Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

janrune
Innlegg: 10
Registrert: 14 des 2010, 20:45
Bil: Saab 900 16v Turbo
Sted: Byrkjelo Sogn og Fjordane

Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?

Legg inn av janrune » 14 des 2010, 20:53

Heisann!
Har nylig byttet bort min gode gamle sliter av en Volvo 240 i en Saab 900 16v Turbo. Har aldri hatt saab før, så lurer på hvor mangen hk det er i disse motorene?
Og girkassen er også deffekt på den, men har fått med en ny på kjøpet, men ser at motoren står "rett vei" selv om det er fwd på bilen, så jeg lurte på om girkassa ligger under på bilen?
Bilen er ellers helt strøken får rust, bare noen små overflate flekker.
Så jeg lurer på, hvilken pris er denne mulig og få igjen får slik den står nå? eller eventuelt bytte girkassen først. Bilen har stått uten skilter i over 1 år, men har stått lagret tørt og fint hele tiden. Henger litt på bremsene framme men det er jo en smal sak og reparer. Er elektrisk takluke og vinduer. Men ene ruta fungerer ikke. Mest trolig kabelbrudd. Men bilen er strøkent interiør på. ingen flekker eller noe slikt.
Usikker på årsmodell å i farta. Bilder av bilen kan jeg knipse i morgen.
Er en slik en som på dette bilde her. Bare at min er sølvgrå og har vinge.

http://www.google.no/imgres?imgurl=http ... 80&bih=720

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Re: Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?

Legg inn av HansWF N416 » 14 des 2010, 21:53

Gratulerer med 900 turbo.

Girkassen på disse bilen ligger under hele motoren, og fungerer også som bunnpanne. I forkant sitter primeærkjeder som overfører kraften fra motoren ned i girkassa. En løsning som gjør det kurrant å bytte clutch i forhold til mange andre merker. Skal du bytte girkasse må du ut med motoren.

16V turbo ble levert som lettrykksturbo med 145 hp og 160/175 hp som fulltrykker. Med original trimboks 185 hp.

Med defekt girkasse får du nok desverre ikke igjen stort for bilen er jeg redd.

Angående vinduet ditt er det ofte vindusmekansimen som går tungt og elmotoren som har gitt opp.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

janrune
Innlegg: 10
Registrert: 14 des 2010, 20:45
Bil: Saab 900 16v Turbo
Sted: Byrkjelo Sogn og Fjordane

Re: Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?

Legg inn av janrune » 14 des 2010, 22:15

Har ny kasse liggende. Så motor må altså ut av bilen?
Men er 6-7 lapper får mye og forlange får den slik den står nå? Bilen er jo meget bra ellers bortsett fra det som er nevnt, og ny kasse medfølger. Bilen starter og går. Er 5 giret som ikke fungerer lenger :p Vist ikke så kan det være jeg har mulighet til og bytte den, men kassa fungerer som bunnpanne? :p
Saab 900 16v Turbo-
Opel Omega 2.0i CLUB 92-

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Re: Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?

Legg inn av HansWF N416 » 14 des 2010, 22:30

Hvis du legger opp bilder av bilen er det mye lettere å få ett inntrykk av bilen. Er det en 3 eller 5 dørs bil du har? Har den gått langt?
Hvis det bare er 5. gir som ikke virker, kan det være en justering som skal til. En kan justere girstanga i bilen i forhold til girvelgeren som sitter på girkassa. Du kan også prøve å dra opp sperrekmekanismen som du bruker når du skal ha bilen i revers, det kan skje at 5. giret ditt ligger lengre til høyre på girspaken enn det skal.

Motor må ut. Det er mulig å ta ned girkassa, men det er ikke vanlig. Bilen er laget slik at man skal løfte ut motoren ved girkassebytte.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

janrune
Innlegg: 10
Registrert: 14 des 2010, 20:45
Bil: Saab 900 16v Turbo
Sted: Byrkjelo Sogn og Fjordane

Re: Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?

Legg inn av janrune » 14 des 2010, 22:45

Skal ta og legge ut noen bilder i morgen, får står i en garasje 2 mil herfra men skal hente den i morgen så da kan jeg ta noen bilder av den :)
Ja er bare 5 giret som er borte :p Justeringssak? :) Hvordan finner jeg ut av det?


EDIT: er 5 dørs ;)
Saab 900 16v Turbo-
Opel Omega 2.0i CLUB 92-

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Re: Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?

Legg inn av HansWF N416 » 14 des 2010, 22:53

Før du eventuelt begynner å justere tar du å starter bilen, og prøver å sette den i femtegir. Du må da dra opp den sperra til reversen, får da får du girspaken din lenger til høyre. Sperra er fungerer på samme måte som på volvo 240, dvs du må dra den opp får å få den i revers.
Angående justering skal det ligge en beskrivelse på siden her ett sted.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

janrune
Innlegg: 10
Registrert: 14 des 2010, 20:45
Bil: Saab 900 16v Turbo
Sted: Byrkjelo Sogn og Fjordane

Re: Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?

