Startproblemer 9-5 2000 mod
Moderator: Moderatorer
Startproblemer 9-5 2000 mod
Madammen fikk ikke start på bilen i morges. Jeg har prøvd å analysere situasjonen etter beste evne.
Startmotoren sviver ikke, og det er første gang dette skjer, lys ellers i dashbordet.
Jeg har søkt litt rundt og funnet ut at det kanskje er denne tennkassetten. Er det ofte at den ryker? Er det noe menigmann kan bestille fra noensteder og innstallere selv? Hvordan vet jeg at den er ødelagt?
Ellers har jeg en eldgammel mini som hadde noe samme symptomene hvor jeg måtte bytte børstene i startmotoren. Her ser jeg ikke på det som et altfor reelt alternativ siden bilen ikke er gått mere enn 150k. Tar uansett imot tilbakemeldinger på dette. Kan det være noe annet elektrisk?
Startmotoren sviver ikke, og det er første gang dette skjer, lys ellers i dashbordet.
Jeg har søkt litt rundt og funnet ut at det kanskje er denne tennkassetten. Er det ofte at den ryker? Er det noe menigmann kan bestille fra noensteder og innstallere selv? Hvordan vet jeg at den er ødelagt?
Ellers har jeg en eldgammel mini som hadde noe samme symptomene hvor jeg måtte bytte børstene i startmotoren. Her ser jeg ikke på det som et altfor reelt alternativ siden bilen ikke er gått mere enn 150k. Tar uansett imot tilbakemeldinger på dette. Kan det være noe annet elektrisk?
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Startproblemer 9-5 2000 mod
Er det tennkassetten som er problemet brukar det å lukte litt svidd elektronikk av den.
Er det den som er problemet, kan du enkelt kjøpe en ny slik og bytte den sjøl. Er 4 skruar og ei kontakt som held den.
Er det den som er problemet, kan du enkelt kjøpe en ny slik og bytte den sjøl. Er 4 skruar og ei kontakt som held den.
- Bent N208
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
- Kontakt:
HeiRaider skrev:Madammen fikk ikke start på bilen i morges. Jeg har prøvd å analysere situasjonen etter beste evne.
Går ikke startmotor, er det denne nok denne som har tatt kvelden " forutsatt at det er strøm på bilen da " men det har du sikkert sjekket

Ny starter er nok det beste, børster nja .... eller kan du jo bare kjøpe en brukt " SAAB startere varer normalt lenge "

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts
Er det automat eller manuell det er snakk om?
Automat, så jeg får ikke trillet den i gang. Det høres ut som bensinpumpa går, og alle lys og lamper fungerer. Ingen sviddlukt. Og startmotoren skulle vel sirkulert selv om denne kassetten var gåen. Når jeg vrir om nøkkelen høres det ut som ei vifte som går. Kan det være et relé eller sikring som er gåen slik at startmotoren ikke kobler inn?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Har du automat, og startmotoren ikke slår inn, så sjekk girvalgindikatoren. Denne sitter oppå girkassa og er den delen girwiren er festet i. Dersom denne er gåen så kan den indikere at kassa står i en annen posisjon enn N eller P, og da vil ikke starteren gå.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Har ikke kjørt med den siden søndag, så det er ikke det at den er varm (som jeg har hørt kan framprovosere dette). Jeg har en mistanke om at den er immobilisert, siden led-lyset blinker 2 ganger etter at jeg har låst den opp. Skal det gjøre det rett etter opplåsing? Hvordan kan dette evt fikses?
Gearindikatoren i dashen viser det samme som hendelen. Den startet forøvrig heller ikke i nøytral.
Gearindikatoren i dashen viser det samme som hendelen. Den startet forøvrig heller ikke i nøytral.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Den skal blinke dobbelt etter opplåsning, den skal dobbelblinke hver gang bilen ikke er i gang og bilen er ulåst.
Den skal blinke enkeltblink når alarm er aktiv og startsperre er aktiv... mener jeg bestemt på.
Den skal blinke enkeltblink når alarm er aktiv og startsperre er aktiv... mener jeg bestemt på.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
Som det fremgår av manualen og denne tråden skal det blinke dobbelt når startsperren er aktiv viewtopic.php?f=37&t=32007&p=234601&hil ... nk#p234601
Er det noen som vet hvordan startsperren sperrer starten? Bryter den gnisten i pluggene eller kutter den strømmen til bensinpumpen eller startmotoren?
