Årsavgift ved salg (haster..)
Moderator: Moderatorer
Årsavgift ved salg (haster..)
Hei!
Jeg har nylig solgt en bil og kjøpt en Saab.
Jeg fikk i dag en eFaktura fra Tollvesenet på den gamle bilen, jeg solgte. Det er forsåvidt ok, jeg krysset av i kontrakten (mal fra NAF) på at årsavgift for inneværende år var betalt.
Derimot, bilen jeg har kjøpt nekter tidligere eier å betale årsavgift for. Han krysset av i kontrakten (mal fra forbrukerrådet) at årsavgift var betalt. Denne kontrakten spesifiserer ikke inneværende år.
Men, er det ikke slik at formelt sett så er det eier per 01.01.2011 som skal betale årsavgiften hvis ikke annet er avtalt?
Når vi signerer en kontrakt i januar som sier at "årsavgift er betalt", så kan vel ikke tidligere eier gjemme seg bak at han mente at fjorårets årsavgift er betalt?
Jeg er selvsagt innstilt på å betale årsavgift for én bil, det må man jo, men ikke for to...
Takker for raske svar!
Regner med at det er en del folk med erfaring på dette feltet her..
Jeg fikk i dag en eFaktura fra Tollvesenet på den gamle bilen, jeg solgte. Det er forsåvidt ok, jeg krysset av i kontrakten (mal fra NAF) på at årsavgift for inneværende år var betalt.
Derimot, bilen jeg har kjøpt nekter tidligere eier å betale årsavgift for. Han krysset av i kontrakten (mal fra forbrukerrådet) at årsavgift var betalt. Denne kontrakten spesifiserer ikke inneværende år.
Men, er det ikke slik at formelt sett så er det eier per 01.01.2011 som skal betale årsavgiften hvis ikke annet er avtalt?
Når vi signerer en kontrakt i januar som sier at "årsavgift er betalt", så kan vel ikke tidligere eier gjemme seg bak at han mente at fjorårets årsavgift er betalt?
Jeg er selvsagt innstilt på å betale årsavgift for én bil, det må man jo, men ikke for to...
Takker for raske svar!
- bullit87
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: n1873
- Navn: kristoffer
- Bil: Saab 900R
- Sted: Toten
- Kontakt:
Re: Årsavgift ved salg (haster..)
http://www.toll.no/templates_TAD/Topic. ... anguage=noViggo skrev:Hei!
Takker for raske svar!
Krav om innbetaling sendes ut i midten av februar til eiere av kjøretøy som er registrert i motorvognregisteret per 1. januar.

Kravet rettes mot den som er registrert som eier den 1. januar i avgiftsåret. Ved på- eller nyregistrering i løpet av avgiftsåret, rettes kravet mot eier på registreringstidspunktet. Ved salg må den som eier kjøretøyet 1. januar forsikre seg om at avgiften blir betalt. Dette er for å unngå tvangsinnkreving dersom den nye eieren ikke betaler kravet. Ny og tidligere eier er solidarisk ansvarlige for avgiften det året eierskiftet finner sted, jf. sktbl. §16-40.
KIlde: http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... anguage=no
Sist redigert av bullit87 den 07 feb 2011, 08:53, redigert 2 ganger totalt.
Ok.
Takker for lynraskt svar!
En annen ting, dersom han ikke betaler, går purringen til han, eller til nye eier - dvs. meg?
Og, i kontrakten til forbrukerrådet står det "årsavgift betalt". Kan han gjemme seg bak at det på det tidspunktet ikke var mulig å ha betalt noe årsavgift, siden det ikke var sendt ut regning ennå, og at han dermed mente at årsavgift for 2010 var betalt?
Takker for lynraskt svar!
En annen ting, dersom han ikke betaler, går purringen til han, eller til nye eier - dvs. meg?
Og, i kontrakten til forbrukerrådet står det "årsavgift betalt". Kan han gjemme seg bak at det på det tidspunktet ikke var mulig å ha betalt noe årsavgift, siden det ikke var sendt ut regning ennå, og at han dermed mente at årsavgift for 2010 var betalt?
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Ansvaret ligger på forrige eier her faktisk i følge lovverket og purringen vil gå til ham. MEN, betaler ikke han så får du heller ingen oblat til din nye bil...
Du har jo kontrakten på din side da, så du har jo dokumentert skriftlig at han skal betale i tillegg. Forbrukerrådet er vel de som kan hjelpe deg med dette evnt., det er jo rett og slett snakk om kontrakt-brudd.
Du har jo kontrakten på din side da, så du har jo dokumentert skriftlig at han skal betale i tillegg. Forbrukerrådet er vel de som kan hjelpe deg med dette evnt., det er jo rett og slett snakk om kontrakt-brudd.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
Det tror jeg...Viggo skrev:

Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Veldig enkelt og greit er det hans lønn statens innkrevingssentral henter pengene hos.
Og slik jeg skjønte det kjøpte du bilen i år, med en kontrakt som sier at årsavgift er betalt.
Såfremt datoen spesifisert på kontrakten er 1.1.11 eller senere er meningen med den klausulen at årsavgift for 2011 er betalt.
Den eneste ulempen du vil bli påført med å la være å betale årsavgiften er at bilen din havner på klippelisten frem til kravet er tvangsinndrevet av staten.
Du kan jo alternativt true han fyren med advokat om du føler det er nødvendig.
Og slik jeg skjønte det kjøpte du bilen i år, med en kontrakt som sier at årsavgift er betalt.
Såfremt datoen spesifisert på kontrakten er 1.1.11 eller senere er meningen med den klausulen at årsavgift for 2011 er betalt.
Den eneste ulempen du vil bli påført med å la være å betale årsavgiften er at bilen din havner på klippelisten frem til kravet er tvangsinndrevet av staten.
Du kan jo alternativt true han fyren med advokat om du føler det er nødvendig.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hvis du er NAF-medlem så har du jo muligheten å kontakte dem for juridisk hjelp og råd om hvordan du bør gå fram.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Morten S.
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Det var fullt mulig å betale årsavgiften for 2011 fra første virkedag i 2011.
På www.toll.no ligger denne http://www.toll.no/templates_TAD/Genera ... anguage=no
der man får korrekt avgift og kid-nummer for spesifik bil.
På www.toll.no ligger denne http://www.toll.no/templates_TAD/Genera ... anguage=no
"Alt" fra totakt til turbo
- Danielm
- 2.0 bar
- Navn: Daniel
- Bil: 9000 CS 92 B202I
- Sted: Bodø
er det bare å taste inn så får man kid og kontonr og betale det summen er for en bil som er under 3500 tonn så er årsavgift betalt?Morten S. skrev:Det var fullt mulig å betale årsavgiften for 2011 fra første virkedag i 2011.
På http://www.toll.no ligger denne http://www.toll.no/templates_TAD/Genera ... anguage=no
edit: jeg tasta inn nødvendig informasjon. men står jo ikke hvilken bil det er osv... men er det da bare å bruke kid og kontonr og betale på nettbank så er årsavgift betalt?
lar de vær å sende ut giro i posten hviss man betaler slik som dette?
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Registrer betalinga som efaktura i nettbanken din, so vil du få tilsendt neste års fakura som efaktura, ergo ingen papirfaktura.Danielm skrev:lar de vær å sende ut giro i posten hviss man betaler slik som dette?
- Morten S.
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Ja det er korrekt. Da registreres betalingen på din bil. Kid nummeret består av bilens reg.nr. til fødselsdatoDanielm skrev:er det bare å taste inn så får man kid og kontonr og betale det summen er for en bil som er under 3500 tonn så er årsavgift betalt?Morten S. skrev:Det var fullt mulig å betale årsavgiften for 2011 fra første virkedag i 2011.
På http://www.toll.no ligger denne http://www.toll.no/templates_TAD/Genera ... anguage=no
edit: jeg tasta inn nødvendig informasjon. men står jo ikke hvilken bil det er osv... men er det da bare å bruke kid og kontonr og betale på nettbank så er årsavgift betalt?
lar de vær å sende ut giro i posten hviss man betaler slik som dette?
Eks AD 12345 og fødselsdato 140961
010401234511101409615 A=01 D=04 så reg.nr 1110 vet jeg ikke hva betyr. Muligens 2011 og så kommer fødselsdatoen og siste siffer er et kontrollsiffer som dannes iht en bestemt formel ut i fra de foregående tallene.
"Alt" fra totakt til turbo
- Danielm
- 2.0 bar
- Navn: Daniel
- Bil: 9000 CS 92 B202I
- Sted: Bodø
tøft. da skal jeg betale årsavgiften 

Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4