Blårøyk og høyt oljeforbruk. 9-3 LØST

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Saab'oaleks

Blårøyk og høyt oljeforbruk. 9-3 LØST

Legg inn av Saab'oaleks » 13 sep 2010, 11:27

Heihei!
Er nå en heldig eier av en Saab 9-3 01mod! =P~
Har da desverre noen problemer med den som jeg må få fikset, så håpet på at noen av dere kunne hjelpe meg litt :)
Bilen "jager" en del på turtallet når den står å bakker, mer på kald motor enn på varm. Den "hakker" svært mye når jeg akselererer og det tar svært lang tid før turboen slår inn virker det som. (vet ikke rundt hvilket turtall den skal slå inn på?)
Motoren spytter også ut svært mye blårøyk, dette skjer ikke hele tiden, men svært ofte. Og det kan like gjærne skje på kald motor som varm, på bremsing eller akselerasjon, høyt eller lavt turtall. Er så mye blårøyk at det nesten kan bli vanskelig å se bilen bak meg :roll:
Motoren bruker også fryktelig mye olje, rundt 1-2 liter per 10'ende mil!

Jeg er bare en liten hobbymekaniker som ikke har så mye peiling, men har mine tanker om dette da :oops:
Lurer på om turboen kan være på tur til å si godnatt, og kan en defekt turbo være resultatet i at den får for lite olje pga. en oljelekarsje grunnet en dårlig toppakning eller stempelring? (har vasket motoren og sjekket for lekarsjer i blokken, men fant ingen) Kan det også være en ventil som ikke er helt som den skal?
Ikke vet jeg, så håper dere som sikkert har mer peiling enn jeg kan hjelpe meg :worry:
Turbo er jo en forbruksvare, men motoren er bare gått 75 000 så syntes det var litt tidlig å ta kveld på :|
Bilen har vært i en liten ulykke der bilen ble liggende på taket i maks 10 minutter (ifølge tidligere eier), kan dette ha et sammenheng med feilene? Ingen direkte skader på motoren ble gjort under ulykken :)

Håper på svar :D
Sist redigert av Saab'oaleks den 10 okt 2015, 01:29, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Blårøyk og høyt oljeforbruk. 9-3

Legg inn av Ingvar N629 » 13 sep 2010, 11:32

Turboen er nok helt ferdig. Det er alt for tidlig mtp km, søk etter oilsludge på forumet her så har du lesestoff. Håper du fikk bilen billig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saab'oaleks

Legg inn av Saab'oaleks » 13 sep 2010, 12:12

Bilen fikk jeg for en rimelig penge, men dette var pga. karosseriskader, ble informert om at motoren var i tipp topp stand. Noe den var helt til min andre kjøretur.
Er det noe jeg kan gjøre for å motvirke oilsludge? Har fyllt etter med olje hele tiden og bilen har ikke kommet med noen ulyder. Noen oljefilter og olje du anbefaler?

Uansett tips tas imot med stor takk.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 13 sep 2010, 12:25

Ta ned bunnpanna og rens den og oljesila grundig. Pass på at veivhusventilasjonen er oppgradert til siste versjon (det har vært kampanje på dette etter at problemet ble kjent). Olje- og filtertype kan sikkert diskuteres på forumet til vi blir blå, men det viktigste er å bytte ofte. Bytter du hver 10 000 km og bruker en olje som passer til oppgaven (se instruksjonsbok) så har du gjort det du kan uten å gå til mer drastiske skritt.

Når det er sagt så kan jo også blårøyk komme av at det har lagt seg olje i oljefelle og slanger til veivhusventilasjonen i forbindelse med at bilen lå opp ned, og nå delvis tetter oljefelle og slanger, og delvis suges inn i motoren. Et veivhusventilasjonssett koster ikke stort hos forhandler (jfr nevnte kampanje). Men sjekk uansett turboen din!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saab'oaleks

Legg inn av Saab'oaleks » 10 okt 2015, 01:28

Dette er en svært gammel tråd, men så først nå at jeg aldri svarte på den.
Gjorde som du skrev. Byttet ventiventilasjonen, renset sila i bunnpanna og byttet turbo.
Bilen varte så i 5 gode år før jeg byttet den ut for en nyere Saab.

Svar