Måtte du bytte nav bak for å få det til å passe sier du? Har delene jeg trenger for å skifte til 300mm (eller var det 302mm?) skiver fra en 9-5 liggende, men jeg trudde det var plug and play? Vet det blir tull med bremseslangen, hvordan løste du det? Forlenget røret?kjallemann N1179 skrev:Hei hei.
Ja, alt er utført. Har 308mm skiver foran med viggen oppsett. Byttet fjærben slik at jeg fikk nye nav. Byttet over demperene og fjærene uten problem. Bak har jeg og større skiver. Samme oppsett som sitter på 9-5. Måttte bytte nav ifra nyere bil for å få det til å passe. Måtte og gjøre om på noen rør. Ellers gikk alt greit.
Nyere bremser på ng 900
Moderator: Moderatorer
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: Nyere bremser på ng 900
- Kjell N1179
- 1,5 bar
- Innlegg: 472
- Registrert: 08 okt 2007, 21:35
- Medlemsnummer: N1179
- Navn: Kjell Gullerud
- Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
- Sted: Sande
Re: Nyere bremser på ng 900
Om du har bil eldre enn M96 må du bytte nav bak. Dette på grunn av innfestning på kalipper.
Også kjøpte jeg bare nye kobber rør og bøyde til.
Også kjøpte jeg bare nye kobber rør og bøyde til.
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X
- john n04
- 2.0 bar
- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Re: Nyere bremser på ng 900
ehm...
Det er strengt tatt ikke nødvendig å bytte nav bak.
Navene er like.
Det som skal byttes er bremseskjoldene. Disse er integrert med caliperholderen og byttes som en enhet.
Har du en bil fra etter 96 så behøver du ikke bytte bremseskjoldene, da er de riktige på plass allerede.
900 94-96 har 260mm skiver disse har feil holder til caliper.
900 97-98 og 9-3 98-02 har 286mm skiver, og da riktige holdere til caliper.
Greit for folk å vite, når man skal av å handle deler
Det er strengt tatt ikke nødvendig å bytte nav bak.

Navene er like.
Det som skal byttes er bremseskjoldene. Disse er integrert med caliperholderen og byttes som en enhet.
Har du en bil fra etter 96 så behøver du ikke bytte bremseskjoldene, da er de riktige på plass allerede.
900 94-96 har 260mm skiver disse har feil holder til caliper.
900 97-98 og 9-3 98-02 har 286mm skiver, og da riktige holdere til caliper.
Greit for folk å vite, når man skal av å handle deler

lawicel CanUsb, og Tech2!
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: Nyere bremser på ng 900
Jeg har fått tak i noen bremseskjold fra en og9-3 2.0t. Er en stund siden jeg fikk tak i disse, så jeg husker jaggu ikke hvorfor, men stoler på at det er som du sierjohn n04 skrev: Det er strengt tatt ikke nødvendig å bytte nav bak.
Navene er like.
Det som skal byttes er bremseskjoldene. Disse er integrert med caliperholderen og byttes som en enhet.
Har du en bil fra etter 96 så behøver du ikke bytte bremseskjoldene, da er de riktige på plass allerede.
900 94-96 har 260mm skiver disse har feil holder til caliper.
900 97-98 og 9-3 98-02 har 286mm skiver, og da riktige holdere til caliper.
Greit for folk å vite, når man skal av å handle deler

Nå husker jeg ikke helt hvordan det ser ut bak på disse bilene, men bøyde du til rør helt frem til kaliperen, eller bare så langt at du fikk brukt slangen?kjallemann N1179 skrev:Om du har bil eldre enn M96 må du bytte nav bak. Dette på grunn av innfestning på kalipper.
Også kjøpte jeg bare nye kobber rør og bøyde til.
- bullit87
- 2.0 bar
- Innlegg: 658
- Registrert: 04 mar 2010, 22:33
- Medlemsnummer: n1873
- Navn: kristoffer
- Bil: Saab 900R
- Sted: Toten
- Kontakt:
Re: Nyere bremser på ng 900
noen som veit om det går ann med Turbo x bremser??
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: Nyere bremser på ng 900
Ikke bolt on. Men om du begynder å modifisere veldig mye så
Turbo X bremser kommer jo fra en helt annen bil.

