feste kyllingbein til sas-krengestag og dempere?

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Sted: Sandefjord
Kontakt:

feste kyllingbein til sas-krengestag og dempere?

Legg inn av oddi N108 » 11 apr 2011, 11:58

Hei
Ettersom vintern nå er omme og veiene igjen er helt slette og fine uten hull og dumper, har jeg vært under og tightet litt i understellet.. er kyllingbeina som er syndern. De hadde løsnet bittelitt fra hhv krengestag på ene siden og demper på andre siden. Mutterne som er brukt er slike nyloc-saker.. Noe jeg kan gjøre for at disse ikke løsner igjen? er snakk om at de bare løsner såpass at de lager ulyder når jeg kjører, så det er jo ikke noe alvorlig galt, men kjipt å måtte tighte de til sånn i dann og vann:)
og en ting til: Hvor lenge bør en drivakselmansjett vare? er snakk om ytre drivakselmansjett, kikket på denne idag og den var morken og hullete, men er vel ikke mer enn 2 år gammel.. Noe man kan smøre på disse slik at de ikke tørker ut så fort? regner kanskje med at det er salt som har tatt knekken på de... Er ihvertfall kjøpt hos speedparts, og de fører vel scan-tec? er det kun originalt som duger her også?

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: feste kyllingbein til sas-krengestag og dempere?

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 apr 2011, 12:08

oddi N108 skrev:Hei
Ettersom vintern nå er omme og veiene igjen er helt slette og fine uten hull og dumper, har jeg vært under og tightet litt i understellet.. er kyllingbeina som er syndern. De hadde løsnet bittelitt fra hhv krengestag på ene siden og demper på andre siden. Mutterne som er brukt er slike nyloc-saker.. Noe jeg kan gjøre for at disse ikke løsner igjen? er snakk om at de bare løsner såpass at de lager ulyder når jeg kjører, så det er jo ikke noe alvorlig galt, men kjipt å måtte tighte de til sånn i dann og vann:)
Sett på nye låsemuttrar. Men dei skal då egentlig ikkje løsne då, eg trur nok det er ledda på kyllingbeina som er syndaren eg. Kjøp nye kyllingbein istaden. Eg kjøpte nye no ifrå PFS (http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4015), dei er kraftigare enn dei originale. Bestiller du et og et bein slik at det blir to forsendelsar slepp du moms og toll. Inkl frakt og alt havna du på rundt 450 tilsammen. Blir spennandes å sjå kor lenge dei held. Ellers har då SAS nokre oppgraderte kyllingbein såg eg.
oddi N108 skrev:og en ting til: Hvor lenge bør en drivakselmansjett vare? er snakk om ytre drivakselmansjett, kikket på denne idag og den var morken og hullete, men er vel ikke mer enn 2 år gammel.. Noe man kan smøre på disse slik at de ikke tørker ut så fort? regner kanskje med at det er salt som har tatt knekken på de... Er ihvertfall kjøpt hos speedparts, og de fører vel scan-tec? er det kun originalt som duger her også?
Skal ihvertfall vare meir enn 2 år solenge den er korrekt montert. Når det gjeld gummi kjøper eg kun originalt, tek ingen sjangsar der.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 apr 2011, 12:30

Mansjettene fra scan-tech er rett og slett skrot, det gjelder forsåvidt alt av gummi, samt ledd, slavesylindre og bensinpumper... Kjøp originale mansjetter.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 11 apr 2011, 21:49

Ingvar N629 skrev:Mansjettene fra scan-tech er rett og slett skrot, det gjelder forsåvidt alt av gummi, samt ledd, slavesylindre og bensinpumper... Kjøp originale mansjetter.
jaja, regna med det.. burde vel være garanti på slike deler selvom det er slitedeler? de har jo gått under 10 000 liksom...

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Svar