Montere krengninghemmer(e) på OG900, Verdt det?
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Montere krengninghemmer(e) på OG900, Verdt det?
Jeg vil spørre et kjapt spørsmål til dere med litt peiling på OG900.
Det er så vidt jeg kan se hull til å montere krengningshemmer fremme på bilen.
Er dette verdt det? Hvordan blir bilen å kjøre etterpå?
Er det nok å ha fremme, eller må man ha bak også?
Det er så vidt jeg kan se hull til å montere krengningshemmer fremme på bilen.
Er dette verdt det? Hvordan blir bilen å kjøre etterpå?
Er det nok å ha fremme, eller må man ha bak også?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Montere krengninghemmer(e) på OG900, Verdt det?
Det er fremme og bak på min orginalt, om man merker mye? Tja, blir vel litt flatere i svingene da..? 

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Montere krengninghemmer(e) på OG900, Verdt det?
Du blir også kvitt undertyring på sleden, det er definitivt verdt det både foran og bak!na_X skrev:Det er fremme og bak på min orginalt, om man merker mye? Tja, blir vel litt flatere i svingene da..?

"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
Re: Montere krengninghemmer(e) på OG900, Verdt det?
Det er nesten et must på en aktiv og900 

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Montere krengninghemmer(e) på OG900, Verdt det?
Ja, jeg syns den er litt gjyng gjyng i svingene... Fattern mener jeg ikke trenger
"skal ikke ha så stor fart uansett"
Jaja, jeg må vel prøve å få tak i alt jeg trenger da
Noen her som har liggende??

Jaja, jeg må vel prøve å få tak i alt jeg trenger da

Noen her som har liggende??
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Montere krengninghemmer(e) på OG900, Verdt det?
Haha, lurer på om vi har samme pappa?Atzz N1868 skrev: "skal ikke ha så stor fart uansett"
Det er jo ikke hans avgjørelse hvor stor fart du skal ha

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Montere krengninghemmer(e) på OG900, Verdt det?
Kan godt hende vi har samme ja
Nei, er jo ikke han som bestemmer det

Nei, er jo ikke han som bestemmer det

Re: Montere krengninghemmer(e) på OG900, Verdt det?
Man oppfordrer jo aldri andre til å kjøre fort vetti
Men. Kjører man f.eks kystriksvegen sørover og holder fartsgrensa så er det lett å bli sjøsyk før du treffer på første fergen
Tenker da med og900 i sjark modus 

Men. Kjører man f.eks kystriksvegen sørover og holder fartsgrensa så er det lett å bli sjøsyk før du treffer på første fergen


Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Montere krengninghemmer(e) på OG900, Verdt det?
Får se om jeg får tak i stag da 

- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Re: Montere krengninghemmer(e) på OG900, Verdt det?
Hvis du er plaget med at dørhåndtakene skrubber nedi i svingene kan det være greitt og også stive opp bilen med f. eks Kilen-fjærer fra Lesjøfors og Bilstein sport gassdempere. Speedparts selger ferdig pakke...
Jeg gjorde det sånn på 99-ene mine, da det ikke fantes krengningshemmere orginalt til dem. Det har i ettertid dukket opp ettermonteringsett også til 99. Jeg merket en markant forskjell, spesielt på bilen jeg hadde både forsterkede fjærer og Bilstein rallydempere montert. Det kjentes ut som at den krenget innover i svingene
Men det var bare fjæringa i setet som ga komfortbidrag med det oppsettet....
Poenget mitt er at hvis du ønsker å få chassiset ditt ordentlig ned på veien holder det ikke med bare å montere krengningshemmere
Jeg gjorde det sånn på 99-ene mine, da det ikke fantes krengningshemmere orginalt til dem. Det har i ettertid dukket opp ettermonteringsett også til 99. Jeg merket en markant forskjell, spesielt på bilen jeg hadde både forsterkede fjærer og Bilstein rallydempere montert. Det kjentes ut som at den krenget innover i svingene

Poenget mitt er at hvis du ønsker å få chassiset ditt ordentlig ned på veien holder det ikke med bare å montere krengningshemmere

Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Montere krengninghemmer(e) på OG900, Verdt det?
Jojo, det er klart!
Men krengehemmerene er jo et stykke på veien
Men krengehemmerene er jo et stykke på veien

-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Montere krengninghemmer(e) på OG900, Verdt det?
Ja, da hadde man fått krengehemmere da
Bare monteringen igjen.....
Er det slik at man MÅ løs med tannstaget for å få det på fremme?

Er det slik at man MÅ løs med tannstaget for å få det på fremme?
Re: Montere krengninghemmer(e) på OG900, Verdt det?
Bytt det fremme når du bytter motorenAtzz N1868 skrev:Ja, da hadde man fått krengehemmere daBare monteringen igjen.....
Er det slik at man MÅ løs med tannstaget for å få det på fremme?

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Montere krengninghemmer(e) på OG900, Verdt det?
Ja,blir vel til noe sånt ja
Er det slik at man må ha andre bolter på nedre bærekule når man monter forran?

Er det slik at man må ha andre bolter på nedre bærekule når man monter forran?
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Montere krengninghemmer(e) på OG900, Verdt det?
Det skal ikke være nødvendig å demontere tannstaget, vi monterte staget med motor montert, uten å demontere noe som helst 
Men det er klart jobben blir lettere om motoren først er ute

Men det er klart jobben blir lettere om motoren først er ute