Legg inn av janrune » 14 des 2010, 23:04

Ok, da skal jeg prøve på det først hvertfall hehe, får gidder ikke og bytte kasse uten at det hvirkeligt er nødvendigt :p
Ligger veileder til og justere her? :)
Saab 900 16v Turbo-
Opel Omega 2.0i CLUB 92-

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?

Legg inn av Edward N812 » 14 des 2010, 23:32

Vil bare skrive under på at du ikke burde egynne no kassebytte helt enda, hehe. Det virker mye mer som giroverføringa har glippet litt, skal ikke mye til!
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

janrune
Innlegg: 10
Registrert: 14 des 2010, 20:45
Bil: Saab 900 16v Turbo
Sted: Byrkjelo Sogn og Fjordane

Re: Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?

Legg inn av janrune » 15 des 2010, 00:18

Hehe ja får håpe det ikke er verre enn det, får er lite sugen på og bytte kasse sånn egentlig hehe :p
Saab 900 16v Turbo-
Opel Omega 2.0i CLUB 92-

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?

Legg inn av Eirik N396 » 15 des 2010, 07:41

janrune skrev:Ok, da skal jeg prøve på det først hvertfall hehe, får gidder ikke og bytte kasse uten at det hvirkeligt er nødvendigt :p
Ligger veileder til og justere her? :)
Justering er fort gjort :)
viewtopic.php?f=12&t=31235#p229282

janrune
Innlegg: 10
Registrert: 14 des 2010, 20:45
Bil: Saab 900 16v Turbo
Sted: Byrkjelo Sogn og Fjordane

Re: Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?

Legg inn av janrune » 15 des 2010, 15:25

oki, takker :D
da satser jeg på at jeg får bilen opp igjen her til idag slik at jeg får sett over dette hehe :)
Saab 900 16v Turbo-
Opel Omega 2.0i CLUB 92-

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 des 2010, 16:08

Kan også være den gummiklemma som held overføringa som er sleta. Men det ser du når justerar.
Ellers er det slik som HansWF seier, girkassa er botnpanna til motoren. Om du ser på den andre kassa du har, ser du med lettheit kvar motoroljen vert liggandes.

janrune
Innlegg: 10
Registrert: 14 des 2010, 20:45
Bil: Saab 900 16v Turbo
Sted: Byrkjelo Sogn og Fjordane

Re: Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?

Legg inn av janrune » 16 des 2010, 00:20

Da har jeg og en kompis fått testet bilen ut ikveld skikkeli, og må si den gikk overraskene bra. Er 175hk versjonen, men er skrudd opp litt hehe.
Men girspaken går an og vri rundt om dere skjønner hva jeg mener? Også er den litt snål og få i 3 gir, og det bare skraper da jeg setter den i 3 gir, og istad låste den seg der og måtte slåkke bilen før jeg kunne ta den ut av 3 gir, men slik har den vært helt siden jeg kjøpte den, og 5 gir var det ikke mulighet og få den i men den gikk ut til siden da jeg drog opp denne tingen som man drar i da bilen skal i revers.
Så hva tror dere det er? Fortsatt giroverføringen? :p
Saab 900 16v Turbo-
Opel Omega 2.0i CLUB 92-

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?

Legg inn av Andreas N1194 » 16 des 2010, 12:17

janrune skrev:Da har jeg og en kompis fått testet bilen ut ikveld skikkeli, og må si den gikk overraskene bra. Er 175hk versjonen, men er skrudd opp litt hehe.
Men girspaken går an og vri rundt om dere skjønner hva jeg mener? Også er den litt snål og få i 3 gir, og det bare skraper da jeg setter den i 3 gir, og istad låste den seg der og måtte slåkke bilen før jeg kunne ta den ut av 3 gir, men slik har den vært helt siden jeg kjøpte den, og 5 gir var det ikke mulighet og få den i men den gikk ut til siden da jeg drog opp denne tingen som man drar i da bilen skal i revers.
Så hva tror dere det er? Fortsatt giroverføringen? :p
Det kan være det, eller synkroniseringsgaflene inni kassa, men jeg setter en knapp på giroverføringen. Det enkleste du gjør her, er å få bilen opp på 2 bukker, så legger du deg under, løsner skruen som strammer rundt giroverføringa (giroverføringa sitter på staget fra girspaken). Mens dette er løst, så sitter kompisen din inni og girer inn i alle gir som han synes virker ok. Deretter strammer du, og vips, good to go! ;)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Har kjøpt meg Saab 900 16v Turbo. Noen tips?

Legg inn av Hjelle, N6 » 16 des 2010, 13:18

Andreas N1194 skrev:Det kan være det, eller synkroniseringsgaflene inni kassa, men jeg setter en knapp på giroverføringen. Det enkleste du gjør her, er å få bilen opp på 2 bukker, så legger du deg under, løsner skruen som strammer rundt giroverføringa (giroverføringa sitter på staget fra girspaken). Mens dette er løst, så sitter kompisen din inni og girer inn i alle gir som han synes virker ok. Deretter strammer du, og vips, good to go! ;)
Enig, få sjekka giroverføringa fysst.
Men gjer det på den måten som Eirik linka til: viewtopic.php?f=12&t=31235#p229282 Der står framgongsmåten nøye forklart.

Svar