Hvor har du fått det fra at det er så vanskelig å bytte veivakselgiver? Det må vel være blant de enkleste slitedelene å bytte på 9000. Løft opp bilen litt foran, så er det enkelt å komme til veivakselgiveren fra bunn. Ledningen skal kobles i en kontakt du finner på innsugsiden av motoren, på høyre side i motorrommet. (Høyre i fartsretning selvsagt)sonett-07 skrev:(...)
Sikker på det er Veivsensoren.
Kun og bare fordi den er så inni tute vanskelig å skifte/sjekke.
Forts følger
2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
Moderator: Moderatorer
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 30
- Registrert: 03 des 2008, 11:40
- Medlemsnummer: N2147
- Navn: Erlend Kleppe
- Bil: Saab 9000 2,3T,95.900TI,82.
- Sted: Bjørkelangen 1940
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
Takk Erik
Er ikke sikker på hvor jeg har hørt at det er så vanskelig.
Skal bare bli ferdig med noe annet først.
Begynner sikkkert på veivakselgiveren etter dette.
Er ikke sikker på hvor jeg har hørt at det er så vanskelig.
Skal bare bli ferdig med noe annet først.
Begynner sikkkert på veivakselgiveren etter dette.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
Om problemet ditt kun skjer på lave turtall så tviler jeg sterkt på at det er veivakselgiveren som er synderen!
Har du prøvd med annen tennkassett etter at du byttet plugger? Om det satt feil plugger i bilen så kan du raskt ha ødelagt tennkassetten.
Har du prøvd med annen tennkassett etter at du byttet plugger? Om det satt feil plugger i bilen så kan du raskt ha ødelagt tennkassetten.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 397
- Registrert: 24 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 126
- Navn: Børge Elle
- Sted: Oslo
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
du skriver det lukter bensin ??????
uansett ville jeg da sjekke under plata i bagasjerommet om du har en lekkasje f.eks i de vinklene som står opp av pumpa. Lekkasje gir dårlig trykk og dårlig effekt,,, om du får fusk av den grunn skal jeg ikke si, men bensinlukt ville jeg prøvd unngå uansett...
mvh Børge.
uansett ville jeg da sjekke under plata i bagasjerommet om du har en lekkasje f.eks i de vinklene som står opp av pumpa. Lekkasje gir dårlig trykk og dårlig effekt,,, om du får fusk av den grunn skal jeg ikke si, men bensinlukt ville jeg prøvd unngå uansett...
mvh Børge.
Børge Elle N126
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5
2003 9-3
1991 og900 prosjekt
1997 CSE 9000
EX
2006 9-5
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 30
- Registrert: 03 des 2008, 11:40
- Medlemsnummer: N2147
- Navn: Erlend Kleppe
- Bil: Saab 9000 2,3T,95.900TI,82.
- Sted: Bjørkelangen 1940
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
Har prøvd
Tennkasett(fra en bil jeg vet virker)
Byttet plugger(NKG)
Byttet vakum slanger
Har ikke sjekket
Veivakselgiveren ennå.
Bensin filter og pumpe.
Virker som om bilen kun går på 3 sylyndere, begynner å lure på om det er en brendt ventil ass.
Får håpe det er noe annet.
Er vel mye jobb å skifte en ventil?
Det har vært to dager med krangling med ny vannpumpe. inn og ut med hele greia 5 ganger før den holdt tett.
Positive siden er jo at nå kan jeg virkelig den jobben
Tennkasett(fra en bil jeg vet virker)
Byttet plugger(NKG)
Byttet vakum slanger
Har ikke sjekket
Veivakselgiveren ennå.
Bensin filter og pumpe.
Virker som om bilen kun går på 3 sylyndere, begynner å lure på om det er en brendt ventil ass.
Får håpe det er noe annet.
Er vel mye jobb å skifte en ventil?
Det har vært to dager med krangling med ny vannpumpe. inn og ut med hele greia 5 ganger før den holdt tett.
