Bøyde kompressorblad er vel skade nok?Marius N1698 skrev:Den er lest gjennom flere ganger og inneholder mye god informasjon, men ingenting om eventuell skade
lukket system
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: lukket system
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: lukket system
Hvorfor skal du være så jævlig dokumentasjonsbevist?
Vi er mange her som klarer å tenke logisk at dette kan umulig være godt for turboen.
Om du klarer å se for deg luftveiene inn til motor, og hvordan prinsippet fungerer, så vil du fort forstå at dette ikke er gunstig.
Du får ringe turboservice eller speedparts og høre med Ole, så får du svar.
Vi er mange her som klarer å tenke logisk at dette kan umulig være godt for turboen.
Om du klarer å se for deg luftveiene inn til motor, og hvordan prinsippet fungerer, så vil du fort forstå at dette ikke er gunstig.
Du får ringe turboservice eller speedparts og høre med Ole, så får du svar.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: lukket system
Om man tror på Garrett, så kan man lese litt her: http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... qs.html#t9
Står mye fin teori der forøvrig.
Står mye fin teori der forøvrig.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 28 apr 2008, 19:27
- Medlemsnummer: N1698
- Navn: Marius Husnes
- Bil: 1998 Saab 9-5
- Sted: Mo i Rana
Re: lukket system
Jeg er ikke så "jævlig" dokumentasjonsbevist, men akkurat denne diskusjonen går over ufattelig mange forum der man blir foret med alt for mange forskjellige historier og teorier.Paradigm N558 skrev:Hvorfor skal du være så jævlig dokumentasjonsbevist?
Vi er mange her som klarer å tenke logisk at dette kan umulig være godt for turboen.
Om du klarer å se for deg luftveiene inn til motor, og hvordan prinsippet fungerer, så vil du fort forstå at dette ikke er gunstig.
Du får ringe turboservice eller speedparts og høre med Ole, så får du svar.
Er flere som påstår at dagens turboer har bedre konstruksjon og takler dette uten problemer, men er ingen som klarer å vise noe konkret skriv om det noen plass.
Er også eksempel av banebiler som har kjørt i 4-5 år, på alle treffene som har vært mulig å være med på, med lukket system uten noen form for slitasje.
Klart, hvert eksempel er unikt og det er flere faktorer som spiller inn, men jeg er absolutt ikke uenig i at dette kan føre til stor slitasje og skade på turbo.
1998 Saab 9-5 2.0t [305bhp/435nm]
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: lukket system
Hvor mange banebiler vet du om som ikke blir plukket i atomer hver vinter for å bygge og bytte om på ting?Marius N1698 skrev:Jeg er ikke så "jævlig" dokumentasjonsbevist, men akkurat denne diskusjonen går over ufattelig mange forum der man blir foret med alt for mange forskjellige historier og teorier.Paradigm N558 skrev:Hvorfor skal du være så jævlig dokumentasjonsbevist?
Vi er mange her som klarer å tenke logisk at dette kan umulig være godt for turboen.
Om du klarer å se for deg luftveiene inn til motor, og hvordan prinsippet fungerer, så vil du fort forstå at dette ikke er gunstig.
Du får ringe turboservice eller speedparts og høre med Ole, så får du svar.
Er flere som påstår at dagens turboer har bedre konstruksjon og takler dette uten problemer, men er ingen som klarer å vise noe konkret skriv om det noen plass.
Er også eksempel av banebiler som har kjørt i 4-5 år, på alle treffene som har vært mulig å være med på, med lukket system uten noen form for slitasje.
Klart, hvert eksempel er unikt og det er flere faktorer som spiller inn, men jeg er absolutt ikke uenig i at dette kan føre til stor slitasje og skade på turbo.

