Ettermontere Antispinn og Alarm 9-5.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Ettermontere Antispinn og Alarm 9-5.

Legg inn av Henrik N380 » 25 nov 2004, 14:11

Er det mulig å ettermontere antispinn og alarm på Saab 9-5?
Er det dyrt?
Hvordan fungerer Antispinn på 9-5?

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 05 sep 2003, 01:00

Legg inn av Johnny » 25 nov 2004, 15:28

Hei!

Antispinn, eller i Saab-sammenheng TCS, er noe de har laget for de som ikke kan kjøre bil. :D Min påstand er at det er helt unødvendig, hvis du modererer gassfoten litt på glatta og kjøper nye dekk når det trengs. Dessuten så har jeg hatt TCS på to av bilene jeg har hatt til nå, og det hadde sikkert vært greit om det hadde fungert, men det gjør det ikke. Elektronikk har aldri vært Saabs sterke side, tror jeg. Det er mulig at TCS på 9-5 fungerer bedre enn på 9000, som jeg har da, det har jeg ingen erfaring med. Det fine med TCS på 9-5, er at du kan slå det av. Det kan man nemlig ikke på 9000. ](*,)
Hvis det er mulig, kan jeg tenke meg at det vil bli pes å ettemontere ettersom dette normalt blir montert på fabrikken under produksjon. Det spørs om ledningnettet på de som ikke har TCS, er klargjort for det.
Si fra hvis du får det til!
:)

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 26 nov 2004, 01:11

Jeg har TCS på 9-5 nå, kun fordi det er standard.
Hadde tidligere en lik bil, men 02 mod. Den hadde jeg ikke TCS på.
Og min erfaring er at dette er noe man ikke trenger. Med mindre gassbenet er til 80% dødt/følelsesløst!
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 26 nov 2004, 07:28

Johnny skrev:Hei!

Det fine med TCS på 9-5, er at du kan slå det av. Det kan man nemlig ikke på 9000. ](*,)

Mvh
Johnny
Jeg har prøvekjørt diverse 9000en'er og de jeg har kjørt med TCS har det vært en knapp i dashen for å skru det av også...
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 26 nov 2004, 08:40

Er det da en fordel med TCS når en har automat kontra manuell? En har jo litt mer føling m/man.

Selv har jeg aut. u/TCS. Har ikke vært noe problem ennå.

Ørjan
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 26 nov 2004, 11:30

9000 med TCS fikk bryter fra M93. Med automat og sprek motor kan det være kjekt med TCS, når den girer ned i en bratt motbakke på glatta så spinner den løs hvis du ikke er lynkjapp til å slippe gassen. Det samme i svinger må være litt skummelt?

Ombygging på 9000 krever komplett nytt ledningsnett, mulig det er lettere på 9-5, men anbefaler det ikke.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar