Motorbytte 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Motorbytte 9-5

Legg inn av Helge » 03 apr 2011, 23:09

Driver å bytter motor i en 01 2.0.
Skal ta av bensinslangene inn på fuelrailen, og jeg må vist ha et spesialverktøy.
Noen som vet det går å bruke noe annet. Eller om Speedparts selger?
Andre tips om motorbytte er også velkommen siden det er første gang jeg bytter i en 9-5.
Motoren skal opp. Ikke ned. :wink:
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorbytte 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 03 apr 2011, 23:16

Lettere å løsne hele railen og bare vippe den til side. Enkelt å ta motoren opp, men ta av reimhjulet som sitter i enden av veiva. Husk å løsne slangene til oljekjøleren fra oljefilterbraketten.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Motorbytte 9-5

Legg inn av Helge » 03 apr 2011, 23:26

Jeg fant en beskrivelse på nettet. Og de mente at å plukke av fuelrailen bare var masse ekstra arbeid.
Men hvis du mener det motsatte så prøver jeg å plukke den av.
Finner selvfølgelig ikke linken nå. Den ligger på maskinen i garasjen.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorbytte 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 03 apr 2011, 23:45

Neida, det er bare to skruer til railen. Løsne braketten til kontaktene for lambda og veivakselgiver, så får du den fint opp. Det holder å løsne braketten mot termostathuset, en skrue. Jeg har selv originalverktøy men løsner heller fuelrailen for å unngå bensinsøl.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Motorbytte 9-5

Legg inn av Pål N526 » 04 apr 2011, 08:51

hei.

Kan lage verktøy av en penn hylse som er litt fleksibel. Skjær et snitt i denne og tre den inn i koblinga på fuelrail samtidig som du lirker litt på slangen. Enig med Ingvar at det er bedre å bare løsne fuelrail, sett at dysene følger med 8)

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Motorbytte 9-5

Legg inn av Helge » 10 apr 2011, 20:12

Skal ta av reimhjulet nå. Hvordan låser jeg motoren?
Girkassefestet på torpedoveggen har jeg skrudd av. 3 bolter og en mutter. Men jeg får det ikke ut. Går det fint om det blir liggenede nedi der?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorbytte 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 10 apr 2011, 21:04

Helge skrev:Skal ta av reimhjulet nå. Hvordan låser jeg motoren?
Girkassefestet på torpedoveggen har jeg skrudd av. 3 bolter og en mutter. Men jeg får det ikke ut. Går det fint om det blir liggenede nedi der?
Du må enten låse av svinghjul/startkrans (det finnes originalverktøy, alternativt kan en medhjelper med stor flattrekker være løsningen), eller bruke muttertrekker. Med muttertrekker trenger du ikke å låse.

Girkassefestet i bakkant pleier jeg å la sitte på girkassa, går akkurat å få motoren opp for det. Men du får fint til å ta hele braketten ned. Girkassefestet oppå kassa er du nødt til å fjerne når du kommer så langt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Motorbytte 9-5

Legg inn av Helge » 10 apr 2011, 21:15

Har ikke muttertrekker. Så det blir flattrekker.
Alt er løst nå. Er bare drivakslingene, reimhjulet og noen ledninger på dynamo og starter igjen.
Og en kontakt oppå spjeldhuset som jeg ikke får av! Sitter på venstresiden. Gummi rundt.
Sist redigert av Helge den 10 apr 2011, 23:51, redigert 1 gang totalt.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorbytte 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 10 apr 2011, 21:21

Kontaktene på starter og dynamo er det lettest å ta av etter at du har begynt å løfte.

Kontakten på spjeldet du ikke får av er litt lei, den hører til limp home-solenoiden. Du kan bruke en liten låseringstang for ytre låseringer for å løsne låsesplinten på denne, og lirke kontakten rett opp. Hvis du ikke får det til kan du skru av selve solenoiden, sitter med to stk T20 eller T25. Evt kan du bare løsne kontakten på torpedoveggen og kontakten på styreboksen, og la ledningsnettet bli med motoren opp. Det har jeg vanligvis gjort.

Og husk kontakten til oljetrykksgiveren :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Motorbytte 9-5

Legg inn av Helge » 11 apr 2011, 19:56

Takker for tips så langt. Har vært til stor hjelp.
Nå er det bare drivakslingene igjen.
Ifølge DIY'en som jeg fant på nettet skal sentermutteren på hub løsnes slik at hele akslingen kan fjernes.
Men holder det med å løsne de to boltene på støtdemperen og endeleddet?
Og er det bare å tvinge akslingen ut med et kubein?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorbytte 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 11 apr 2011, 22:02

Sentermutter kan sitte. Del spindel fra demper ved å løsne de to skruene, løsne kontakten til ABS-giver i motorrommet og trekk kabelen ut i hjulhuset. Vurder om du også må løsne kaliper fra spindelen for ikke å strekke bremseslangen. Så er det bare å knakke ut medbringeren, jeg bruker en forlenger for å komme til, og banker på den. Girolja renner ut når du tar medbringeren ut av kassa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Motorbytte 9-5

Legg inn av Pål N526 » 12 apr 2011, 07:57

hei.

Ta heller å tøm olja fra kassa før du slår ut medbringeren(førersiden). Det blir jo så mye gris overalt om ikke 8)

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorbytte 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 12 apr 2011, 09:48

Pål N526 skrev:hei.

Ta heller å tøm olja fra kassa før du slår ut medbringeren(førersiden). Det blir jo så mye gris overalt om ikke 8)

/ Pål
Går an å sette noe under da :wink: Putt inn plastplugg for formålet eller bruk ei fille og stapp inn i hullet så renner det ikke utover når man begynner å tilte motor og kasse. Er vel hver sin smak :wink:

Pass på å beskytte splinesen på medbringerne mot skitt når du tar dem ut.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Motorbytte 9-5

Legg inn av Paul N1176 » 12 apr 2011, 14:27

Pål N526 skrev:hei.

Ta heller å tøm olja fra kassa før du slår ut medbringeren(førersiden). Det blir jo så mye gris overalt om ikke 8)

/ Pål
er ikke bestandig like lett å få ut tappe pluggen med kassa i bilen heller....
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Motorbytte 9-5

Legg inn av Helge » 12 apr 2011, 16:01

Har digert trau under bilen som tar imot olje. :wink:
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Svar