Turbo X bremser kommer jo fra en helt annen bil.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: Nyere bremser på ng 900
Må dra opp denne igjen jeg. Et par ting jeg må ha klarhet i.
Akkurat hva er det som er forskjellen på navet foran på 94-96 og 97-98/98-03? Har forstått at det er større på 94-96, men er det den lille diameteren som stikker gjennom skiva når den er montert, eller er det den ytterste diameteren hvor skruehullene til felgen er i? Kan dette isåfall dreies ned?
Om jeg bytter hele fjærbeinet fra en og9-3, da passer ikke mine gule koni som er til ng900, eller? Men selve navet kan flyttes mellom ng900 og 9-3?
Akkurat hva er det som er forskjellen på navet foran på 94-96 og 97-98/98-03? Har forstått at det er større på 94-96, men er det den lille diameteren som stikker gjennom skiva når den er montert, eller er det den ytterste diameteren hvor skruehullene til felgen er i? Kan dette isåfall dreies ned?
Om jeg bytter hele fjærbeinet fra en og9-3, da passer ikke mine gule koni som er til ng900, eller? Men selve navet kan flyttes mellom ng900 og 9-3?
- john n04
- 2.0 bar
- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Re: Nyere bremser på ng 900
Det er ytterdiameteren som er forskjellig, that's it. Jeg tok Vinkelsliperen til hjelp.
Jekket opp bilen på ene siden, på med håndbrekket.
Startet bilen og satt den i 3.gir
Slipte til skiven passet.
Ingen vibrasjoner eller ujevnheter
Skjønner at mange er skeptiske til dette, men det fungerer helt utmerket.
Jekket opp bilen på ene siden, på med håndbrekket.
Startet bilen og satt den i 3.gir
Slipte til skiven passet.
Ingen vibrasjoner eller ujevnheter

Skjønner at mange er skeptiske til dette, men det fungerer helt utmerket.
lawicel CanUsb, og Tech2!
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: Nyere bremser på ng 900
Akkurat ja. Ja det skulle vel gå fint det.john n04 skrev:Det er ytterdiameteren som er forskjellig, that's it. Jeg tok Vinkelsliperen til hjelp.
Jekket opp bilen på ene siden, på med håndbrekket.
Startet bilen og satt den i 3.gir
Slipte til skiven passet.
Ingen vibrasjoner eller ujevnheter![]()
Skjønner at mange er skeptiske til dette, men det fungerer helt utmerket.
Hvor mye er det som skiller mellom det store og det lille navet da? Noen som faktisk har de spesifikke målene så jeg får sjekket om dette er byttet før eller ikke?

- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: Nyere bremser på ng 900
Jeg må bare spørre igjen jeg 
Er kaliperne framme like enten det er ng900 94-96 eller 97-98 eller om det er en viggen/9-5aero?
Helt like er de jo ikke for de har jo ulikt delenummer, men har de samme funksjon og passform. Noen snakket om at bremseklossene på de senere modellene var større. Vil isåfall disse større klossene passe på mine 94-modell kalipere?

Er kaliperne framme like enten det er ng900 94-96 eller 97-98 eller om det er en viggen/9-5aero?
Helt like er de jo ikke for de har jo ulikt delenummer, men har de samme funksjon og passform. Noen snakket om at bremseklossene på de senere modellene var større. Vil isåfall disse større klossene passe på mine 94-modell kalipere?
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: Nyere bremser på ng 900
Passer 94-96 kaliperne till 308mm skivene om man har brakettene/holderne til 9-5 aero da?john n04 skrev:94-96 er ulik resten.

- john n04
- 2.0 bar
- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Re: Nyere bremser på ng 900
Nei. 94-96 caliperne er ikke overførbare til 308mm bremsene.
lawicel CanUsb, og Tech2!