Positive siden er jo at nå kan jeg virkelig den jobben
- Thomashfh
- 0.7 bar
- Innlegg: 111
- Registrert: 05 nov 2008, 12:58
- Medlemsnummer: N1722
- Navn: Thomas Haugen Foldal
- Bil: '91, 9000 2,3 t cc,'07 9-3 TiD
- Sted: Bergen / Hordaland
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
Brent ventil?
hva med beskjeder i dashen? tcs ctrl lampa? for da har du bare traction controle som overstyrer gasspedalen, sjekk også gasspedalen, denne har en vakuum slange og elektriske potensiometer inni seg? verdt å sjekke, kan hende det lekker vakuum/ luft i pedalen.
med det sagt så hadde jeg sjekket innluft. og en ting er sikkert, tennkassetten er SÆR!
Lykke til!
jeg har også en 2,3t men har så mye småfeil, at jeg tar det når den slutter å gå....
hva med beskjeder i dashen? tcs ctrl lampa? for da har du bare traction controle som overstyrer gasspedalen, sjekk også gasspedalen, denne har en vakuum slange og elektriske potensiometer inni seg? verdt å sjekke, kan hende det lekker vakuum/ luft i pedalen.
med det sagt så hadde jeg sjekket innluft. og en ting er sikkert, tennkassetten er SÆR!
Lykke til!
jeg har også en 2,3t men har så mye småfeil, at jeg tar det når den slutter å gå....
saab 9000 2,3 t CC 91m * Avskilta *
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
saab 9-3 1,9TiD SS 07 m
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
Den bilen har ikke TCS så det kan du glemme...
Tennkassetten, prøvebyttet du den ETTER at du skiftet plugger? Hvis ikke så må du prøve igjen.
At en ventil brenner/ødelegges er ekstremt sjeldent på de motorene der.
Men er det sånn at den går bare på 3 så sjekk dyser/bensinpumpe og mål gjerne bensintrykket, sjekk også at vacumslangen opp til magnetventilen er hel
Tennkassetten, prøvebyttet du den ETTER at du skiftet plugger? Hvis ikke så må du prøve igjen.
At en ventil brenner/ødelegges er ekstremt sjeldent på de motorene der.
Men er det sånn at den går bare på 3 så sjekk dyser/bensinpumpe og mål gjerne bensintrykket, sjekk også at vacumslangen opp til magnetventilen er hel
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 30
- Registrert: 03 des 2008, 11:40
- Medlemsnummer: N2147
- Navn: Erlend Kleppe
- Bil: Saab 9000 2,3T,95.900TI,82.
- Sted: Bjørkelangen 1940
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
Nå har jeg sjekket:
Veiv-- sensoren
Bytta bensinfilter
skiftet olje og filter
plugger NGK typr R
Lamnda sonde
Sjekket/Byttet vakum slanger
Tennkasett
Sikkert ting jeg glemmer i farta men nå kommer jeg ikke lenger.
Bilen har fått time på verksted på Mandag Komp test.
Krysser fingrene og håper det ikke er brent ventil.
Nå er jeg dritt lei!!!!!!!
Veiv-- sensoren
Bytta bensinfilter
skiftet olje og filter
plugger NGK typr R
Lamnda sonde
Sjekket/Byttet vakum slanger
Tennkasett
Sikkert ting jeg glemmer i farta men nå kommer jeg ikke lenger.
Bilen har fått time på verksted på Mandag Komp test.
Krysser fingrene og håper det ikke er brent ventil.
Nå er jeg dritt lei!!!!!!!
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 30
- Registrert: 03 des 2008, 11:40
- Medlemsnummer: N2147
- Navn: Erlend Kleppe
- Bil: Saab 9000 2,3T,95.900TI,82.
- Sted: Bjørkelangen 1940
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
Komp test i dag.
Ventil, retur på nr 3 er helt ferdig
Noen som vet om noen som kan ta denne jobbe billig ???
Ventil, retur på nr 3 er helt ferdig
Noen som vet om noen som kan ta denne jobbe billig ???
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
Hvis du har en ventil som ikke tetter så er nok billigste løsning å kjøpe en brukt topp som er i orden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 30
- Registrert: 03 des 2008, 11:40
- Medlemsnummer: N2147
- Navn: Erlend Kleppe
- Bil: Saab 9000 2,3T,95.900TI,82.
