Kjøp Saab 900 - 95-98modell

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
AJF
Innlegg: 13
Registrert: 20 aug 2006, 18:59

Kjøp Saab 900 - 95-98modell

Legg inn av AJF » 16 nov 2010, 21:40

Hei

Har behov for en bil nr 3 i familien. Ettersom jeg tidligere har hatt en 9-3 som jegv ar meget godt fornøyd med, tenkte jeg nå å finne en saab 900 i prisklassen 15000-30000kr (sannsynligvis blir det uten turbo).

Noen her som har tips om hva som er vanlige feil på disse bilen når de har kjørt 150000-200000km. Noe spesielt jeg bør være obs på ved kjøp??
2004 VW Passat 1,9TDI 4-Motion (familievogna)
2000 Saab 9-3 2.0Turbo (ex familievogn)
1998 Mazda MX-5 1.8MP62 (til de laaaange svingete omveiene)

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Kjøp Saab 900 - 95-98modell

Legg inn av Aleks_ » 16 nov 2010, 21:54

N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjøp Saab 900 - 95-98modell

Legg inn av Ingvar N629 » 16 nov 2010, 22:12

Tung og/eller slurende clutch og rust i fjærbein er de dyre gjengangerne du skal passe spesielt på. Ofte får clutchwiren skylda men så enkelt er det dessverre sjelden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Øyvind N1563
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 304
Registrert: 03 nov 2008, 17:49
Medlemsnummer: N1563
Navn: Øyvind Skaten
Bil: '99 Saab 9-5 2.0t
Sted: Tysnes/Porsgrunn

Re: Kjøp Saab 900 - 95-98modell

Legg inn av Øyvind N1563 » 18 nov 2010, 13:41

Ver og obs på vannlekasje. Kan vera lurt å sjekka innanfor trekket i bagasjerommet om det er nåke fukt der. Har hatt mykje problem med det på min, men så har vel eg ikkje akkurat vore heldig med det bilkjøpet mitt
'99 9-5 2.0t

Tidlegare: 94 Saab 900 S Turbo Coupè

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Kjøp Saab 900 - 95-98modell

Legg inn av Ronny_N169 » 18 nov 2010, 13:53

Siste årsmodell, -98 har hydraulisk clutch, det er ikke dumt.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
AJF
Innlegg: 13
Registrert: 20 aug 2006, 18:59

Re: Kjøp Saab 900 - 95-98modell

Legg inn av AJF » 18 nov 2010, 19:20

Takker for svar sålangt:-) Om noen har flere tips tas de imot med stor takk!

Jeg er ikke medlem her så linken når jeg ikke :(
2004 VW Passat 1,9TDI 4-Motion (familievogna)
2000 Saab 9-3 2.0Turbo (ex familievogn)
1998 Mazda MX-5 1.8MP62 (til de laaaange svingete omveiene)

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Kjøp Saab 900 - 95-98modell

Legg inn av Ronny_N169 » 18 nov 2010, 20:34

sitat fra link:
Kjøpsråd NG900:


Modellen ble produsert mellom 1994 og 1998.

Noen vanlige feil:
- Pikselfeil i SID.
- Rust i skjermene.
- Rust nederst på dører og bagasjeluke.
- Rust på fjærbein, noe som er dyrt å bytte.
- At girkassa er tung/vanskelig å få i gir kan bety at den begynner å bli sliten. Rammer som oftest 3. giret og revers.
- Sjekk at clutch fungerer som den skal. At den tar jevnt og ikke virker som om den henger litt. Prøv også å løs ut i 2. giret på flatmark, og kjenn etter om den tar ujevnt.
- Sjekk turboen for slark/om den er sliten
- Ulyd i drivakslinger

Og ellers så er det generelle ting som er verdt å sjekke på alle bruktbiler:
- Servicehefte
- Slitasje på førersetet, pedaler og/eller gulvmatte kan gi deg antydninger på om km-standen stemmer(feks sjeldent med utslitte gulvmatter og slitt hull i førersetet etter 30k km :wink: )
- Om støtdempere/fjærer er utslitte kan du sjekke ved å prøve å gynge bilen i hvert hjørne. Gyngingen skal stoppe relativt fort, gjør den ikke det kan det tyde på at disse er slitt og bør byttes.
- Sjekk at bremsene tar jevnt. Ved prøvekjøring så prøver du å bremse jevnt mens du slipper rattet, og kjenner etter om bilen drar til den ene eller andre siden.
- Sjekk at håndbrekket virker.
- Kan være greit å sjekke at oljenivået er der det skal være.
- Sjekk at knapper/brytere og slikt fungerer som det skal.
- Sjekk alt av lys
- Funksjonstest av klimaanlegget.
- Hvis mulig bør du prøve en kaldstart av motoren. Er den lettstartet? Hør etter ulyder og liknende.

Spytt gjerne inn kommentarer om du kommer på mer. Sikkert mye jeg har glemt. :)
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Svar