Prisantydning på 2005 9-3 Linear 2.0t
Moderator: Moderatorer
Prisantydning på 2005 9-3 Linear 2.0t
Hei!
Håper det er greit at jeg starter min karriere her på forumet med en tråd angående pris på min egen bil. Jeg bor per nå i USA, men flytter til Norge til jul. I utgangspunktet tenkte jeg at det ikke ville lønne seg å ta bilen over dammen, men etter å ha lekt meg litt med avgiftskalkulatoren så kan det faktisk være interessant. Men det største spørsmålet mitt er hvilken pris jeg kan få for den i Norge?
Bilen er altså brukt i USA, og er en 2.0t Sedan med 104.000km, 175hk, automatgir, skinnseter m. varme, A/C, CD/Radio, cruise control - samme som Linear i Norge? Jeg har sett en del på Finn.no, men er vanskelig å synse meg frem til en realistisk pris siden den er litt annerledes enn hva de fleste modellene i markedet. Og er det negativt at den er importert fra USA?
Hadde vært til STOR hjelp om noen kunne kommet med en prisantydning!
EDIT: La til info.
Håper det er greit at jeg starter min karriere her på forumet med en tråd angående pris på min egen bil. Jeg bor per nå i USA, men flytter til Norge til jul. I utgangspunktet tenkte jeg at det ikke ville lønne seg å ta bilen over dammen, men etter å ha lekt meg litt med avgiftskalkulatoren så kan det faktisk være interessant. Men det største spørsmålet mitt er hvilken pris jeg kan få for den i Norge?
Bilen er altså brukt i USA, og er en 2.0t Sedan med 104.000km, 175hk, automatgir, skinnseter m. varme, A/C, CD/Radio, cruise control - samme som Linear i Norge? Jeg har sett en del på Finn.no, men er vanskelig å synse meg frem til en realistisk pris siden den er litt annerledes enn hva de fleste modellene i markedet. Og er det negativt at den er importert fra USA?
Hadde vært til STOR hjelp om noen kunne kommet med en prisantydning!
EDIT: La til info.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Prisantydning på 2005 9-3 Linear 2.0t
Hei, og velkommen hit!
Det negative med en importbil fra USA er jo at speedometeret sikkert er i mph... det kan byttes, men det koster. Garanti og reklamasjonsrett har uansett gått ut på en 5 år gammel bil, så det er ikke et argument imot at det er en importbil.
På den positive siden så har den kanskje vært forskånet for salt, du skriver ikke hvor i USA du bor, men her hjemme går jo de fleste biler i slatlake halve året.
At du ikke finner noen helt lik bil å sammenligne med på finn.no tror jeg ikke spiller noen stor rolle, sammenlign med biler fra samme år med omtrent samme kjørelengde så har du et utgangspunkt. Husk at utropspris ikke er det samme som salgspris.
Det finnes vel også en mer eller mindre bra priskalkulator på nett en plass, noen som husker hvor den er å finne kan sikkert legge ut linken til den
Det negative med en importbil fra USA er jo at speedometeret sikkert er i mph... det kan byttes, men det koster. Garanti og reklamasjonsrett har uansett gått ut på en 5 år gammel bil, så det er ikke et argument imot at det er en importbil.
På den positive siden så har den kanskje vært forskånet for salt, du skriver ikke hvor i USA du bor, men her hjemme går jo de fleste biler i slatlake halve året.
At du ikke finner noen helt lik bil å sammenligne med på finn.no tror jeg ikke spiller noen stor rolle, sammenlign med biler fra samme år med omtrent samme kjørelengde så har du et utgangspunkt. Husk at utropspris ikke er det samme som salgspris.
Det finnes vel også en mer eller mindre bra priskalkulator på nett en plass, noen som husker hvor den er å finne kan sikkert legge ut linken til den

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Skavold
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Har ikke alle amerikanske biler speedometer med både MPH- og KPH-visning?
Ingvar: Det er kanskje DinSides "Hva er bilen din verdt" du tenker på?
Og, velkommen til forumet, Novi!
Ingvar: Det er kanskje DinSides "Hva er bilen din verdt" du tenker på?
Og, velkommen til forumet, Novi!

"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
Takk for det!!
Speedometeret er i mph og kph ja. Mph er riktignok større, men begge er der.
Prøvde den priskalkulatoren, og den gav meg en snittpris basert på 4 biler, både bensin og diesel, så den er vel litt vanskelig å basere seg på. Vil det gi større betalingsvillighet at det er 2.0 ifht 1.8, og at det er automat? Er jo mange 1.8 uten turbo og med manuell til salgs.
Jeg tenkte også på det med salting, men første eieren bodde i up-state New York, og der kommer det jo en del snø. Jeg ser ikkeno rust under bilen, men bremseskivene (?) ser litt smårustne ut. Ellers er bilen i veldig god hold, og helt strøken både inni og utpå. Ligger forresten til salgs her http://www.cars.com/go/search/detail.js ... d=52601815 om noen vil se bilder
Noen som forresten vet hva nypilprisen var i 2005?
Speedometeret er i mph og kph ja. Mph er riktignok større, men begge er der.
Prøvde den priskalkulatoren, og den gav meg en snittpris basert på 4 biler, både bensin og diesel, så den er vel litt vanskelig å basere seg på. Vil det gi større betalingsvillighet at det er 2.0 ifht 1.8, og at det er automat? Er jo mange 1.8 uten turbo og med manuell til salgs.
Jeg tenkte også på det med salting, men første eieren bodde i up-state New York, og der kommer det jo en del snø. Jeg ser ikkeno rust under bilen, men bremseskivene (?) ser litt smårustne ut. Ellers er bilen i veldig god hold, og helt strøken både inni og utpå. Ligger forresten til salgs her http://www.cars.com/go/search/detail.js ... d=52601815 om noen vil se bilder

Noen som forresten vet hva nypilprisen var i 2005?
- Skavold
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Listepris på 9-3 2,0t (175hk) Aut. sedan med Vectorpakke var 418.000 i følge skatteetaten.no
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
Ah, toppers! Får gjøre mer research og se hva de går for på Finn. Tror faktisk ikke de selger Vector her i USA...når jeg så på Saab gikk det i Linear, Arc og Aero. Mulig at min Linear er mer som en norsk Vector? Hmz.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
I mine øyne så trekker det ned en god del at bilen ikke har klima. Ikke sikkert det utgjør så mye på pris men jeg tror nok det i allefall gjør at den er mere tungsolgt enn en som har ACC
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Hva er egentlig utslippsnivået på en 2005 9-3 2.0t , 175hk? Står ikke i mitt vognkort her i USA, men kom frem til 223 g/km ved å bruke tabellen her http://www.smmtco2.co.uk/co2search2.asp. Kan det stemme? Virker jo veldig høyt?
-
- 1,5 bar
- Navn: Trond
- Bil: 9-5SE/9000 cse Jub 97 mod
- Sted: Måløy
Enig, og ser ut som det ikkje er pilot stoler heller? skulle eg ha kjøpt en 9-3 uten klima og pilot stoler so må bilen ha vert latterig billig før eg hadde slått til...Tor N12 skrev:I mine øyne så trekker det ned en god del at bilen ikke har klima. Ikke sikkert det utgjør så mye på pris men jeg tror nok det i allefall gjør at den er mere tungsolgt enn en som har ACC
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Tallene for årets modell med samme motor (biopower, men alle tall gjelder bensindrift) er 236/122/164 g/km, men det er med 6-trinns kasse. Tallene gjelder Eu kjørecykel og er nok for bykjøring, landevei og blandet, men dette er ikke spesifisert på Saab sine sider der jeg fant denne infoen. CO2-utslipp er direkte proporsjonalt med drivstofforbruk. Korresponderende forbrukstall for samme modell er oppgitt til 10,3/5,3/7,1 l/100 km.Novi skrev:Hva er egentlig utslippsnivået på en 2005 9-3 2.0t , 175hk? Står ikke i mitt vognkort her i USA, men kom frem til 223 g/km ved å bruke tabellen her http://www.smmtco2.co.uk/co2search2.asp. Kan det stemme? Virker jo veldig høyt?
EDIT: http://www.saab.no/no/no/start#/
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!