piggdekk eller piggfrie? [løst]

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: piggdekk eller piggfrie? [løst]

Legg inn av Singsaker » 14 okt 2010, 08:01

Andreas N1194 skrev:
Singsaker skrev:Min erfaring er at veien i Trondheim(Singsaker, Tyholt, Byåsen og andre sidegater) er verre én alt som finnes i Norge, Nord såvel som Sør. Jeg har kjørt piggfritt siden 1995 og aldri hatt problemer hvor piggdekk ville endret situasjonen.
Det værste føret var hardpakket snø som var brøytet med kniv-skarp plog, noe som gjorde snøen til noe verre én våt stål-is.

Piggene på piggdekk blir fort redusert på asfalt også, men liker du lyden så kjør på:)
Uansett velg de beste dekkene. Nokian, Continental samt noen andre som bestandig gjør det bra på tester. billig-dekk vil aldri gi samme effekt/sikkerhet uansett, men det er mulig å gjøre en god handel.
Her er jeg 100% enig med Singsaker faktisk! :mrgreen:
Da må æ sjekke om æ har skrevet noe dumt :mrgreen:
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Legg inn av Dopus » 11 nov 2010, 17:04

Kjører på piggfrie nokian dekk. Kjempefornøyd med dem. Kjører jo 70 prosent av vinteren på bar vei her på vestlandet, men i fjord låg det snø et par måneder, piggfritt fungerte utmerket. Aldri noe problem med å komme meg fram. 9-5 `en har utmerkede kjøreegenskaper på vintereren til å være en tohjulstrekker. Ett sett gode dekk, pigg eller piggfritt, vil bare gjøre 9-5 `ens fremkomlighet enda bedre. Jeg for min del foretrekker piggfritt.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Danielm
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Daniel
Bil: 9000 CS 92 B202I
Sted: Bodø

Legg inn av Danielm » 13 nov 2010, 00:06

nå har det seg slik at jeg fikk prøvd bremsing med piggfire dekk som jeg har og det lovet ikke vell.

var ute å kjørte på tirsdag og da lå jeg bak en gammel mercedes. og så bremsa han for en høyreregel og så lå jeg litt for nært og bilen bare sklei rett inn i ræva på merca. ble ikke ei skramme i merca, jeg fikk bungel i frontfanger,knust grill,knust skilt og skiltholder. var jo ikke de værste da. men har fiksa alt bortsett fra den bungelen i fangeren.

så for å si det sånn, neste vinter blir det piggdekk ;) hakka 7 takk ;D

det fulgte jo med piggfrie dekk når jeg kjøpte bilen og mønsteret er bra så tenkte at jeg kunne slite de ut før jeg kjøpte piggdekk. men dekkene er jo 4 år gamle, så de er nokk blitt hard ;/ har vaska dem med avfetting, hjalp ikke så veldig men men. og bilen slipper lett siden det er stv og bakhjulstrekker.

men nå skal det sies at da jeg kjørte på merca så var det såpeglatt.

men men kunne gådd værre :D

så jeg går for piggdekk neste vinter. gidder ikke kjøpe denne sesongen, skal slite ut dekkene først ;D

vinterdekkene er forresten 195/65 R15 hakkapelita
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Legg inn av Singsaker » 15 nov 2010, 11:13

Vinterdekk bør skiftes hvert andre år uansett. Hvordan kan du være så sikker på at 4 år gamle piggdekk ville "reddet" deg fra denne smellen? Piggdekk med noen tusen km på asfalt har vesentlig reduksjoni bremse-egenskapene iforhold til piggfriedekk. Uansett intet dekk varer evig uavhengi av kjørelengde, samt ikke glem avstanden til bilen foran, evt fest blikket lenger foran én du pleier.
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Andreas N1194
Overload!!!
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 15 nov 2010, 11:35

Singsaker skrev:Vinterdekk bør skiftes hvert andre år uansett. Hvordan kan du være så sikker på at 4 år gamle piggdekk ville "reddet" deg fra denne smellen? Piggdekk med noen tusen km på asfalt har vesentlig reduksjoni bremse-egenskapene iforhold til piggfriedekk. Uansett intet dekk varer evig uavhengi av kjørelengde, samt ikke glem avstanden til bilen foran, evt fest blikket lenger foran én du pleier.
Ellers vil jeg si at 90% av vinterkjøringa sitter i hodet, da det er utrolig mange som kjører som det skulle vært bart på veiene og at fysikkens lover om friksjon og mangel på sådan ikke gjelder om vinteren ;)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Svar