Men ja, lykke til i ditt søk etter viten

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 28 apr 2008, 19:27
- Medlemsnummer: N1698
- Navn: Marius Husnes
- Bil: 1998 Saab 9-5
- Sted: Mo i Rana
Re: lukket system
Faktisk så er flere av de mest brukte banebilene her i byen (rekordholdere osv.) ikke rørt på flere år, men nok OT nåParadigm N558 skrev:Hvor mange banebiler vet du om som ikke blir plukket i atomer hver vinter for å bygge og bytte om på ting?Marius N1698 skrev:Jeg er ikke så "jævlig" dokumentasjonsbevist, men akkurat denne diskusjonen går over ufattelig mange forum der man blir foret med alt for mange forskjellige historier og teorier.Paradigm N558 skrev:Hvorfor skal du være så jævlig dokumentasjonsbevist?
Vi er mange her som klarer å tenke logisk at dette kan umulig være godt for turboen.
Om du klarer å se for deg luftveiene inn til motor, og hvordan prinsippet fungerer, så vil du fort forstå at dette ikke er gunstig.
Du får ringe turboservice eller speedparts og høre med Ole, så får du svar.
Er flere som påstår at dagens turboer har bedre konstruksjon og takler dette uten problemer, men er ingen som klarer å vise noe konkret skriv om det noen plass.
Er også eksempel av banebiler som har kjørt i 4-5 år, på alle treffene som har vært mulig å være med på, med lukket system uten noen form for slitasje.
Klart, hvert eksempel er unikt og det er flere faktorer som spiller inn, men jeg er absolutt ikke uenig i at dette kan føre til stor slitasje og skade på turbo.
Men ja, lykke til i ditt søk etter viten

1998 Saab 9-5 2.0t [305bhp/435nm]
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: lukket system
Som jeg sa i forrige innlegg, det er en grunn til at SAAB begynte med resirk... De hadde ikke dette nemlig før i midten av 80-tallet, ihvertfall på 8V motorer med turbo. For det første ble slitasjen for stor uten, og for det andre som også er nevnt så fikk man en fordel med spoolup. 
SAAB slet visst endel med slitasje av turbo før de fikk på plass dette, regner med det var garanti på den tiden også som gjorde at de satte på dette noen år etter de startet med turbo. Har det vært bra for turboen med turbo-chatter så har de jo bare fortsatt å selge biler uten resirk.. Lyd og ytelse er ikke nødvendigvis hånd i hånd, da lyd blir mest show.
Menmen, lyd er jo tøft det da, frem til man blir lei/vokser det av seg.. Pssch-lyd på hverdagskjærra hver gang man girer, 2-takter eller en vrælende V8-er eller en boxer av og til. Morro det, bare man ikke hører det hver dag og spesielt ikke på langkjøring med sin egen bil.
http://auto.howstuffworks.com/turbo2.htm

SAAB slet visst endel med slitasje av turbo før de fikk på plass dette, regner med det var garanti på den tiden også som gjorde at de satte på dette noen år etter de startet med turbo. Har det vært bra for turboen med turbo-chatter så har de jo bare fortsatt å selge biler uten resirk.. Lyd og ytelse er ikke nødvendigvis hånd i hånd, da lyd blir mest show.
Menmen, lyd er jo tøft det da, frem til man blir lei/vokser det av seg.. Pssch-lyd på hverdagskjærra hver gang man girer, 2-takter eller en vrælende V8-er eller en boxer av og til. Morro det, bare man ikke hører det hver dag og spesielt ikke på langkjøring med sin egen bil.

http://auto.howstuffworks.com/turbo2.htm
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Re: lukket system
Jeg regner med at det er en grunn til at ingenørene hos Saab, Volso, Nissan, Audi, Porche osv velger å ha en avlastningsventil.
//Johan

//Johan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 47
- Registrert: 12 jun 2008, 10:46
- Medlemsnummer: N1393
- Navn: Alexander
- Bil: saab 900t 94
- Sted: sarpsborg
Re: lukket system
hvorfor ikke bare finne det ut selv
?
kjøpt deg en billig turbo og kjør med lukket system.

kjøpt deg en billig turbo og kjør med lukket system.