Ombygging av innsats greenfilter

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 nov 2004, 23:09

9000tic skrev:Noen av de andre her som merket noe effektøkning på innsatsfilter.
Merket ikke noe selv derfor ombyggingen.Syntes d var litt rart med tanke på at bilen er chippet/max turbotrykk og eff anlegg. :?
Køyrer med orginal JR innsatsfilter på 900-en i orginal filterboks (har Lucas, so det er same filterboksa som på 8V), motor og alt anna er orginal (sjølvsagt), merka inga effektauke etter montering, forskjellen er at det vert ein litt grovare lyd rundt 3500-4000rpm og opp.

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 13 nov 2004, 23:52

Øyh! Kanaboy! Hva mener du med myte? Finnes det noen "alle vet " sannheter angående 9000 og åpne dump? Må bare spørre, for jeg har ikke hørt om det før. Er din 9000 med eller uten Trionic? Er din dumpventil justerbar? Som nevnt før så var det en åpen dump på min 9000 2.0t `90 dette fungerte ikke, den trakk falsk luft på tomgang, hvilket førte til at den lett kveltes ved igansetting/kryping. Dessuten ble det sluppet ut registrert luft(små mengder, men dog) ved hvert pssschh. Kan hende at dette hadde vært bedre med en justerbar en. På en motor med Trionic er all luftregistrering(hva skal man kalle det da!) etter dumpventilen, slik at all luft som går ut (eller inn!) der enna ikke er registrert. Det har jo åpenbare fordeler! Viktig å skille mellom Trionic eller ikke, der altså.. Tror kanskje at 9000tic må gjøre en adapsjon for å få noe ut av det nye filteret sitt. Kan du gjøre det, og si om det hjalp? Kanskje du har merket litt bedre respons på lave turtall, der turboen ikke jobber fullt? :?:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Øystein Strøm N141
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 666
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 141
Navn: Øystein Strøm
Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
Sted: Råde

Legg inn av Øystein Strøm N141 » 14 nov 2004, 02:12

Skal fungere bra med åpen dump så lenge det er Trionic-5, men med Trionic-7 og nyere så går det dårlig på grunn av luftmasse måleren. Det er i alle fall det jeg minns jeg leste på svenske forumet. Jeg er ingen mekaniker så har ikke peiling egentlig.
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395

Realace
Innlegg: 1
Registrert: 15 nov 2004, 01:00

Legg inn av Realace » 15 nov 2004, 17:01

TT skrev:Har en 91 2.3 T 200hk mao fulltrykker. Har kjørt med orginal avlasningsventil men har nå byttet til en Forge som tåler høyere ladetrykk(den er også resirkulerende, ikke dump). Hadde like mye "dump-lyd" med den orginale.

Ellers så ser jeg på STCS-forumet at de anbefaler å bruke avlastningsventil fra EVO6&7
Hei! Jeg byttet ut min med en HKS. Den orginale trenger jeg ikke lengre så hvis noen er int. i den er det bare å sende med en melding. Eller gå via TT for den del :D Den er som ny siden evo'en har bare så vidt passert 1000 mil

Mvh
02 Lancer evolution VII
95 Audi A4 1.8t

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 15 nov 2004, 17:10

Här är tråden för er som vill lära er om bypass/dump/blowoff.
Kärt barn har många namn!
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=11190

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar