lukket system

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: lukket system

Legg inn av Ingvar N629 » 15 apr 2011, 18:35

Marius N1698 skrev:
Ingvar N629 skrev:Les her:

viewtopic.php?f=12&t=14402
Den er lest gjennom flere ganger og inneholder mye god informasjon, men ingenting om eventuell skade :)
Bøyde kompressorblad er vel skade nok?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: lukket system

Legg inn av Paradigm N558 » 16 apr 2011, 00:28

Hvorfor skal du være så jævlig dokumentasjonsbevist?
Vi er mange her som klarer å tenke logisk at dette kan umulig være godt for turboen.
Om du klarer å se for deg luftveiene inn til motor, og hvordan prinsippet fungerer, så vil du fort forstå at dette ikke er gunstig.
Du får ringe turboservice eller speedparts og høre med Ole, så får du svar.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: lukket system

Legg inn av Ronny_N169 » 16 apr 2011, 08:20

Om man tror på Garrett, så kan man lese litt her: http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... qs.html#t9
Står mye fin teori der forøvrig.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Marius N1698
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 28 apr 2008, 19:27
Medlemsnummer: N1698
Navn: Marius Husnes
Bil: 1998 Saab 9-5
Sted: Mo i Rana

Re: lukket system

Legg inn av Marius N1698 » 16 apr 2011, 13:50

Paradigm N558 skrev:Hvorfor skal du være så jævlig dokumentasjonsbevist?
Vi er mange her som klarer å tenke logisk at dette kan umulig være godt for turboen.
Om du klarer å se for deg luftveiene inn til motor, og hvordan prinsippet fungerer, så vil du fort forstå at dette ikke er gunstig.
Du får ringe turboservice eller speedparts og høre med Ole, så får du svar.
Jeg er ikke så "jævlig" dokumentasjonsbevist, men akkurat denne diskusjonen går over ufattelig mange forum der man blir foret med alt for mange forskjellige historier og teorier.
Er flere som påstår at dagens turboer har bedre konstruksjon og takler dette uten problemer, men er ingen som klarer å vise noe konkret skriv om det noen plass.

Er også eksempel av banebiler som har kjørt i 4-5 år, på alle treffene som har vært mulig å være med på, med lukket system uten noen form for slitasje.
Klart, hvert eksempel er unikt og det er flere faktorer som spiller inn, men jeg er absolutt ikke uenig i at dette kan føre til stor slitasje og skade på turbo.
1998 Saab 9-5 2.0t [305bhp/435nm]
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: lukket system

Legg inn av Paradigm N558 » 16 apr 2011, 14:04

Marius N1698 skrev:
Paradigm N558 skrev:Hvorfor skal du være så jævlig dokumentasjonsbevist?
Vi er mange her som klarer å tenke logisk at dette kan umulig være godt for turboen.
Om du klarer å se for deg luftveiene inn til motor, og hvordan prinsippet fungerer, så vil du fort forstå at dette ikke er gunstig.
Du får ringe turboservice eller speedparts og høre med Ole, så får du svar.
Jeg er ikke så "jævlig" dokumentasjonsbevist, men akkurat denne diskusjonen går over ufattelig mange forum der man blir foret med alt for mange forskjellige historier og teorier.
Er flere som påstår at dagens turboer har bedre konstruksjon og takler dette uten problemer, men er ingen som klarer å vise noe konkret skriv om det noen plass.

Er også eksempel av banebiler som har kjørt i 4-5 år, på alle treffene som har vært mulig å være med på, med lukket system uten noen form for slitasje.
Klart, hvert eksempel er unikt og det er flere faktorer som spiller inn, men jeg er absolutt ikke uenig i at dette kan føre til stor slitasje og skade på turbo.
Hvor mange banebiler vet du om som ikke blir plukket i atomer hver vinter for å bygge og bytte om på ting? :lol:
Men ja, lykke til i ditt søk etter viten :mrgreen:
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Marius N1698
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 28 apr 2008, 19:27
Medlemsnummer: N1698
Navn: Marius Husnes
Bil: 1998 Saab 9-5
Sted: Mo i Rana

Re: lukket system

Legg inn av Marius N1698 » 16 apr 2011, 15:08

Paradigm N558 skrev:
Marius N1698 skrev:
Paradigm N558 skrev:Hvorfor skal du være så jævlig dokumentasjonsbevist?
Vi er mange her som klarer å tenke logisk at dette kan umulig være godt for turboen.
Om du klarer å se for deg luftveiene inn til motor, og hvordan prinsippet fungerer, så vil du fort forstå at dette ikke er gunstig.
Du får ringe turboservice eller speedparts og høre med Ole, så får du svar.
Jeg er ikke så "jævlig" dokumentasjonsbevist, men akkurat denne diskusjonen går over ufattelig mange forum der man blir foret med alt for mange forskjellige historier og teorier.
Er flere som påstår at dagens turboer har bedre konstruksjon og takler dette uten problemer, men er ingen som klarer å vise noe konkret skriv om det noen plass.

Er også eksempel av banebiler som har kjørt i 4-5 år, på alle treffene som har vært mulig å være med på, med lukket system uten noen form for slitasje.
Klart, hvert eksempel er unikt og det er flere faktorer som spiller inn, men jeg er absolutt ikke uenig i at dette kan føre til stor slitasje og skade på turbo.
Hvor mange banebiler vet du om som ikke blir plukket i atomer hver vinter for å bygge og bytte om på ting? :lol:
Men ja, lykke til i ditt søk etter viten :mrgreen:
Faktisk så er flere av de mest brukte banebilene her i byen (rekordholdere osv.) ikke rørt på flere år, men nok OT nå :)
1998 Saab 9-5 2.0t [305bhp/435nm]
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: lukket system

Legg inn av na_X » 16 apr 2011, 17:26

Som jeg sa i forrige innlegg, det er en grunn til at SAAB begynte med resirk... De hadde ikke dette nemlig før i midten av 80-tallet, ihvertfall på 8V motorer med turbo. For det første ble slitasjen for stor uten, og for det andre som også er nevnt så fikk man en fordel med spoolup. ;)
SAAB slet visst endel med slitasje av turbo før de fikk på plass dette, regner med det var garanti på den tiden også som gjorde at de satte på dette noen år etter de startet med turbo. Har det vært bra for turboen med turbo-chatter så har de jo bare fortsatt å selge biler uten resirk.. Lyd og ytelse er ikke nødvendigvis hånd i hånd, da lyd blir mest show.
Menmen, lyd er jo tøft det da, frem til man blir lei/vokser det av seg.. Pssch-lyd på hverdagskjærra hver gang man girer, 2-takter eller en vrælende V8-er eller en boxer av og til. Morro det, bare man ikke hører det hver dag og spesielt ikke på langkjøring med sin egen bil. ;)


http://auto.howstuffworks.com/turbo2.htm
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Re: lukket system

Legg inn av Johan N828 » 19 apr 2011, 09:21

Jeg regner med at det er en grunn til at ingenørene hos Saab, Volso, Nissan, Audi, Porche osv velger å ha en avlastningsventil. :wink:

//Johan

Turbosprut
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 12 jun 2008, 10:46
Medlemsnummer: N1393
Navn: Alexander
Bil: saab 900t 94
Sted: sarpsborg

Re: lukket system

Legg inn av Turbosprut » 19 apr 2011, 10:19

hvorfor ikke bare finne det ut selv :P ?
kjøpt deg en billig turbo og kjør med lukket system.

Svar