Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
eilert N46
- Grunnladetrykk
![Grunnladetrykk Grunnladetrykk](./images/ranks/rank_1.gif)
- Innlegg: 59
- Registrert: 21 feb 2003, 01:00
- Sted: Glomfjord
-
Kontakt:
Legg inn
av eilert N46 » 06 mar 2003, 22:40
Min kjære har vært inne til EU kontroll og jeg fikk en litt uventet 2'er:
Alt for høy avgass !
Trodde ikke dette var noe problem på 16V(86) med kratig modda APC.
Er det noen som vet hva som kan være galt
Hvis det er turboen som lekker olje så vennligst ikke svar på dette innlegget
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
eilert
900 T16 (83)
Aero wannabe
-
Rune N01
- 1,5 bar
![1,5 bar 1,5 bar](./images/ranks/rank_4.gif)
- Innlegg: 432
- Registrert: 24 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 01
- Navn: Rune Hensel
- Bil: Saab 900 SE Turbo Cab M96
- Sted: Vinterbro
Legg inn
av Rune N01 » 07 mar 2003, 07:42
Dette kan dreie seg om at blandingsforholdet mellom bensin og luft er for feit. Hva var tallene du fikk oppgitt? Er bilen chippet? Bensintrykkregulator?
MVH Rune
___________________
Saab 9-5 SE Estate MY01
Saab 900 SE Turbo Cab MY96
-
Hjelle, N6
- Site Admin
![Site Admin Site Admin](./images/ranks/styret.gif)
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 07 mar 2003, 18:18
eilert N46 skrev:Min kjære har vært inne til EU kontroll og jeg fikk en litt uventet 2'er:
Alt for høy avgass !
Trodde ikke dette var noe problem på 16V(86) med kratig modda APC.
Er det noen som vet hva som kan være galt
Hvis det er turboen som lekker olje så vennligst ikke svar på dette innlegget
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tja, ein kompis som jobbar på eit lokalt bilverksted her sa at dieselbilar(utan samanligning forøvrig med din kjære) som hadde høge avgasstal, brukte det å hjelpe å køyre noko rensegreier nedpå tanken, og ta CO-test etter at den tanken var oppbrukt.
Huskar ikkje kva han kallte stoffet, men faderen prøvde det på sin M95 9000 CDE (2.0i 130hk) og bilen vart merkbart kvikkare. Kan hende at det hadde ein samanheng med at eg tok ein italian tuneup ein tank eller to etterpå, men det er ikkje sikkert det var det som gjorde utslaget...
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
john n04
- 2.0 bar
![2.0 bar 2.0 bar](./images/ranks/rank_5.gif)
- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
-
Kontakt:
Legg inn
av john n04 » 07 mar 2003, 20:11
Heisann!
Hadde samme problemet en gang jeg også. Måleren stod på 9,99 og kontrolløren min var ikke særlig fornøyd. Jeg lette igjennom ALT!
Til slutt fant jeg at en av lederne på luftmassemåleren var hoppet ut, tror det var den vite. Dette er referanseledningen til brenselboksen. Sett den på plass, så skal vel alt være i skjønneste orden.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
lawicel CanUsb, og Tech2!
-
eilert N46
- Grunnladetrykk
![Grunnladetrykk Grunnladetrykk](./images/ranks/rank_1.gif)
- Innlegg: 59
- Registrert: 21 feb 2003, 01:00
- Sted: Glomfjord
-
Kontakt:
Legg inn
av eilert N46 » 07 mar 2003, 23:27
john n04 skrev:Heisann!
Hadde samme problemet en gang jeg også. Måleren stod på 9,99 og kontrolløren min var ikke særlig fornøyd. Jeg lette igjennom ALT!
Til slutt fant jeg at en av lederne på luftmassemåleren var hoppet ut, tror det var den vite. Dette er referanseledningen til brenselboksen. Sett den på plass, så skal vel alt være i skjønneste orden.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Hmm... når jeg tenker etter så har jo A/F monitor'n vist litt smårare verdier den siste tiden. Verdien var helt korrekt 9,99 (det er vel max utslag, tenker jeg) Så jeg skal sjekke den hvite ledningen jeg
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
eilert
900 T16 (83)
Aero wannabe
-
eilert N46
- Grunnladetrykk
![Grunnladetrykk Grunnladetrykk](./images/ranks/rank_1.gif)
- Innlegg: 59
- Registrert: 21 feb 2003, 01:00
- Sted: Glomfjord
-
Kontakt:
Legg inn
av eilert N46 » 07 mar 2003, 23:39
Rune N01 skrev:Dette kan dreie seg om at blandingsforholdet mellom bensin og luft er for feit. Hva var tallene du fikk oppgitt? Er bilen chippet? Bensintrykkregulator?
Tallet er 9,99 og standard FPR (Jon-Arild -jeg måtte demontere den jeg kjøpte av deg da det oppstod en lekkasje, men denne er fikset nå og klar for montering igjen)
Chippet og chippet.. har modda APC'n slik at jeg justerer trykket fra cockpit
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
vet ikke om det er/finns chip for innsprøtningen på disse ???
Sånn bortsett fra dette så er det jo selvfølgelig åpent filter. STCN standard det vel
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
eilert
900 T16 (83)
Aero wannabe
-
Børre N17
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
- Sted: Lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av Børre N17 » 08 mar 2003, 00:13
Chip (fuelmap) til LH finns. SP, BSR har.
Jeg har et BSR chip liggende til LH 2.4, mulig at det passer til 2.2 og 2.4.2. Om noen er interessert kan jeg høre med BSR.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
-
Rune N01
- 1,5 bar
![1,5 bar 1,5 bar](./images/ranks/rank_4.gif)
- Innlegg: 432
- Registrert: 24 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 01
- Navn: Rune Hensel
- Bil: Saab 900 SE Turbo Cab M96
- Sted: Vinterbro
Legg inn
av Rune N01 » 08 mar 2003, 08:25
Eilert, kjnner du noen som kan brenne chip?
Jeg har programvare..
MVH Rune
___________________
Saab 9-5 SE Estate MY01
Saab 900 SE Turbo Cab MY96
-
Thor N67
- Overload!!!
- Innlegg: 1000
- Registrert: 24 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N67
- Navn: Thor Moi
- Bil: 9-5 2,3 M98
- Sted: Son
-
Kontakt:
Legg inn
av Thor N67 » 09 mar 2003, 23:13
Hva slags type chip og hvor mange bein har den. Kjenner nemlig en som har slikt utstyr
Thor N67
M98 9-5 2,3
-
eilert N46
- Grunnladetrykk
![Grunnladetrykk Grunnladetrykk](./images/ranks/rank_1.gif)
- Innlegg: 59
- Registrert: 21 feb 2003, 01:00
- Sted: Glomfjord
-
Kontakt:
Legg inn
av eilert N46 » 09 mar 2003, 23:13
Rune N01 skrev:Eilert, kjnner du noen som kan brenne chip?
Jeg har programvare..
Gliiiiis, jeg trenger bare litt info om hvilken chip så går det helt greit
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Kan du maile meg programvaren så jeg får tatt en titt på det ?
eilert
900 T16 (83)
Aero wannabe
-
eilert N46
- Grunnladetrykk
![Grunnladetrykk Grunnladetrykk](./images/ranks/rank_1.gif)
- Innlegg: 59
- Registrert: 21 feb 2003, 01:00
- Sted: Glomfjord
-
Kontakt:
Legg inn
av eilert N46 » 11 mar 2003, 17:16
Putta på plass den hvite ledningen og dro inn for etterkontroll.
Nå viste måleren en CO på 0,11
Takk for tipset, nå har jeg spart inn STCN medlemskapet i 10 år fremover.....
Btw. 3'er feil=0 2'er feil=0 1'er feil=0
Ikke så dårlig på en 20 år gammel bil med 300' km +++ på telleren.
Kan Saab lage biler eller
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
eilert
900 T16 (83)
Aero wannabe
-
Thor N67
- Overload!!!
- Innlegg: 1000
- Registrert: 24 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N67
- Navn: Thor Moi
- Bil: 9-5 2,3 M98
- Sted: Son
-
Kontakt:
Legg inn
av Thor N67 » 11 mar 2003, 17:18
At Saab kan lage bra biler er det heldigvis fler og fler som vet. Håper bare at en del av dem melder seg inn i klubben.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Thor N67
M98 9-5 2,3
-
john n04
- 2.0 bar
![2.0 bar 2.0 bar](./images/ranks/rank_5.gif)
- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
-
Kontakt:
Legg inn
av john n04 » 12 mar 2003, 21:52
Alltid hyggeli å hjelpe!
Godt at alt ble ok! Husker det meste enda ja, imponerer meg selv til stadig!!!!!
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
lawicel CanUsb, og Tech2!