Motorbytte 9-5 -01

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Motorbytte 9-5 -01

Legg inn av Arnesl N1394 » 18 mai 2010, 20:49

Det går nok i retning av motorbytte på min kjære, og i den forbindelse har jeg kikket litt i retning av vårt naboland. Dette medfører igjen noen spørsmål:

Jeg har i dag en 9-5 2.0t 2001 mod. . Medfører det noe ekstra arbeid ved å ta en 2.3t motor? Passer denne bolt on med clutch og gearkasse fra 2.0t-motoren? Softwaren må vel oppgraderes? Alt i motorrommet er standard 2001 - brune dyser, GT1752 turbo, etc.

Edit: Fant noe i en eldre tråd om forskjell på innsug, dyser og MAP-sensor, vi dette da si at hvis jeg henter en eks. -99 motor, så må disse delene byttes, eller?

Må man betale moms eller andre importavgifter når man henter motoren? Må man ha egne importpapirer på motoren (mener å ha lest dette en gang)?

Etter byttet må den sikkert godkjennes på verksted og hos biltilsynet? Må den godkjennes hos BT om jeg setter inn en lik 2.0t også?

Dette var det jeg kom på i farten, men har dere noen innspill så ikke nøl med å komme med disse ;) Er det noen som har B205E/B235E motor til salgs også, så er det bare å skrike ut!
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Motorbytte 9-5 -01

Legg inn av Helge » 18 mai 2010, 22:38

Du må betale moms på kjøpesummen. Ikke noe annet.
2.0 og 2.3 er like utvendig.

Setter du inn en 2.3 må dette inn i vognkortet. Du må vise bilen ho BT.
Har du tenkt å gjøre dette så søk skriftlig.
Setter du inn 2.0 må det ikke godkjennes.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Re: Motorbytte 9-5 -01

Legg inn av Arnesl N1394 » 18 mai 2010, 22:49

Helge skrev:Du må betale moms på kjøpesummen. Ikke noe annet.
2.0 og 2.3 er like utvendig.

Setter du inn en 2.3 må dette inn i vognkortet. Du må vise bilen ho BT.
Har du tenkt å gjøre dette så søk skriftlig.
Setter du inn 2.0 må det ikke godkjennes.
Ok, takker! Og ikke noe papir eller noe sånt som må tas med fra selger og over grensa?
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Motorbytte 9-5 -01

Legg inn av Tor N12 » 18 mai 2010, 22:53

Om du ikke sier noe så holder det med mva-papirer.

Var selv i dag hos BT for å få godkjent motorbytte i en 9000 fra 2.0t 150hk til 2.3t Aero 225 hk.
Hadde med meg det jeg trodde var alle nødvendige papirer, også tollpapirer på den motoren som ble satt inn.
Fikk mangel da han hengte seg opp i at det var en "import-motor", dermed må jeg skaffe avgasspapirer spesifikt på denne da det ikke nødvendigvis var samme avgasskrav i det landet den motoren kom fra.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Re: Motorbytte 9-5 -01

Legg inn av Arnesl N1394 » 19 mai 2010, 20:08

Tor N12 skrev:Om du ikke sier noe så holder det med mva-papirer.

Var selv i dag hos BT for å få godkjent motorbytte i en 9000 fra 2.0t 150hk til 2.3t Aero 225 hk.
Hadde med meg det jeg trodde var alle nødvendige papirer, også tollpapirer på den motoren som ble satt inn.
Fikk mangel da han hengte seg opp i at det var en "import-motor", dermed må jeg skaffe avgasspapirer spesifikt på denne da det ikke nødvendigvis var samme avgasskrav i det landet den motoren kom fra.
Vil det ikke stå, eller være forholdsvis innlysende at det er import-motor hvis man tropper opp med mva-papirer?
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Motorbytte 9-5 -01

Legg inn av Paradigm N558 » 19 mai 2010, 20:12

Arnesl N1394 skrev:
Tor N12 skrev:Om du ikke sier noe så holder det med mva-papirer.

Var selv i dag hos BT for å få godkjent motorbytte i en 9000 fra 2.0t 150hk til 2.3t Aero 225 hk.
Hadde med meg det jeg trodde var alle nødvendige papirer, også tollpapirer på den motoren som ble satt inn.
Fikk mangel da han hengte seg opp i at det var en "import-motor", dermed må jeg skaffe avgasspapirer spesifikt på denne da det ikke nødvendigvis var samme avgasskrav i det landet den motoren kom fra.
Vil det ikke stå, eller være forholdsvis innlysende at det er import-motor hvis man tropper opp med mva-papirer?
Jo..

Men når det er sagt, har bilfabrikanter annet effekt på motorene de leverer i andre land?
Dvs. en 2.0 ltt er 150 hester i norge, sverige, latvia og india? :s
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Motorbytte 9-5 -01

Legg inn av Tor N12 » 19 mai 2010, 20:32

Arnesl N1394 skrev:
Tor N12 skrev:Om du ikke sier noe så holder det med mva-papirer.

Var selv i dag hos BT for å få godkjent motorbytte i en 9000 fra 2.0t 150hk til 2.3t Aero 225 hk.
Hadde med meg det jeg trodde var alle nødvendige papirer, også tollpapirer på den motoren som ble satt inn.
Fikk mangel da han hengte seg opp i at det var en "import-motor", dermed må jeg skaffe avgasspapirer spesifikt på denne da det ikke nødvendigvis var samme avgasskrav i det landet den motoren kom fra.
Vil det ikke stå, eller være forholdsvis innlysende at det er import-motor hvis man tropper opp med mva-papirer?
Joda.. jeg prøvde først å levere en vanlig kvitering fra han jeg kjøpte den av men BT krevde å vite opphavet av den så da måtte jeg finne frem mva-papirene (hadde de med)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Re: Motorbytte 9-5 -01

Legg inn av Arnesl N1394 » 19 mai 2010, 21:41

Ok, takk for svarene, da har jeg ihvertfall blitt noe klokere :lol:
Da er det bare å begynne å tråle markedet for et forhåpentligvis godt kjøp!
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorbytte 9-5 -01

Legg inn av Ingvar N629 » 20 mai 2010, 09:50

Du bør nå finne deg en motor som er enten totaloverhalt da, eller har svært lav km. Ellers kan det fort bli katta i sekken mere jobb.

Husk at dersom du skal bytte til en 2,3-liter så er det ikke "bare" å bytte styreboks, denne må også giftes inn, og for at det skal være mulig må det være til rett årsmodell. Får du ikke tak i det, så må det programmeres en boks til bilen din.

Vær også klar over at det er en del forskjeller mellom årsmodellene, men om du får tak i en grunnmotor og flytter over alt annet fra motoren du har, inkludert innsugsmanifold og dyser, så blir det riktig. Eneste endringen du da skal være obs på er at i 2001 så fikk 2-literne lavere komp. Andre endringer på innmat har det også vært, men det spiller ingen trille for kompatibiliteten med software.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar