når den kom ned på tomgang, men var kjapp med å stoppe motoren. [-o< Oljenivået er greit.

Noe jeg bør sjekke på motoren?
Noe eller jeg burde ta en titt på i forbindelse med havariet?

:|
Noen som har steg-for-steg guide på å skifte fra GT17 til TD04? Vurderer å gjøre det selv, da verkstedet ikke har tid før i månedsskifte.. :worry:
Om du har fått olje i innsuget, så bør vel rør, IC og slanger renses. Nye slangeklemmer er fint og relativt udyrt. De gamle er ofte fulle av rust.

Finnes en guide her, men er feil bil da:
http://www.saab9000.com/procedures/exhaust/turbo.php
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Turbohavari.. Hva bør sjekkes?

Legg inn av Ingvar N629 » 13 apr 2010, 20:14

Regner med det er bare vannrør med i rørsatsen, så da må du rense oljerørene (særlig inn) og banjonene grundig for å være sikker på at du ikke tar livet av neste turbo også. Mener nemlig å ha lest noe om oljeforbruk på motoren din, så da kan det jo være en bra mengde koks her og der.

Er det skader på turbin eller kompressorhjul slik at det er slått av deler av hjula, så forbered deg på leteaksjon og full rens. Ellers er det som timon skriver bare å sjekke intercooler for olje, og rense den om det ser ille ut (litt olje er normalt).

Framgangsmåten sier seg nå mer eller mindre selv, du må kunne løfte opp fronten på bilen så du kan jobbe både over- og underfra. Ellers er det en enkel jobb, av med den gamle og på med den nye. Enkelt og greit. Det er lurt å tappe kjølevæska FØR du begynner :wink:

Paknings- og pinnboltsett kan det være greit å skaffe om det ikke følger med. Om du går for å skaffe deler litt "her og der" så husk at det skal være rustfri stålpakning mellom turbo og manifold, dette har med varmeledningsevne å gjøre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Turbohavari.. Hva bør sjekkes?

Legg inn av Aleks_ » 14 apr 2010, 08:48

Ja, stemmer det at det har vært noe oljeforbruk på motoren min. Hadde den på verksted i påsken der bunnpanna ble tatt ned og renset, samt etterstramming av boltene i toppen.
Har bestilt den rørsatsen Speedparts selger. Følger vel med nye olje-inn rør der?

Ja, regner med at det blir litt rensejobb. Har ikke helt bestemt meg for om jeg setter jobben bort til et verksted enda, eller om jeg gjør det selv. Har noen store eksamener som kommer nå snart, så de burde egentlig prioriteres. :|

Mener at alt av pakninger følger med. Var ihvertfall det jeg fikk beskjed om. :)

Takker for svar, skal se ann hva jeg gjør. :)
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Turbohavari.. Hva bør sjekkes?

Legg inn av Edward N812 » 14 apr 2010, 09:37

Aleks_ skrev: Følger vel med nye olje-inn rør der?
Jepp, ser ut som olje-retur er det eneste som mangler. Litt rart, oljereturflensen fra garretten min passa ikke på mitsu'n
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar