Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 10
- Registrert: 14 des 2010, 20:45
- Bil: Saab 900 16v Turbo
- Sted: Byrkjelo Sogn og Fjordane
Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?
Heisann!
Har nylig byttet bort min gode gamle sliter av en Volvo 240 i en Saab 900 16v Turbo. Har aldri hatt saab før, så lurer på hvor mangen hk det er i disse motorene?
Og girkassen er også deffekt på den, men har fått med en ny på kjøpet, men ser at motoren står "rett vei" selv om det er fwd på bilen, så jeg lurte på om girkassa ligger under på bilen?
Bilen er ellers helt strøken får rust, bare noen små overflate flekker.
Så jeg lurer på, hvilken pris er denne mulig og få igjen får slik den står nå? eller eventuelt bytte girkassen først. Bilen har stått uten skilter i over 1 år, men har stått lagret tørt og fint hele tiden. Henger litt på bremsene framme men det er jo en smal sak og reparer. Er elektrisk takluke og vinduer. Men ene ruta fungerer ikke. Mest trolig kabelbrudd. Men bilen er strøkent interiør på. ingen flekker eller noe slikt.
Usikker på årsmodell å i farta. Bilder av bilen kan jeg knipse i morgen.
Er en slik en som på dette bilde her. Bare at min er sølvgrå og har vinge.
http://www.google.no/imgres?imgurl=http ... 80&bih=720
Har nylig byttet bort min gode gamle sliter av en Volvo 240 i en Saab 900 16v Turbo. Har aldri hatt saab før, så lurer på hvor mangen hk det er i disse motorene?
Og girkassen er også deffekt på den, men har fått med en ny på kjøpet, men ser at motoren står "rett vei" selv om det er fwd på bilen, så jeg lurte på om girkassa ligger under på bilen?
Bilen er ellers helt strøken får rust, bare noen små overflate flekker.
Så jeg lurer på, hvilken pris er denne mulig og få igjen får slik den står nå? eller eventuelt bytte girkassen først. Bilen har stått uten skilter i over 1 år, men har stått lagret tørt og fint hele tiden. Henger litt på bremsene framme men det er jo en smal sak og reparer. Er elektrisk takluke og vinduer. Men ene ruta fungerer ikke. Mest trolig kabelbrudd. Men bilen er strøkent interiør på. ingen flekker eller noe slikt.
Usikker på årsmodell å i farta. Bilder av bilen kan jeg knipse i morgen.
Er en slik en som på dette bilde her. Bare at min er sølvgrå og har vinge.
http://www.google.no/imgres?imgurl=http ... 80&bih=720
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Re: Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?
Gratulerer med 900 turbo.
Girkassen på disse bilen ligger under hele motoren, og fungerer også som bunnpanne. I forkant sitter primeærkjeder som overfører kraften fra motoren ned i girkassa. En løsning som gjør det kurrant å bytte clutch i forhold til mange andre merker. Skal du bytte girkasse må du ut med motoren.
16V turbo ble levert som lettrykksturbo med 145 hp og 160/175 hp som fulltrykker. Med original trimboks 185 hp.
Med defekt girkasse får du nok desverre ikke igjen stort for bilen er jeg redd.
Angående vinduet ditt er det ofte vindusmekansimen som går tungt og elmotoren som har gitt opp.
Girkassen på disse bilen ligger under hele motoren, og fungerer også som bunnpanne. I forkant sitter primeærkjeder som overfører kraften fra motoren ned i girkassa. En løsning som gjør det kurrant å bytte clutch i forhold til mange andre merker. Skal du bytte girkasse må du ut med motoren.
16V turbo ble levert som lettrykksturbo med 145 hp og 160/175 hp som fulltrykker. Med original trimboks 185 hp.
Med defekt girkasse får du nok desverre ikke igjen stort for bilen er jeg redd.
Angående vinduet ditt er det ofte vindusmekansimen som går tungt og elmotoren som har gitt opp.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
-
- Innlegg: 10
- Registrert: 14 des 2010, 20:45
- Bil: Saab 900 16v Turbo
- Sted: Byrkjelo Sogn og Fjordane
Re: Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?
Har ny kasse liggende. Så motor må altså ut av bilen?
Men er 6-7 lapper får mye og forlange får den slik den står nå? Bilen er jo meget bra ellers bortsett fra det som er nevnt, og ny kasse medfølger. Bilen starter og går. Er 5 giret som ikke fungerer lenger
Vist ikke så kan det være jeg har mulighet til og bytte den, men kassa fungerer som bunnpanne? 
Men er 6-7 lapper får mye og forlange får den slik den står nå? Bilen er jo meget bra ellers bortsett fra det som er nevnt, og ny kasse medfølger. Bilen starter og går. Er 5 giret som ikke fungerer lenger


Saab 900 16v Turbo-
Opel Omega 2.0i CLUB 92-
Opel Omega 2.0i CLUB 92-
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Re: Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?
Hvis du legger opp bilder av bilen er det mye lettere å få ett inntrykk av bilen. Er det en 3 eller 5 dørs bil du har? Har den gått langt?
Hvis det bare er 5. gir som ikke virker, kan det være en justering som skal til. En kan justere girstanga i bilen i forhold til girvelgeren som sitter på girkassa. Du kan også prøve å dra opp sperrekmekanismen som du bruker når du skal ha bilen i revers, det kan skje at 5. giret ditt ligger lengre til høyre på girspaken enn det skal.
Motor må ut. Det er mulig å ta ned girkassa, men det er ikke vanlig. Bilen er laget slik at man skal løfte ut motoren ved girkassebytte.
Hvis det bare er 5. gir som ikke virker, kan det være en justering som skal til. En kan justere girstanga i bilen i forhold til girvelgeren som sitter på girkassa. Du kan også prøve å dra opp sperrekmekanismen som du bruker når du skal ha bilen i revers, det kan skje at 5. giret ditt ligger lengre til høyre på girspaken enn det skal.
Motor må ut. Det er mulig å ta ned girkassa, men det er ikke vanlig. Bilen er laget slik at man skal løfte ut motoren ved girkassebytte.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
-
- Innlegg: 10
- Registrert: 14 des 2010, 20:45
- Bil: Saab 900 16v Turbo
- Sted: Byrkjelo Sogn og Fjordane
Re: Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?
Skal ta og legge ut noen bilder i morgen, får står i en garasje 2 mil herfra men skal hente den i morgen så da kan jeg ta noen bilder av den 
Ja er bare 5 giret som er borte
Justeringssak?
Hvordan finner jeg ut av det?
EDIT: er 5 dørs

Ja er bare 5 giret som er borte


EDIT: er 5 dørs

Saab 900 16v Turbo-
Opel Omega 2.0i CLUB 92-
Opel Omega 2.0i CLUB 92-
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Re: Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?
Før du eventuelt begynner å justere tar du å starter bilen, og prøver å sette den i femtegir. Du må da dra opp den sperra til reversen, får da får du girspaken din lenger til høyre. Sperra er fungerer på samme måte som på volvo 240, dvs du må dra den opp får å få den i revers.
Angående justering skal det ligge en beskrivelse på siden her ett sted.
Angående justering skal det ligge en beskrivelse på siden her ett sted.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
-
- Innlegg: 10
- Registrert: 14 des 2010, 20:45
- Bil: Saab 900 16v Turbo
- Sted: Byrkjelo Sogn og Fjordane
Re: Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?
Ok, da skal jeg prøve på det først hvertfall hehe, får gidder ikke og bytte kasse uten at det hvirkeligt er nødvendigt 
Ligger veileder til og justere her?

Ligger veileder til og justere her?

Saab 900 16v Turbo-
Opel Omega 2.0i CLUB 92-
Opel Omega 2.0i CLUB 92-
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?
Vil bare skrive under på at du ikke burde egynne no kassebytte helt enda, hehe. Det virker mye mer som giroverføringa har glippet litt, skal ikke mye til!
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- Innlegg: 10
- Registrert: 14 des 2010, 20:45
- Bil: Saab 900 16v Turbo
- Sted: Byrkjelo Sogn og Fjordane
Re: Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?
Hehe ja får håpe det ikke er verre enn det, får er lite sugen på og bytte kasse sånn egentlig hehe 

Saab 900 16v Turbo-
Opel Omega 2.0i CLUB 92-
Opel Omega 2.0i CLUB 92-
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?
Justering er fort gjortjanrune skrev:Ok, da skal jeg prøve på det først hvertfall hehe, får gidder ikke og bytte kasse uten at det hvirkeligt er nødvendigt
Ligger veileder til og justere her?

