SAAB 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Emil N2117
Innlegg: 23
Registrert: 03 jul 2010, 21:37
Navn: Emil
Bil: 9-5 Vector 2.3t
Sted: Molde

SAAB 9-5

Legg inn av Emil N2117 » 03 jul 2010, 21:45

Hei!

Jeg er ny på forumet her, men langt fra ny når det gjelder SAAB. Eier nå en 900S som står for utskiftning. I den forbindelse ser jeg etter en SAAB 9-5. Har pekt meg ut en 9-5 Vector, 2004 modell med automatkasse og 2,2 TiD motor. Er det noen her som har kjennskap til modellen og bilen? Er det noe du skal være ekstra "våken" på?

Hadde satt pris på noen ord fra erfarne entusiaster som jeg tror finnes inne her.

Emil
M04 Saab 9-5 Estate 2.3t
M94 Saab 900s 2.0i

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: SAAB 9-5

Legg inn av ToreN1246 » 03 jul 2010, 22:19

hei emil
velkommen til forum!

første jeg ville sjekket er foring til lenkarm i bakstilling, og dempere bak.
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
Emil N2117
Innlegg: 23
Registrert: 03 jul 2010, 21:37
Navn: Emil
Bil: 9-5 Vector 2.3t
Sted: Molde

Re: SAAB 9-5

Legg inn av Emil N2117 » 03 jul 2010, 22:40

Takk for svar. Har selv kjennskap til svakhet på lenkarm foran på min 900. Er det slik at du hører svakheten du snakker om? Kjenner du til noe om motoren?
M04 Saab 9-5 Estate 2.3t
M94 Saab 900s 2.0i

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: SAAB 9-5

Legg inn av ToreN1246 » 04 jul 2010, 00:29

du kjenner det lett bak, det kjennes som om den glir litt ut i sving....
bytt foring til polyuretan, og bytt dempere, dem er som regel ferdige!
kjenner ikke så mye til den motoren der.
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
Emil N2117
Innlegg: 23
Registrert: 03 jul 2010, 21:37
Navn: Emil
Bil: 9-5 Vector 2.3t
Sted: Molde

Re: SAAB 9-5

Legg inn av Emil N2117 » 04 jul 2010, 16:40

Takk for gode innspill. Er det noen andre på forumet som har kjennskap og erfaring med modellen? Alt er av interesse..
M04 Saab 9-5 Estate 2.3t
M94 Saab 900s 2.0i

Brukeravatar
Dan Magnus
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 150
Registrert: 01 mai 2009, 22:38
Navn: Dan Magnus Furuvarp
Bil: 2004 SAAB 9-5 Vector Estate
Kontakt:

Re: SAAB 9-5

Legg inn av Dan Magnus » 04 jul 2010, 20:15

Hei har ikke så mye erfaringer med 2.2tid motoren unntatt at jeg vet at dieselpumpen kan ryke, og den koster en god del tusen ny, tror det var rundt 30k for en ny en. ellers så kan jeg anbefale 9-5 på det høyeste godt sammenskrudd og fantastisk god og kjøre, samtidig ser den jo veldig bra ut og er noe av det sikkreste du kan sitte i hvis du skulle råke for en ulykke. et tips uannsett er å finne en bil med ESP, angående gir for du nesten velge selv, men jeg vil ikke ha en så stor bil med manuell, synes den passer best med automat..

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: SAAB 9-5

Legg inn av Børre N17 » 04 jul 2010, 21:54

EGR-ventilen har en tendens til å tette seg på 2,2'n, det fører til motorlampe og dårlig effekt i motoren. Må da renses eller helst skiftes, ingen stor greie men skjer ofte på biler med mye småkjøring.
Samme småkjøring kan også føre til at tennstiften i Ebersprächer'n brenner av.
Det med at pumpa kan gå er nok mer sjelden, har hatt 2 stk 2,2 selv (kjørt 100-150') og fatter'n har en som han har kjørt snart 100'km med, og bortsett fra ovennevnte og en starter som tok kvelden, har de rulla og gått. Helt supre til å dra vogn men ingen sportslig motor akkurat. Mangler partikkelfilter, ergo høyere årsavgift, derfor solgte jeg min.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: SAAB 9-5

Legg inn av Dopus » 08 jul 2010, 01:30

Blokk heller EGR ventilen, slik mange gjør på audi.

Den har vel dem samme feilene som andre 9-5 bortsett fra motorproblemer kjent for bensinerene.

Synes å huske at dem store foringene der hjulopphenget er festet i chassiet er en svakhet på 9-5. Vet dem ble skiftet på en bekjents 9-5 etter kun 90k Km. speedparts har en forsterket polyurethan utgave av den.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: SAAB 9-5

Legg inn av Helge » 08 jul 2010, 02:28

Dopus skrev:Blokk heller EGR ventilen, slik mange gjør på audi.
De fleste bilinteresserte som eier en bil med EGR blokkerer/fjerner den.
De mener da at bilen går bedre. Om de har rett aner jeg ikke. Men folk flest har nok ventilen montert.
Det er også en kjent sak at denne ble fjernet på de fleste Renaulter for noen år siden da de fusket i oppoverbakker!

