Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
Daniel2.3t
- 1.2 bar

- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Legg inn
av Daniel2.3t » 06 apr 2011, 14:57
Hei!
Har idag hatt bilen på firehjulskontroll etter 30 mm senking eibach fjører. Mekanikeren sa at han hadde finjustert på venste side foran, men at bilen ikke var så ille selvom jeg hadde senket den.. Han sa også at det ikke gikk ann å justere bak på 9-5? Så regner nå med at alt er OK for å få godkjent hos biltilsynet. Har også TUV papirer og skal justere lysene.
MEN:
Jeg har nå 19" felger på bilen. Hvordan er det med å få godkjent disse? Er det like greit å sette på vinterdekkene og godkjenne med disse på, eller må jeg ha ny firehjulskontroll etter disse er satt på da?
En annen ting. Lest litt om lastventil og justering av denne? hva er det for no greier?
Takk for svar

Sist redigert av
Daniel2.3t den 06 apr 2011, 16:42, redigert 1 gang totalt.
-
Marius N1698
- 1.2 bar

- Innlegg: 226
- Registrert: 28 apr 2008, 19:27
- Medlemsnummer: N1698
- Navn: Marius Husnes
- Bil: 1998 Saab 9-5
- Sted: Mo i Rana
Legg inn
av Marius N1698 » 06 apr 2011, 16:18
Bakenden på 9-5 må shimses for å få rett camber og jo dette er mulig.
Jeg regner med at du fikk papirer på kontrollen og der kan du selv se om tallene er innfor det som er godkjent.
Dersom tallene er utfor skalaen så får du ikke godkjent bilen hos Biltilsynet.
1998 Saab 9-5 2.0t [305bhp/435nm]
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS
-
Daniel2.3t
- 1.2 bar

- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Legg inn
av Daniel2.3t » 06 apr 2011, 16:24
Marius N1698 skrev:Bakenden på 9-5 må shimses for å få rett camber og jo dette er mulig.
Jeg regner med at du fikk papirer på kontrollen og der kan du selv se om tallene er innfor det som er godkjent.
Dersom tallene er utfor skalaen så får du ikke godkjent bilen hos Biltilsynet.
Ja, fikk med papirer. Vet du hvor man finner tolleransekravene på dette?
-
Marius N1698
- 1.2 bar

- Innlegg: 226
- Registrert: 28 apr 2008, 19:27
- Medlemsnummer: N1698
- Navn: Marius Husnes
- Bil: 1998 Saab 9-5
- Sted: Mo i Rana
Legg inn
av Marius N1698 » 06 apr 2011, 17:44
Det står på papirene

1998 Saab 9-5 2.0t [305bhp/435nm]
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS
-
evo16v
- Innlegg: 23
- Registrert: 20 aug 2007, 20:53
- Sted: Rennebu/Molde
Legg inn
av evo16v » 06 apr 2011, 19:44
Dersom tallene er utfor skalaen så får du ikke godkjent bilen hos Biltilsynet.
Har et H&R senkesett på min 9-5, den ble ihvertfall godkjent selv om camberen er utenfor fabrikktolleransen bak.
Jeg har nå 19" felger på bilen. Hvordan er det med å få godkjent disse? Er det like greit å sette på vinterdekkene og godkjenne med disse på, eller må jeg ha ny firehjulskontroll etter disse er satt på da?
Har ikke så mye kjennskap til godkjenning av felger, jeg går utifra det som står i lovdata, og da kan du forandre sporvidden med 15mm (forandre inpresset på hver side med 7,5mm) og rulleomkretsen med 5%. Så holder du deg innenfor det så burde det vel ikke være noe problem å få det godkjent. Uansett så kan du vise bilen med vinterdekk uten å ta ny firehjulskontroll, med mindre du kommer med piggdekk på sommeren selvsagt

1999 Saab 9-5 2,3t SE Estate
1991 Lancia Delta HF Integrale Evoluzione 1
-
Dopus
- 2.0 bar

- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Legg inn
av Dopus » 15 apr 2011, 13:06
fikk ikke godkjent uten å shimse bak på min. Så ja den kan justeres bak. Din lokale saabforhandler vil ha slike shims tilgjenglig,men vær klar over at dem kan koste 150-200kr pr shims....og det kan fort gå i hvertfall to pr side. Genuine Saab har i to forksjellige tykkelser....men der koster fraktprisen flere ganger mer en produktet. Brukte en orginal shim og regnet meg fram til tykkeslen jeg trengte og klippet dem ut i rette metall tykkelsen, i mitt tilfelle trengte jeg 1,2mm så det ble laget i 1 mm +0,2mm plater. sparte 7-800 på å lage disse selv...og bilen ble godkjent med dem nye camber vinklene i hvetfall.
-
alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Legg inn
av alex_ander3@hotmail.com » 15 apr 2011, 13:22
Jeg hadde sat på godkjente felger (vinterfelger?) og fått godkjent senkinga. De felgene tror jeg det er vanskelig å få igjennom.
Si gjerne ifra hvis noen har fått det til!
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*