viewtopic.php?f=12&t=31235#p229282
-
- Innlegg: 10
- Registrert: 14 des 2010, 20:45
- Bil: Saab 900 16v Turbo
- Sted: Byrkjelo Sogn og Fjordane
Re: Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?
oki, takker 
da satser jeg på at jeg får bilen opp igjen her til idag slik at jeg får sett over dette hehe

da satser jeg på at jeg får bilen opp igjen her til idag slik at jeg får sett over dette hehe

Saab 900 16v Turbo-
Opel Omega 2.0i CLUB 92-
Opel Omega 2.0i CLUB 92-
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?
Kan også være den gummiklemma som held overføringa som er sleta. Men det ser du når justerar.
Ellers er det slik som HansWF seier, girkassa er botnpanna til motoren. Om du ser på den andre kassa du har, ser du med lettheit kvar motoroljen vert liggandes.
Ellers er det slik som HansWF seier, girkassa er botnpanna til motoren. Om du ser på den andre kassa du har, ser du med lettheit kvar motoroljen vert liggandes.
-
- Innlegg: 10
- Registrert: 14 des 2010, 20:45
- Bil: Saab 900 16v Turbo
- Sted: Byrkjelo Sogn og Fjordane
Re: Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?
Da har jeg og en kompis fått testet bilen ut ikveld skikkeli, og må si den gikk overraskene bra. Er 175hk versjonen, men er skrudd opp litt hehe.
Men girspaken går an og vri rundt om dere skjønner hva jeg mener? Også er den litt snål og få i 3 gir, og det bare skraper da jeg setter den i 3 gir, og istad låste den seg der og måtte slåkke bilen før jeg kunne ta den ut av 3 gir, men slik har den vært helt siden jeg kjøpte den, og 5 gir var det ikke mulighet og få den i men den gikk ut til siden da jeg drog opp denne tingen som man drar i da bilen skal i revers.
Så hva tror dere det er? Fortsatt giroverføringen?
Men girspaken går an og vri rundt om dere skjønner hva jeg mener? Også er den litt snål og få i 3 gir, og det bare skraper da jeg setter den i 3 gir, og istad låste den seg der og måtte slåkke bilen før jeg kunne ta den ut av 3 gir, men slik har den vært helt siden jeg kjøpte den, og 5 gir var det ikke mulighet og få den i men den gikk ut til siden da jeg drog opp denne tingen som man drar i da bilen skal i revers.
Så hva tror dere det er? Fortsatt giroverføringen?

Saab 900 16v Turbo-
Opel Omega 2.0i CLUB 92-
Opel Omega 2.0i CLUB 92-
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?
Det kan være det, eller synkroniseringsgaflene inni kassa, men jeg setter en knapp på giroverføringen. Det enkleste du gjør her, er å få bilen opp på 2 bukker, så legger du deg under, løsner skruen som strammer rundt giroverføringa (giroverføringa sitter på staget fra girspaken). Mens dette er løst, så sitter kompisen din inni og girer inn i alle gir som han synes virker ok. Deretter strammer du, og vips, good to go!janrune skrev:Da har jeg og en kompis fått testet bilen ut ikveld skikkeli, og må si den gikk overraskene bra. Er 175hk versjonen, men er skrudd opp litt hehe.
Men girspaken går an og vri rundt om dere skjønner hva jeg mener? Også er den litt snål og få i 3 gir, og det bare skraper da jeg setter den i 3 gir, og istad låste den seg der og måtte slåkke bilen før jeg kunne ta den ut av 3 gir, men slik har den vært helt siden jeg kjøpte den, og 5 gir var det ikke mulighet og få den i men den gikk ut til siden da jeg drog opp denne tingen som man drar i da bilen skal i revers.
Så hva tror dere det er? Fortsatt giroverføringen?

"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?
Enig, få sjekka giroverføringa fysst.Andreas N1194 skrev:Det kan være det, eller synkroniseringsgaflene inni kassa, men jeg setter en knapp på giroverføringen. Det enkleste du gjør her, er å få bilen opp på 2 bukker, så legger du deg under, løsner skruen som strammer rundt giroverføringa (giroverføringa sitter på staget fra girspaken). Mens dette er løst, så sitter kompisen din inni og girer inn i alle gir som han synes virker ok. Deretter strammer du, og vips, good to go!
Men gjer det på den måten som Eirik linka til: viewtopic.php?f=12&t=31235#p229282 Der står framgongsmåten nøye forklart.