Men:
During certain running conditions, the EGR system directs exhaust gases into the intake manifold to be used in the combustion process. The principal affect of this is to reduce combustion temperatures by reducing the amount of oxygen fed into the combustion chamber, which in turn reduces Oxides of Nitrogen (NOX) emissions. Up to 50% of the intake air can be replaced by exhaust gas.
Altså har EGR en effekt på utslipp og kanskje også motorens velbefinnende i og med at forbrenningstemperaturen holdes nede.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: SAAB 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 08 jul 2010, 09:29

EGR er til for å redusere NOx-utslipp. Eksosgassen fortrenger oksygenet, ett prosentpoeng mindre oksygen gir ca 30 % mindre NOx. Det har dessverre noen ulemper, innsugsventilene blir seende helt forferdelig ut. Dersom man monterer EGR på en motor der motorstyringa ikke er forberedt for det, så går også røyktallet opp og eksostemperaturen opp.

For bruktbilråd om 9-5, så søk på forumet her. 9-5 med annen motorisering er like ellers. Vi har sikkert 20 tråder med diverse kjøpsråd om brukte 9-5.

Vær obs på at autolaten er dyr i drift sammenlignet med manuell.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

cozmo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 520
Registrert: 24 aug 2007, 10:19
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
Kontakt:

Re: SAAB 9-5

Legg inn av cozmo » 08 jul 2010, 09:44

Børre N17 skrev:EGR-ventilen har en tendens til å tette seg på 2,2'n, det fører til motorlampe og dårlig effekt i motoren. Må da renses eller helst skiftes, ingen stor greie men skjer ofte på biler med mye småkjøring.
Samme småkjøring kan også føre til at tennstiften i Ebersprächer'n brenner av.
Det med at pumpa kan gå er nok mer sjelden, har hatt 2 stk 2,2 selv (kjørt 100-150') og fatter'n har en som han har kjørt snart 100'km med, og bortsett fra ovennevnte og en starter som tok kvelden, har de rulla og gått. Helt supre til å dra vogn men ingen sportslig motor akkurat. Mangler partikkelfilter, ergo høyere årsavgift, derfor solgte jeg min.
Du solgte den fordi du måtte ut med noen ekstra hundringser i året? Det må være årets beste vits =D>
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..

Mats900R
Overload!!!
Innlegg: 1588
Registrert: 04 des 2005, 17:17
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Re: SAAB 9-5

Legg inn av Mats900R » 08 jul 2010, 13:45

Dopus skrev:Blokk heller EGR ventilen, slik mange gjør på audi.

Den har vel dem samme feilene som andre 9-5 bortsett fra motorproblemer kjent for bensinerene.

Synes å huske at dem store foringene der hjulopphenget er festet i chassiet er en svakhet på 9-5. Vet dem ble skiftet på en bekjents 9-5 etter kun 90k Km. speedparts har en forsterket polyurethan utgave av den.
om du blokker den vil det settes feilkoder og den kommer til og gå i nødprogram:(
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: SAAB 9-5

Legg inn av Børre N17 » 11 jul 2010, 17:43

cozmo skrev:
Børre N17 skrev:EGR-ventilen har en tendens til å tette seg på 2,2'n, det fører til motorlampe og dårlig effekt i motoren. Må da renses eller helst skiftes, ingen stor greie men skjer ofte på biler med mye småkjøring.
Samme småkjøring kan også føre til at tennstiften i Ebersprächer'n brenner av.
Det med at pumpa kan gå er nok mer sjelden, har hatt 2 stk 2,2 selv (kjørt 100-150') og fatter'n har en som han har kjørt snart 100'km med, og bortsett fra ovennevnte og en starter som tok kvelden, har de rulla og gått. Helt supre til å dra vogn men ingen sportslig motor akkurat. Mangler partikkelfilter, ergo høyere årsavgift, derfor solgte jeg min.
Du solgte den fordi du måtte ut med noen ekstra hundringser i året? Det må være årets beste vits =D>

Haha, huff ja der var jeg nok rimelig trøtt når jeg skreiv.. Manglet litt på den setningen der. Jeg frykter at det på sikt blir som i sverige, og at det der var starten på det. Der er det årsavgifter på 7-10k på eldre dieseler. Og dieselprisen var på sitt høyeste, med utsikter over 15kr/liter'n på det tidspunktet. (2007) Derfor bytta jeg til LPG. :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

cozmo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 520
Registrert: 24 aug 2007, 10:19
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
Kontakt:

Re: SAAB 9-5

Legg inn av cozmo » 11 jul 2010, 21:23

Hehe - det låter bedre ja 8)
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..

Brukeravatar
Emil N2117
Innlegg: 23
Registrert: 03 jul 2010, 21:37
Navn: Emil
Bil: 9-5 Vector 2.3t
Sted: Molde

Re: SAAB 9-5

Legg inn av Emil N2117 » 12 jul 2010, 19:30

Hei igjen!

Nok en engang takk for mange interessanne innspill. Jeg har også snakket med flere Saab "kjennere" og de fleste sier at dieselmotoren er noe gammel og at kanskje bensinvarianten av de aktueller bilene (2003 - 2005) er et bedre valg. Har derfor nå startet jakten på en bensinvariant, noe jeg egentlig ville ha fra starten av også.

Var å prøvekjørte en bil idag. Den så veldig grei og fin ut, men det var en svak "tikkelyd" fra venstre området i motorrommet. Nært der drivreimen er plassert. Er det noen som kjenner til hva dette kan være? Ventiler? Bilen var en 2005 modell som hadde gått drøyt 130.000 km. Kjente også noe svak vibrasjon ved skarp nedbremsing. Dette kan vel skyldes klosser/skiver?!
M04 Saab 9-5 Estate 2.3t
M94 Saab 900s 2.0i

Svar