Har en 1999 Saab 9-5 2.0 SE (T7) som bruksbil.
Kjempe god bil, men syns bilen er alt for myk og henger ikke ordentlig med i svingene, samt det er litt moderat med motorkraft ift. vekten. 1600kg og 150hk.
(Kan hende jeg er bortskjemt med mine lette baneracere. 750-900 kilos Peugeot 205 GTier med stiveste oppheng, bur, mods. og fra 200 til 400+ hk

Til saken..
Jeg har søkt og lest på forumet og funnet det meste av info. jeg trenger, men greit med tips og synspunkter fra folk som kjenner Saab bedre enn meg.
Først og fremst er det hjulopphenget jeg vil forandre, men vurderer også å juice opp motoren i andre omgang.
Hjuloppheng:
Når det gjelder dempere vil jeg ha litt komfort igjen, siden dette er the daily driver og jeg ofte reiser på langturer.
Derfor tror jeg Koni FSD eller Eibach prokit vil duge. H&R og Bilstein blir nok for stivt for en bruksbil eller? Forslag til kombinasjoner? Så tenker jeg at krengehemmere type SAS stag og polyuretan foringer er nødvendig.
Når det gjelder forbedring av travers mtp. styrerespons, så forstår jeg det slik at jeg må bytte ut spindler, hjullager, bærekuler, fjærbein, styreledd og kaliperbraketter av type 2002mod +. Noe mer jeg har glemt?
Priser, linker, tips til disse delene mottast med et STORT takk!
Motor:
Når det gjelder Saab sine motorer er jeg ingen guru, men tror en T5 topp er veien å gå? og en TD04 turbo, større dyser, aero innsug og clutch. På eksos siden har jeg allerede 3" Twinpipe så utslipp er greit.
Hvor mange HK/NM tåler den org. manuelle girkassa jeg har? og evt. hvilken girkasse som passer min motor er den mest skuddsikre og med hvilke oppgraderinger som diff, drev etc. bør en gå for mtp. på best mulig utveksling iht. akselerasjon og ikke toppfart.
Priser, linker, tips etc. mottast også her med et STORT takk!
Oppsumering:
Har lurt litt på om dette "lønner" seg.. ser for meg at dette fort vil koste 25k+ på understellsbiten, og sikkert 30-40k+ med motor, og vurderer en utvendig hellakering som prikken over i'en og det blir fort 15k+.
Annser at bilen har en salgsverdi på 90k+, så blir det 25+30k+15 evt. 30k+40k+20k = 160k-180k.
Med 160-180k som utgangspunkt i dette reknestykket. Burde jeg da heller finne meg en 2002mod+ Aero med manuell og skifte stag og forringer? Kansje importere en fra Sverige?
På forhånd takk for svar!

Mvh.
Christian