Helt korrekt som Trond skriver, bilen vil føles mer responsiv med stivere understell, men kjøreegenskapene blir ikke nødvendigvis bedre med mindre veien er helt slett. Og HALLO, vi bor i Norge, altså må det være viktigere å strebe etter best mulig kontakt mellom hjul og vei enn å senke tyngdepunktet mest mulig. Vil man ha bedre respons ved å redusere karosseribevegelsene så er det som Trond skriver, bytt heller krengehemmere enn fjærer, krengehemmere demper karosseribevegelse sideveis og gjør dempernes oppgave enklere når det veksles mellom brems, aks og sving. Og bytt for all del dempere, det er de som gjør jobben! Det er demperne som sørger for at hjulet har veikontakt, gode dempere er VIKTIG!
Når det gjelder effekten av å senke tyngdepunktet, så gjorde jeg en rekke beregninger på det å flytte rundt på tyngdepunktet i bilen for en stund siden, i forbindelse med å få godkjent midtmotor, hjemmelaget hjuloppheng og 300 mm sporviddeøkning på Sonetten. Jeg fant fram samme regneark nå, og la inn sporvidde og akselavstand for 9-5. Brukte 60/40 vektfordeling foran/bak (sedan), egenvekt 1500 kg og antok tyngdepunktets høyde over bakken til å være 445 mm (bakkeklaring std chassis er 167 mm pluss ca halve høyde av motor). For virkelig å få fram forskjeller, la jeg inn store side-, akselerasjons- og bremsekrefter. Optimalt grep får man ved å fordele kreftene best mulig på hvert hjul, dvs alle hjulvekter ved belastning er identiske (unntatt selvsagt ved akselerasjon på en tohjulstrekker). Slik ble det med originalt chassis, sportschassis og 30/30mm senk:
Ubelastet, regner for enkelhets skyld at vekt [kg] er lik på H/V side:
Original
VF:450
HF:450
VB:300
HB:300
Sving, sidekraft 0,8 G (mye) i høyresving:
Original --- Sport --- 30/30 senk -------- Tenk når man legger på akselerasjon på framhjulene her, ingen
VF:660,5 --- VF: 655,8 --- VF:646,3 --------- tvil om at diffbrems har noe for seg.
HF:239,5 --- HF: 244,2 --- HF:253,7
VB:440,4 --- VB: 437,2 --- VB:430,9
HB:159,7 --- HB: 162,8 --- HB:169,1
Akselerasjonskraft, 0,8 G (her har vi trimma det som går, slicks og diffsperre
)
Original --- Sport --- 30/30 senk
VF:351 --- VF:353,4 --- VF:357,9
HF:351 --- HF:353,4 --- HF:357,9
VB:399 --- VB:396,5 --- VB:392,1
HB:399 --- HB:396,5 --- HB:392,1
Bremsekraft, 0,8G (store bremser og utrolig veigrep
)
Original --- Sport --- 30/30 senk
VF:549 --- VF:546,5 --- VF:542,1
HF:549 --- HF:546,5 --- HF:542,1
VB:201 --- VB:203,5 --- VB:207,9
HB:201 --- HB:203,5 --- HB:207,9
Jo mere det senkes, dess mindre blir effekten av siste mm (kraft ganger arm).