clutsh p? 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
hotti

clutsh på 9000

Legg inn av hotti » 30 nov 2004, 16:38

hei har akkurat kjøpt meg en saab 9000 -85 mod. men synes clutshen tar så langt inne,må liksom trø den helt inn for og få den til og ta..lurer på om det er noe justering på den,forige eier sa at clutshen ble skiftet ifjor.
evt hva annet kan det være?

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

pedal

Legg inn av Petter 900 T » 30 nov 2004, 16:52

Tja, lufte?

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Gjest

Legg inn av Gjest » 30 nov 2004, 17:22

har prøvd det...men det kom ikke noe luft... :cry:

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 01 des 2004, 01:24

Ikke bestandig det er lett å få ut all lufta på de gamle 9000-modellene. Jeg vil i allefall anbefale deg å kjøre trykk på beholderen da er det lettere å få ut allt.
Vet du om slavesylinderen ble byttet eller overhalt? Den kan krangle...
Kan også være hovesylinderen eller slangen som krangler, har hørt om flere tilfeller der slangen smuldrer opp innvendig slik at partikler fra denne tetter slavesylinderen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 01 des 2004, 08:28

Skiftet lamell, slave hovedsylinder på min 9000, lag en tett topp på bremseveskebholderen, med en sykkelslange som du klipper og streng rundt kanten på beholder. Ta en sykkelpumpe og pump hele tiden, pump med pedalen og luften kommer nok ut.. Høres ut som om luftingen som er problemet... Eventuelt liten lekkasje i slange inn på hovedsylinder?? Er mer pes å lufte enn på andre biler, men absolutt mulig.. Men man bør være 2...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 01 des 2004, 09:25

Lufteverktøy som setter trykk på bremsevæskebeholderen får du kjøpt for litt over hundrelappen på f.eks. CD bildeler. Tar trykk fra et av sommerhjulene på denne årstiden (reservehjulet gir for høyt trykk). Anbefales.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 01 des 2004, 09:53

Jeg har også en gammel 9000 som hadde samme problemet.
Lufteverktøy kjøpte jeg på CD-Bildeler, helt utrolig bra til kløtsj og bremser.
Men den ble ikke bra før jeg skiftet gummislangen som går fra hovedsylynder til motoren. Denne hadde mistet mye av stivheten og bulet når jeg trådde på pedalen. Bilen ble ikke til å kjenne i gjen da jeg skiftet den :D.

Det er også en liten plastforing i hengselen til pedalen som slites ut. Dette gir mye dødgang på pedalen og er med på å forverre situasjonen.

Så mit råd er å kjøpe ny gummislange og plastforing, det funket i alle fal på min 9000.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

hotti

Legg inn av hotti » 01 des 2004, 13:27

tusen takk for svar gutta...skal sjekke ut den slangen og foringa... :wink: så får vi prøve å lufte en gang til... :roll:

Svar