Vet noen aksakt hvilke deler og evt. delenr. for å skifte utløserlageret og clutch på min 900 s 95m.
Evt. om man behøver noe spesialværktøy?
Takk for Svar!
Deler for å skifte Utløserlageret og Clutch
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 12
- Registrert: 24 okt 2008, 13:49
- Navn: Vegard Andersson
- Bil: 04 9-5 2.0T
- Sted: Gausdal
Re: Deler for å skifte Utløserlageret og Clutch
hallo, kan ikke si 100% eksakt hva du trenger, men en liten veileder.
Du trenger Clutch sett, med clutch, trykkplate og utløserlager. Dette settet skal ha alt du trenger, men kan være lurt og bytte simringen inn til kassa også, så du slipper ut med kassa hvis den blir slitt senere, du trenger også sentrerings tapp, ett eller annet som passer rett inn i motor'n der akslingen på kassa skal være, uten det kan det være vanskelig å få på igjen kassa hvis det ikke er rett plasert. ogsa viktig å ha litt fett å ha på der utløserlageret skal være. Jeg har gjort dette på min 95mod ng900s. er en del arbeid å ta ut kassa men er ikke umulig å gjore selv!!
er også lurt å ta noen telefoner rundt til Saabforhandelere og Bilxtra/ Meca osv. de kommer ofte med nyttige tips og forklaringer. kan være mye penger å spare ved å kontakte flere butikker for å hore etter pris
Lykke til
lurt å høre med forhandler også, så du slipper å stå med kassa ute og mangle noe pga at jeg glemte det 
Du trenger Clutch sett, med clutch, trykkplate og utløserlager. Dette settet skal ha alt du trenger, men kan være lurt og bytte simringen inn til kassa også, så du slipper ut med kassa hvis den blir slitt senere, du trenger også sentrerings tapp, ett eller annet som passer rett inn i motor'n der akslingen på kassa skal være, uten det kan det være vanskelig å få på igjen kassa hvis det ikke er rett plasert. ogsa viktig å ha litt fett å ha på der utløserlageret skal være. Jeg har gjort dette på min 95mod ng900s. er en del arbeid å ta ut kassa men er ikke umulig å gjore selv!!
er også lurt å ta noen telefoner rundt til Saabforhandelere og Bilxtra/ Meca osv. de kommer ofte med nyttige tips og forklaringer. kan være mye penger å spare ved å kontakte flere butikker for å hore etter pris

Lykke til


M.v.h. Vegard
NG900S 94mod
Medlemsnr: N1529
NG900S 94mod
Medlemsnr: N1529
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Deler for å skifte Utløserlageret og Clutch
Det kan også være greit å handle hylsa som utløserlageret sitter på, denne kan bli stygt sliten. Ta fra hverandre og vask utløsermekanismen, og smør opp med molybdenfett. Bruk litt fett også på splinesen som skal entre trykkplata, evt teflonspray.
Husk girolje! Og simringene til medbringerne som sitter i kassa kan du bytte i samme slengen. Kjøper du clutchen på Saab så følger det med en det sånn tjafs der, men husker ikke akkurat hva...
Husk girolje! Og simringene til medbringerne som sitter i kassa kan du bytte i samme slengen. Kjøper du clutchen på Saab så følger det med en det sånn tjafs der, men husker ikke akkurat hva...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan