Problemer med automatkasse på 93 M03 NG

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
pegpisk

Problemer med automatkasse på 93 M03 NG

Legg inn av pegpisk » 02 des 2010, 15:26

Heisann,

Etter å ha søkt rundt uten å finne svar på mitt problem prøver jeg meg i egen tråd.

Bilen har vært knirkefri, men i løpet av de siste 6 månedene har girkassen oppført seg mer og mer merkelig.
Tidligere var det sømløse girskift, nå hopper den i gir (selv om jeg kjører rolig), den girer ulogisk (opp eller ned) på en helt annen måte enn før.
I tillegg så HØRES det annerledes ut. Spesielt når den skifter gir gir den fra seg lyder "som det var en clutch" som blir sluppet for fort.

Jeg har fått resatt softwaren på kassen og har i tillegg fått skiftet olje på den (selv om ikke det skulle være nødvendig), men likevel er det ingen ting som endrer seg.

Senest i morges når jeg parkerte (bilen var varm) og satte den i P, så dro jeg spaken tilbake til R, bare for å høre og klakket det godt i kassen og den "hoppet" i gir.

Har dere noe snøring på hva dette kan være?

Bilen:
-93 M03 NG
1,8T Aut
Km 46.000.

Setter pris på alle svar!

Fattony79

Re: Problemer med automatkasse på 93 M03 NG

Legg inn av Fattony79 » 02 des 2010, 19:40

Jeg opplever nøyaktig det samme på min 2007 93 TID automat. I tillegg kommer det en j.... "brent clutch" lukt.
Lokale Saab forhandleren finner ingenting galt. Lukta mener de er normalt og kommer fra dieselvarmeren. Ikke vet jeg. Rimelig oppgitt nå. Hatt bilen i 3 måneder :(

Svar