apc m?ler

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

hotti

apc måler

Legg inn av hotti » 01 des 2004, 13:33

min turbo/apc måler har hengt seg opp midt imellom grønn og gul feltet...kan det være på grunn av at turboen min er helt utslitt,eller er det noe annet??? den sto sånn da jeg kjøpte bilen,men fikk en nyoverhalt turbo med,har bare ikke fått skiftet den enda... :cry:

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

står den helt stille?

Legg inn av Petter 900 T » 01 des 2004, 13:49

står den helt stille? hvis så er vakumslangen falt ut/ i klem.

Evt måleren som har tatt kvelden.

går bilen bra, har den ladetrykk?

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 01 des 2004, 14:15

eg og sleid med det problemet når eg hadde 900'en. det viste seg at trykk-slangen som kom igjennom torpedoveggen vridde seg når'an fekk trykk/vakum og då låste nålå seg. dette skjedde som regel når eg starta bilen, men hente et par ganga når eg kjørte og.

hotti

Legg inn av hotti » 04 des 2004, 14:04

jeg prøvde å se på di slangene som er under dasjbordet,men ble ikke klok... :-x skal prøve og ta ut instrumentene å se bak om det er noe som kunne skjedd dær..
bytta turboen igår men nåla står like fast..hvor er vakumslangen festet forran?
såg også at det var festet vakumslanget til bryterne ved brems og clutshpedal,har ikke sett det før,så jeg må nesten spørre hvorfor det? vil lære litt nytt nå... :wink:

og ja,rett forran apc boksen under dasjbordet var det en liten rund hvit sak med to slanger til på toppen og tre lednigkontakter til under,men det var bare to ledniger festet til den,(di var hvite med grønn stripe på) hva er den boksen til,og skal det være en ledig kontakt på den,såg det var montert en jord (-) ved siden av,men den hadde ikke kabelsko så lurte på om den skulle dit? sikkert ikke.. :?

har aldri vært borti vakumsaker før så jeg trenger hjelp fra dere som kan dette,håper det går bra... :wink:

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 des 2004, 21:28

OK.
Det du skal sjekke er kort og greit slangen ved innsuget. Der har du ein vacuumslange som går inn i bilen, altså inn gjennom torpedoveggen på venstre side av bilen. Sjekk aty den slangen er heil og fin, at du ikkje har noko lekasje, og at den ikkje ligg i klem. Om den gjer noko av dei tinga eg nemnde vil du mest sansynlig ikkje få bevegelse på målaren i det heile tatt.

Dei vacuumslangane du ser under dashbordet er mest sansynlig til cruicecontrollen. Der er også nokre elektronikkbokser under dashbordet på venstre side som høyre cruice-en til.
Har du ein M85 eller gamlare 900 har du APC-boksa under baksetet, har du ein M86 eller nyare har du APC-en i venstre framskjerm.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 04 des 2004, 23:02

På 9000 er det ikke uvanlig at slangen hopper av på gjennomføringa i torpedoveggen. Begynn med å se i motorrommet, løft av lokket på "akvariet" da vil du se slangegjennomføringa der. Hvis den sitter på så må du sjekke inne i bilen. Du trenger ikke ta ut innstrumentene, det holder at du tar av toppen av innstrumentpanelet.

"dingsen" under dasjbordet kan være trykkvakta, den skal kutte motoren hvis ladetrykket blir for høyt. Vilken årsmodell har du? Kan sjekke skjema for å finne ut det med ledningene...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 des 2004, 23:15

Usj såg i ein annan post at du hadde 9000, men grunnprinsippet med vacuumslangen er den samma, er berre ikkje so opplagt å sjå som på 900. APC-boksa sit vel også i "akvariet", men det beror vel på modell.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 04 des 2004, 23:19

APC-boksen kan også sitte under førerstolen...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 des 2004, 23:34

TT skrev:APC-boksen kan også sitte under førerstolen...
Kjapp orientering, APC-boksa sat vel under førarstol til Trionic-en kom, altså M92 og eldre har APC under førarstol, M93 og nyare har den i akvariet?

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 04 des 2004, 23:39

hei..
ett lite tips...
ta av vacumslangen på innsuget og blås i den...
da får du ihvertfall vite om det er en slange som har hoppa av eller ikke.....

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 04 des 2004, 23:45

ralle skrev:ta av vacumslangen på innsuget og blås i den...
da får du ihvertfall vite om det er en slange som har hoppa av eller ikke.....
Det enkle er ofte det beste :lol:
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 04 des 2004, 23:49

ikke sandt...


teori er ikke noe uten praksis vettu.... hehe

hotti

Legg inn av hotti » 05 des 2004, 17:54

hadde løst fronten på dasjbordet igår,tok av slangen på instrumentet å blåste i slangen,da kom det luft ut den ene slangen på innsuget og på inntaket på den svarte runde saken(hva er den til?) som er koblet til på luftfilterslangen..

blåste også inn på instumentet å da gikk den opp på rødfeltet,når jeg stoppet å blåse så ble den stående mellom grønn å gul feltet.. :cry: prøvde og suge i slangen,å da virket det som at den gikk ned mot grønt,mulig det bare var synsbedrag? :?

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 05 des 2004, 18:09

hadde løst fronten på dasjbordet igår,tok av slangen på instrumentet å blåste i slangen,da kom det luft ut den ene slangen på innsuget og på inntaket på den svarte runde saken(hva er den til?) som er koblet til på luftfilterslangen..

blåste også inn på instumentet å da gikk den opp på rødfeltet,når jeg stoppet å blåse så ble den stående mellom grønn å gul feltet.. prøvde og suge i slangen,å da virket det som at den gikk ned mot grønt,mulig det bare var synsbedrag?
den svarte duppedingsen du mener?? er ikke helt sikker på hva du mener der men.... her er ett bilde som viser hvordan viseren skal stå:
Bilde

hotti

Legg inn av hotti » 05 des 2004, 18:22

ja nåla mi står slik..men den røret seg ikke i det hele tatt når jeg kjører.. :-x den svarte saken som jeg mener er festet på slangen mellom luftfilter og turbo,ser nesten ut som en popoff ventil,vet ikke om det er den som kansje skal holde turbotrykket oppe? :?

Svar