Startsperre 9000 på ugunstigste tidspunkt *LØST*

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Startsperre 9000 på ugunstigste tidspunkt *LØST*

Legg inn av henrik » 29 des 2010, 14:25

Hei.

Igår da jeg skulle parkere min høvsli nyanskaffet 9000, så fikk jeg plutselig ikke låst biln med fjernkontrollen.. og da vet de fleste hva som skjer. jo de obligatoriske to minutten går før startsperren automatisk går på og da kan ikke bilen startes og heller ikke leses feilkoder av.

Jeg har prøvd det meste; byttet batteri i fjernkontrollen, koblet fra batteriet, skjekket alle dørlåser og brytere osv men ingen ting nytter.

Legger merke til at diodelampen til alarmen ikke lyser om jeg går ut av bilen og venter litt som om alarmen er deaktivert, men om jeg setter meg inn å skrur på tenning så lyser den med dobbelblink over lengre tid. Om jeg da trykker på fjernkontrollen går den over i raske blink over lengre tid, så går derfor utfra at kontrollen har kontakt med bilen.

Bilen står usedvanlig ugunstig parkert så all hjelp mottaes hjertligst.
Sist redigert av henrik den 05 jan 2011, 20:36, redigert 1 gang totalt.
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Startsperre 9000 på ugunstigste tidspunkt

Legg inn av Tor N12 » 29 des 2010, 18:06

Funnet noen løsning enda?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Startsperre 9000 på ugunstigste tidspunkt

Legg inn av henrik » 29 des 2010, 18:50

nei dessverre har ikke det. prøvd det meste nåh. har jo konstatert at kontrollen har kontakt og at alarmen registrerer at alt hav dører er lukket. forbandet feil..
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Startsperre 9000 på ugunstigste tidspunkt

Legg inn av Tor N12 » 29 des 2010, 19:24

Hvordan har du kontantert at kontrollen har kontakt?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Startsperre 9000 på ugunstigste tidspunkt

Legg inn av henrik » 29 des 2010, 22:10

ja.. regner med at dn har kontakt når hver gang jeg trykker på fjernkontrollen så blinker led'en 1 gang i sekundet over laaang tid. før jeg trykker lyser det ikke i det hele tatt, med untak av når jeg prøver tenningen, da dobbeltblinker den.
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Startsperre 9000 på ugunstigste tidspunkt

Legg inn av Tor N12 » 29 des 2010, 22:15

Går dørlåsene da?

Høres desverre ut som at det er selve alarmen som har streiket så lenge du faktisk ser reaksjon på dioden :(
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Startsperre 9000 på ugunstigste tidspunkt

Legg inn av henrik » 30 des 2010, 00:52

ja nei begynner bli redd for det, men kan da vel ikke mene at jeg må skifte alarmen for å bli kvitt tyverisperren, altså få den deaktivert..??

nei ble igrunn litt tafatt, men er jo ikke slik at jeg tror en brukt bil ikke kan få feil.
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Startsperre 9000 på ugunstigste tidspunkt

Legg inn av Tor N12 » 30 des 2010, 10:06

Man kan programere bort startsperra i Trionicboksen ja men fungerer sentrallåsen på fjernkontrollen da? Vil jo være utrolig upraktisk om denne ikke fungerer. Spør du meg så er bilen din også såpass spesiell at jeg i allefall ville hatt fungerende startsperre.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Startsperre 9000 på ugunstigste tidspunkt

Legg inn av henrik » 30 des 2010, 12:04

Hadde forståelse av at det ikke var noe problem å beholde sentrallåsen og fjerne startsperren. Men er selvfølgelig i utganspunktet interessert i at alt fungerer som det skal..

Vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne, er jo ikke det vanligste å ha liggende ny alarmsentral til den saken.
Blir vel til at det må punges ut litt...
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Trond_
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 371
Registrert: 24 jan 2008, 00:10
Navn: Trond
Bil: 9-5SE/9000 cse Jub 97 mod
Sted: Måløy

Re: Startsperre 9000 på ugunstigste tidspunkt

Legg inn av Trond_ » 30 des 2010, 12:51

henrik skrev:Hadde forståelse av at det ikke var noe problem å beholde sentrallåsen og fjerne startsperren. Men er selvfølgelig i utganspunktet interessert i at alt fungerer som det skal..

Vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne, er jo ikke det vanligste å ha liggende ny alarmsentral til den saken.
Blir vel til at det må punges ut litt...
Eg har en 97 mod jub delebil ståande..der er alarm som fungerer..gi beskjed vist du trenger alarm :)

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Startsperre 9000 på ugunstigste tidspunkt

Legg inn av henrik » 30 des 2010, 14:47

Ja det kan være interresant det, men er det bare å bytte alarm enheten og gå over på nye fjernkontroller så er det greit liksom??
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Startsperre 9000 på ugunstigste tidspunkt

Legg inn av Tor N12 » 30 des 2010, 16:25

Du må ha med fjernkontrollen som da hører til den gitte alarmboksen så må man gifte inn Trionicboksen med Tech2/Isat
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Startsperre 9000 på ugunstigste tidspunkt

Legg inn av henrik » 04 jan 2011, 19:04

Legger litt til på denne dersom noen plutselig kommer på noe lurt som jeg og Tor ikke har tenkt på.

Prøvde å bytte T5-boksen med en annen som jeg først programerte om til deaktivert VSS. Monterte den i bilen men den ville fremdeles ikke starte:-/ Det var da pokker så rart, noe som da kanskje antyder at det er mer en bare startsperre feil.
Bilen oppfører seg nøyaktig slik som den gjør under forsøk på start med startsperren på ved at den tenner og går rundt noen omganger før den bare dør ut..

Tor har henvist til at jeg må skjekke bensinpumpen og slangene i armaturet da det hender de sprekker og ikke tåler trykk.
Så det kan jo skjekkes selv om det er litt av en operasjon med bil i ødemarken og 10 minus, når man skal ha av slangene fra armaturet.

Uansett så taes nye ideer imot med takk.

Som om mulig nevt tidligere så indikerer fremdeles led-dioden at alarmen er på og sentrallåsen fungerer ikke i det hele tadt lengre, og det var det som trigga at jeg ikke fikk start.
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

ynknutse
Innlegg: 5
Registrert: 03 nov 2010, 19:29

Re: Startsperre 9000 på ugunstigste tidspunkt

Legg inn av ynknutse » 05 jan 2011, 12:43

henrik skrev:Hei.

Igår da jeg skulle parkere min høvsli nyanskaffet 9000, så fikk jeg plutselig ikke låst biln med fjernkontrollen.. og da vet de fleste hva som skjer. jo de obligatoriske to minutten går før startsperren automatisk går på og da kan ikke bilen startes og heller ikke leses feilkoder av.

Jeg har prøvd det meste; byttet batteri i fjernkontrollen, koblet fra batteriet, skjekket alle dørlåser og brytere osv men ingen ting nytter.

Legger merke til at diodelampen til alarmen ikke lyser om jeg går ut av bilen og venter litt som om alarmen er deaktivert, men om jeg setter meg inn å skrur på tenning så lyser den med dobbelblink over lengre tid. Om jeg da trykker på fjernkontrollen går den over i raske blink over lengre tid, så går derfor utfra at kontrollen har kontakt med bilen.

Bilen står usedvanlig ugunstig parkert så all hjelp mottaes hjertligst.
Den samme feilen som du nevner der får jg også på min 97 mod når sikring nr 12 har gått. Den sikringen er på min bla til klokka og blinklyset. Grunnen til at min går er fordi forrige eier har hentet ut strøm til stereo anlegget i bilen en eller annen plass på den kursen der.
Saab 9000 cs 1997 mod - B204i - YS3CD65J7V1021900
Saab 9000 cse 1994 mod donorbil - B234i -CD65MXR1027366

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Startsperre 9000 på ugunstigste tidspunkt

Legg inn av henrik » 05 jan 2011, 20:36

Ja takk til "yeknutse" som faktisk kom med ett forslag som jeg såklart hadde skjekket fra før, bare at denne gangen gikk jeg til med skikkelige saker. Jeg nappa ut samtlige sikringer i bilen og ohmet de først. Det viste seg at alle var iorden, men jeg gav meg ikke der og kjørte på med last på hver sikring manuelt med en sikringstester vi har på jobb og da viste det seg at sikring nr:19 (tror jeg), en 15A ikke slapp spenning gjennom ved last.

Den ble byttet og alt var såre vel.

Vet forøvrig ikke hva denne sikringen var til da det var steike mørkt og fingrene begynte å dette av som følge av koldbrann pga frosten 8)

Men takk likavel
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Svar