- Sted: Bjørkelangen 1940
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
Da har jeg snakket med verksted.
Kr 8000 for å fikse, blir nok til det ass.
Må ha bilen opp å gå til påske......................
Kr 8000 for å fikse, blir nok til det ass.
Må ha bilen opp å gå til påske......................
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
8000 kr er en rimelig pris for jobben etter min mening. Dete r jo da med plansliping, pakninger, arbeid osv.. Mange verkstedet som lett tar 15000 for toppakningsbytte.
//Johan
//Johan
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
15-20.000,- er en ganske vanlig pris for en slik jobb. Så du slipper egentlig ganske billig unna.Johan N828 skrev:8000 kr er en rimelig pris for jobben etter min mening. Dete r jo da med plansliping, pakninger, arbeid osv.. Mange verkstedet som lett tar 15000 for toppakningsbytte.
//Johan
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 30
- Registrert: 03 des 2008, 11:40
- Medlemsnummer: N2147
- Navn: Erlend Kleppe
- Bil: Saab 9000 2,3T,95.900TI,82.
- Sted: Bjørkelangen 1940
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
Da har jeg fått time/dager på vreksted nå på Onsdag.
Garanti sum 10,000- kunne ikke blitt bedre en det ass.
Håper de holder ord
Takk til alle som gitt meg tilbake mld.
Setter pris på det ass.
Da håper jeg at jeg kan begynner resten av prosjektet.
Rette 2 dører
Fjerne skuddsikkert stål i dørene
bytte H skjerm
Komplett rust sjekk
lakk
cse opprdadering(klima, cruse og div)
Garanti sum 10,000- kunne ikke blitt bedre en det ass.
Håper de holder ord
Takk til alle som gitt meg tilbake mld.
Setter pris på det ass.
Da håper jeg at jeg kan begynner resten av prosjektet.
Rette 2 dører
Fjerne skuddsikkert stål i dørene
bytte H skjerm
Komplett rust sjekk
lakk
cse opprdadering(klima, cruse og div)
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 30
- Registrert: 03 des 2008, 11:40
- Medlemsnummer: N2147
- Navn: Erlend Kleppe
- Bil: Saab 9000 2,3T,95.900TI,82.
- Sted: Bjørkelangen 1940
Re: 2,3T Som ikke går ordenlig i pådrag lavt turtall
Da kan jeg endelig avslutte dette problemet.
Var en ventil med et hull på ca 1cm, ikke rart det gikk dårlig.
Efter Sandem reiv og fikset toppen fikk jeg meg en tur/r til Ålesund i Påsken, ca 120mil.
Under turen gikk motoren dårlig når den var kald.
Jeg begynte å lure på om det kunne være flere ventiler på gang.
Dette viste seg at den ene pluggen hadde en feil i krystallen, luftblemme som gjorde at den fikk dårlig og til tider ingen kontakt.
Ny plugg og problemet er nå borte.
Sandem bil på Bjørkelangen kan anbefales på de varmeste.
10.000Kr for å gå over toppen, skifte ventil og eventuellt mer, samt diagnose på motor i etterkant.
Takk også til dere som har gitt av deres erfaringer og tid til å skive.
Håper vi møtes på treff en eller ennen gang.
Var en ventil med et hull på ca 1cm, ikke rart det gikk dårlig.
Efter Sandem reiv og fikset toppen fikk jeg meg en tur/r til Ålesund i Påsken, ca 120mil.
Under turen gikk motoren dårlig når den var kald.
Jeg begynte å lure på om det kunne være flere ventiler på gang.
Dette viste seg at den ene pluggen hadde en feil i krystallen, luftblemme som gjorde at den fikk dårlig og til tider ingen kontakt.
Ny plugg og problemet er nå borte.
Sandem bil på Bjørkelangen kan anbefales på de varmeste.
10.000Kr for å gå over toppen, skifte ventil og eventuellt mer, samt diagnose på motor i etterkant.
Takk også til dere som har gitt av deres erfaringer og tid til å skive.
Håper vi møtes på treff en eller ennen gang.