Jeg heller altså mer og mer til at det kan være at alarmen og startsperren som kødder med meg. Har prøvd utallige ganger å låse opp og att uten at det hjelper. Er milevis unna Saabverksted så det nytter ikke taue den dit for hjelp. Jeg fikk et tips om å kutte strømmen til batteriet for å se om dette hjelper så det blir vel mitt neste steg, men tar altså gjerne imot tilbakespill på om andres biler blinker dobbelt etter at de har låst opp med fjernkontrollen.
Er det noen som vet hvordan startsperren sperrer starten? Bryter den gnisten i pluggene eller kutter den strømmen til bensinpumpen eller startmotoren?
Jeg heller altså mer og mer til at det kan være at alarmen og startsperren som kødder med meg. Har prøvd utallige ganger å låse opp og att uten at det hjelper. Er milevis unna Saabverksted så det nytter ikke taue den dit for hjelp. Jeg fikk et tips om å kutte strømmen til batteriet for å se om dette hjelper så det blir vel mitt neste steg, men tar altså gjerne imot tilbakespill på om andres biler blinker dobbelt etter at de har låst opp med fjernkontrollen.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Dersom starteren ikke går, så må du feilsøke etter denne lista, glem alt om veivakselgivere og tennkassetter, de har ikke noe med dette å gjøre. Startsperra ville jeg også ha venta med å tenke på.
1) Innslag på starter, er jo veldig enkelt å sjekke om denne får spenning, få noen til å vri på nøkkelen mens du måler på kontakten til innslaget om det er spenning mellom det og jord.
Har du spenning så er det jo greit, da er det starteren som må byttes.
2) Har du ikke spenning, så sjekk releet til starteren. Jeg kan sjekke målepunkter her når jeg kommer hjem i kveld, men har du defekt girvalgindikator så mener jeg å husek det skal være mulig å dra rundt starteren ved å jumpe releet. Det samme vil jo selvsagt være mulig med defekt rele.
3) Tenningslås. Kan komme tilbake med hvilke punkter du bør måle på.
1) Innslag på starter, er jo veldig enkelt å sjekke om denne får spenning, få noen til å vri på nøkkelen mens du måler på kontakten til innslaget om det er spenning mellom det og jord.
2) Har du ikke spenning, så sjekk releet til starteren. Jeg kan sjekke målepunkter her når jeg kommer hjem i kveld, men har du defekt girvalgindikator så mener jeg å husek det skal være mulig å dra rundt starteren ved å jumpe releet. Det samme vil jo selvsagt være mulig med defekt rele.
-
- 0.7 bar
Lån deg et godt batteri og prøvebytt. Akkurat de samme symptomer som dine ble borte når jeg fleska til med nytt batteri i fjor høst.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Selvsagt forutsatt at du har tilstrekkelig startspenning på batteriet ja....Ingvar N629 skrev:Dersom starteren ikke går, så må du feilsøke etter denne lista, glem alt om veivakselgivere og tennkassetter, de har ikke noe med dette å gjøre. Startsperra ville jeg også ha venta med å tenke på.
Da kom det væromslag, og mitt håp om at batteriet i den anledning hadde kommet seg litt slo til og bilen startet. Siden jeg er vant med gamlere biler der startern slår inn uansett, selv om den bare greier en eneste omdreining, ante jeg ikke at denne krevde full boost. Mye småkjøring har nok tappet batteriet, og når i tillegg kulda kom var det dråpen. Var faktisk på vei til å ladde det igår, men panseret var igjenfrosset.
Siden jeg ikke hadde sett noen symptomer før den kutta, hadde jeg vanskelig for å tro at det var noe så alvorlig som startmotoren. Jeg takker uansett for alle råd og spesielt det siste om dårlig batteri.
Siden jeg ikke hadde sett noen symptomer før den kutta, hadde jeg vanskelig for å tro at det var noe så alvorlig som startmotoren. Jeg takker uansett for alle råd og spesielt det siste om dårlig batteri.
-
- 0.7 bar
Det er alltid kult når løsninga er så enkel som det, ja.