etter å ha fått opp feilkode 1109, og massivt tap av effekt. (se tidligere tråd, virvelspjeld 95 2007 1,9 tid) har jeg nå byttet egr-ventilen, da jeg mistenker denne for å ha vært gåen, siden partikkelfilteret var 99% tett, ved siste regenering, (ca tre uker siden)
bilen går bedre nå, og reponderer bra, men går i limp mode etter en stund, og motorlampen lyser ennå.
har også sjekket staget til virvelspjellene, dette hadde ramlet av og lå nede, sjekket alle spjell og alle bortset fra ett beveger seg, så regner med det siste er spjellet som motoren er festet i, så da er ikke det staget knekt hvertfall:) men satt på staget igjen og det virket noe slarkete, men sitter på.. foreløpig.. og alle beveget seg fint ved oppstart.
fås disse løse?? eller må man være petter smart for å unngå å ut med 15 lapper..
hmm, dårlig patent..
må man på verksted for å slette koder?
takker for svar
feilkode 1109.. sletting???
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: feilkode 1109.. sletting???
Motorfeilkode slettes normalt dersom du tar av minuspolen på batteriet. Forutsetningen er selvsagt at feilen er utbedret. Noen feilkoder, som feil på airbag, må slettes med Tech 2, et apparat som det stort sett er verkstedene som har, i tillegg til enkelte innbitte skrullinger 

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- simon95
- Navn: Simon
- Bil: 2007 9-5 1,9 tid vector sportc
- Sted: Telemark
Re: feilkode 1109.. sletting???
tok av begge poler, byttet egr-ventil, satt på fiat pakning med restriktor, satt på staget som styrer virvellspjell, og denne sitter, noe løst, testet etter bytte av egr og alle spjell åpner seg bra (ikke treghet i noen av spjellene)
ble en helt annen bil å kjøre etter bytte av egr, men bare til den går i limp mode...
men siden egr ventilen mest sannsynlig har stått litt åpen, tipper jeg partikkelfilteret er tett igjen, gikk i limp mode sist (ca tre uker siden, og da var tettheten i filteret 99%)
men har ikke tech2 eller obd2 utstyr til å sjekke hvilken kode som eventuelt ligger inne nå, siden virvellspjell tilsynelatende virker ok og Egr er byttet. vet heller ikke om pakningen som ble satt på, som er en fiat pakning med resistor utgjør noen forskjell, mulig for liten gjennomstrømning gjennom egr..
får vel vente til mandag til gutta er tilbake på verkstedet og opp å plage de igjen, og bruke noen kroner:) morro..
men men..
håper feilen er fikset og lampa er der pga dpf..
går dieselpartikkelfilteret ann å rengjøre?? har lest noe om vannslange og varmt vann, spyle til det ikke kommer mere sot??
men da skal en vell helst demontere det tenker jeg:) noen som har gjort det, koster skjorta nytt... 17000 sek...
takker for alle svar, bor i porsgrunn, er ikke noen som har utstyr til avlesning, sletting??
ble en helt annen bil å kjøre etter bytte av egr, men bare til den går i limp mode...

men siden egr ventilen mest sannsynlig har stått litt åpen, tipper jeg partikkelfilteret er tett igjen, gikk i limp mode sist (ca tre uker siden, og da var tettheten i filteret 99%)
men har ikke tech2 eller obd2 utstyr til å sjekke hvilken kode som eventuelt ligger inne nå, siden virvellspjell tilsynelatende virker ok og Egr er byttet. vet heller ikke om pakningen som ble satt på, som er en fiat pakning med resistor utgjør noen forskjell, mulig for liten gjennomstrømning gjennom egr..
får vel vente til mandag til gutta er tilbake på verkstedet og opp å plage de igjen, og bruke noen kroner:) morro..
men men..
håper feilen er fikset og lampa er der pga dpf..
går dieselpartikkelfilteret ann å rengjøre?? har lest noe om vannslange og varmt vann, spyle til det ikke kommer mere sot??
men da skal en vell helst demontere det tenker jeg:) noen som har gjort det, koster skjorta nytt... 17000 sek...
takker for alle svar, bor i porsgrunn, er ikke noen som har utstyr til avlesning, sletting??