Hei
Har behov for en bil nr 3 i familien. Ettersom jeg tidligere har hatt en 9-3 som jegv ar meget godt fornøyd med, tenkte jeg nå å finne en saab 900 i prisklassen 15000-30000kr (sannsynligvis blir det uten turbo).
Noen her som har tips om hva som er vanlige feil på disse bilen når de har kjørt 150000-200000km. Noe spesielt jeg bør være obs på ved kjøp??
Kjøp Saab 900 - 95-98modell
Moderator: Moderatorer
Kjøp Saab 900 - 95-98modell
2004 VW Passat 1,9TDI 4-Motion (familievogna)
2000 Saab 9-3 2.0Turbo (ex familievogn)
1998 Mazda MX-5 1.8MP62 (til de laaaange svingete omveiene)
2000 Saab 9-3 2.0Turbo (ex familievogn)
1998 Mazda MX-5 1.8MP62 (til de laaaange svingete omveiene)
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Kjøp Saab 900 - 95-98modell
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Kjøp Saab 900 - 95-98modell
Tung og/eller slurende clutch og rust i fjærbein er de dyre gjengangerne du skal passe spesielt på. Ofte får clutchwiren skylda men så enkelt er det dessverre sjelden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 304
- Registrert: 03 nov 2008, 17:49
- Medlemsnummer: N1563
- Navn: Øyvind Skaten
- Bil: '99 Saab 9-5 2.0t
- Sted: Tysnes/Porsgrunn
Re: Kjøp Saab 900 - 95-98modell
Ver og obs på vannlekasje. Kan vera lurt å sjekka innanfor trekket i bagasjerommet om det er nåke fukt der. Har hatt mykje problem med det på min, men så har vel eg ikkje akkurat vore heldig med det bilkjøpet mitt
'99 9-5 2.0t
Tidlegare: 94 Saab 900 S Turbo Coupè
Tidlegare: 94 Saab 900 S Turbo Coupè
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Kjøp Saab 900 - 95-98modell
Siste årsmodell, -98 har hydraulisk clutch, det er ikke dumt.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
Re: Kjøp Saab 900 - 95-98modell
Takker for svar sålangt:-) Om noen har flere tips tas de imot med stor takk!
Jeg er ikke medlem her så linken når jeg ikke
Jeg er ikke medlem her så linken når jeg ikke

2004 VW Passat 1,9TDI 4-Motion (familievogna)
2000 Saab 9-3 2.0Turbo (ex familievogn)
1998 Mazda MX-5 1.8MP62 (til de laaaange svingete omveiene)
2000 Saab 9-3 2.0Turbo (ex familievogn)
1998 Mazda MX-5 1.8MP62 (til de laaaange svingete omveiene)
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Kjøp Saab 900 - 95-98modell
sitat fra link:
Kjøpsråd NG900:
Modellen ble produsert mellom 1994 og 1998.
Noen vanlige feil:
- Pikselfeil i SID.
- Rust i skjermene.
- Rust nederst på dører og bagasjeluke.
- Rust på fjærbein, noe som er dyrt å bytte.
- At girkassa er tung/vanskelig å få i gir kan bety at den begynner å bli sliten. Rammer som oftest 3. giret og revers.
- Sjekk at clutch fungerer som den skal. At den tar jevnt og ikke virker som om den henger litt. Prøv også å løs ut i 2. giret på flatmark, og kjenn etter om den tar ujevnt.
- Sjekk turboen for slark/om den er sliten
- Ulyd i drivakslinger
Og ellers så er det generelle ting som er verdt å sjekke på alle bruktbiler:
- Servicehefte
- Slitasje på førersetet, pedaler og/eller gulvmatte kan gi deg antydninger på om km-standen stemmer(feks sjeldent med utslitte gulvmatter og slitt hull i førersetet etter 30k km)
- Om støtdempere/fjærer er utslitte kan du sjekke ved å prøve å gynge bilen i hvert hjørne. Gyngingen skal stoppe relativt fort, gjør den ikke det kan det tyde på at disse er slitt og bør byttes.
- Sjekk at bremsene tar jevnt. Ved prøvekjøring så prøver du å bremse jevnt mens du slipper rattet, og kjenner etter om bilen drar til den ene eller andre siden.
- Sjekk at håndbrekket virker.
- Kan være greit å sjekke at oljenivået er der det skal være.
- Sjekk at knapper/brytere og slikt fungerer som det skal.
- Sjekk alt av lys
- Funksjonstest av klimaanlegget.
- Hvis mulig bør du prøve en kaldstart av motoren. Er den lettstartet? Hør etter ulyder og liknende.
Spytt gjerne inn kommentarer om du kommer på mer. Sikkert mye jeg har glemt.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.