Heisan
Har blitt den lykkelige eier av en og900. Desverre "steiler" bilen litt.... Det virker liksom som jeg kjører med campingvogn, men fjærer dempere virker i orden. Har hørt at det er bare å kappe fjærene foran "et antall centimeter", for å få "rette stuket".
Noen som har erfaring med dette? Ser det ligger noen senkefjører ute på forumet nå, men 35 mm blir litt i underkant av hva denne tranger foran.
Mvh
Ollern
Fj?rer
Moderator: Moderatorer
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
fjærer
Når du bytter fjærer, bytt alle 4!
bilen kan få ganske undelig opførsel med forskjellige fjærer foran/bak.
Petter
bilen kan få ganske undelig opførsel med forskjellige fjærer foran/bak.
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
Re: fjærer
Ha ha det har jeg prøvd selv!Petter 900 T skrev:Når du bytter fjærer, bytt alle 4!
bilen kan få ganske undelig opførsel med forskjellige fjærer foran/bak.
Petter

Hadde det samme problemet på min 9000 byttet alle fjærene(til slutt)!
Saab 9000CSE 2,3T "Aero" 
Saab 900 giriffin
Fikser det meste med øl og en skrutrekker!

Saab 900 giriffin
Fikser det meste med øl og en skrutrekker!
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Bosch senkesett anbefales ikke (vinkelsliper). 35 mm er mer enn nok. Tror du må bytte demperne også for at utfjæringsstoppen passer til fjærene.
Stive fjærer fram og myke bak går til nød, motsatt er livsfarlig.
Stive fjærer fram og myke bak går til nød, motsatt er livsfarlig.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Eg trur nok mykje av steilinga kjem av at bilen vert tung bak, og dermed vil fjørene gi ein del etter... :/
Skift til stivare fjører rundtom, dei bak er spesiellt plaga med at dei vert fort segne har eg inntrykk av.
Men det Lesjöfors (Kilen) settet Speedparts Norway har kostar ikkje meir enn rundt 1200 kroner, det senkar passelig synes eg. Tek du det med ro dår det greit over demparar og slikt også. Som Trond N47 skriv, er det også anbefalt med nye demparar som passar senkesettet, køyrer sjølv med Bilstein Sport demparar som funkar utmerka. Dei får du også på Speedparts Norway, dei er noko dyrare, kostar rundt 900:-/stk.
Flyttar dessutan denne til SAAB Turbo-forum, då det absolutt er ein OnTopic diskusjon dette.
Skift til stivare fjører rundtom, dei bak er spesiellt plaga med at dei vert fort segne har eg inntrykk av.
Men det Lesjöfors (Kilen) settet Speedparts Norway har kostar ikkje meir enn rundt 1200 kroner, det senkar passelig synes eg. Tek du det med ro dår det greit over demparar og slikt også. Som Trond N47 skriv, er det også anbefalt med nye demparar som passar senkesettet, køyrer sjølv med Bilstein Sport demparar som funkar utmerka. Dei får du også på Speedparts Norway, dei er noko dyrare, kostar rundt 900:-/stk.
Flyttar dessutan denne til SAAB Turbo-forum, då det absolutt er ein OnTopic diskusjon dette.
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
slike "shims" er ikke helt ufarlig. Har hørt om flere som har kjørt med den på og den har gått istykker.skilpadda skrev:For å bare heve bilen litt i rumpa, går det da an å legge shims under fjæra for å heve bilen ca 1cm?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Hvis du skal heve den litt bak så kjører Øyvind med Biltema camping-fjærer og er godt fornøyd med det. Stivere enn standard-fjærer og billige. Ellers vil den bli litt høyere bak hvis du senker den framme.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T