HJELP, det er snart mandag.Startvansker!
Moderator: Moderatorer
- saabanders
- 1.2 bar
- Sted: Sogn& Fj.
HJELP, det er snart mandag.Startvansker!
Hei, jeg trenger gode råd.
Min samboer trenger ikke turbo, så hun kjører en grei og900-87 med forgasser. Den starter og går helt greitt bortsett fra mandag morgen.
Da har bilen stått ubrukt siden torsdag kveld, og er nesten umuelig å få i gang. Den får super gnist, og har bra plugger, bensin frem til forgasseren, men starter ikke. Kom med gode råd før jeg går å skifter forgasser. Eller bør jeg få samboen til å jobbe hver dag???
Anders
Min samboer trenger ikke turbo, så hun kjører en grei og900-87 med forgasser. Den starter og går helt greitt bortsett fra mandag morgen.
Da har bilen stått ubrukt siden torsdag kveld, og er nesten umuelig å få i gang. Den får super gnist, og har bra plugger, bensin frem til forgasseren, men starter ikke. Kom med gode råd før jeg går å skifter forgasser. Eller bør jeg få samboen til å jobbe hver dag???
Anders
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Sted: Langhus
Tja
Tja, kjør en tur i butikken på Lørdag...
Eller så kan det være som nevnt her, at bensinen renner tilbake, la pumpa gå en stund før du starter opp.
Petter
Eller så kan det være som nevnt her, at bensinen renner tilbake, la pumpa gå en stund før du starter opp.
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Frode N220
- 1,5 bar
- Sted: Stjørdal
Re: Tja
Mekanisk pumpe på en forgassermotor, ikke?Petter 900 T skrev:Tja, kjør en tur i butikken på Lørdag...
Petter

Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- saabanders
- 1.2 bar
- saabanders
- 1.2 bar
- Trond N47
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Mandagsproblemer høres ut som at bensinen renner tilbake. Hvis en kjører startmotoren lenge nok så kommer i såfall bensinen fram til slutt. Du kan sjekke om bensinpumpa er tett i retur ved å kople fra inngående ledning på forgasseren og prøve å blåse feil vei igjennom pumpa. Det skal være tett. Ellers bytter du bensinpumpa, men ikke kjøp på Biltema!!! Den leverer ikke nok bensin til fullgass, tømmer flottøren på ca 10 sekunder. Det er ikke særlig hvis du driver og kjører forbi...
Ellers ville jeg sjekket om det lukter bensin rundt forgasseren (lekkasje som tømmer flottørkammeret?), og begynt å bruke litt kondensfjerner.
Ellers ville jeg sjekket om det lukter bensin rundt forgasseren (lekkasje som tømmer flottørkammeret?), og begynt å bruke litt kondensfjerner.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB 9000 2,3T CSE
- saabanders
- 1.2 bar
Bensinen kan ikke renne tilbake fra flotørhuset, og ingen lekasje fins.
Ekstra bensinfilter av plast er montert mellom pumpe og forgasser, og det er fult av bensin. Trykk og mengde fra pumpa er OK.Problemet er at jeg må kjøre mye lengre på starteren enn tiden det evt. ville ta å fylle opp flotørhuset.
Ekstra bensinfilter av plast er montert mellom pumpe og forgasser, og det er fult av bensin. Trykk og mengde fra pumpa er OK.Problemet er at jeg må kjøre mye lengre på starteren enn tiden det evt. ville ta å fylle opp flotørhuset.
- Surbotaab N369
- Overload!!!
får den gnist å bensin så skal den jo starte....
hvis den ikke er utslitt da.... (eller at den ikke vil mer.... alt er mulig når det gjelder saab.... prøv å go`snakke litt med den.... d funker!!!! bare for all del ikke kjeft på den... da blir den sur på deg... alle saaber har personalitet vettu.....)
hvis den ikke er utslitt da.... (eller at den ikke vil mer.... alt er mulig når det gjelder saab.... prøv å go`snakke litt med den.... d funker!!!! bare for all del ikke kjeft på den... da blir den sur på deg... alle saaber har personalitet vettu.....)
- Trond N47
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Er forgasseren i god stand da? Membran, nål og sete, chokewire stram nok (hvis det er manuell choke)? Vacuumlekkasjer? Virker "ångavskiljaren" som den skal? Den som deler av returslangen før bensinslangen går inn til forgasseren. Her skal luftbobler stige opp til returslangen. Sjekk at denne står riktig og fungerer.
Har du forresten sjekket at du har gnist på alle pluggene når bilen ikke vil starte? Kan være periodisk feil med tenningssystemet.
Har du forresten sjekket at du har gnist på alle pluggene når bilen ikke vil starte? Kan være periodisk feil med tenningssystemet.
Trond #047
94 SAAB 9000 2,3T CSE
94 SAAB 9000 2,3T CSE
- saabanders
- 1.2 bar
[quote="Har du forresten sjekket at du har gnist på alle pluggene når bilen ikke vil starte? Kan være periodisk feil med tenningssystemet.[/quote]
Men når den først starter, så går den som en drøm resten av uka. Starter med en gang, kald varm og halvvarm. Membran er ny, nål og stempel se OK ut, og den går helt fint. Choke virker OK.
Anders
Men når den først starter, så går den som en drøm resten av uka. Starter med en gang, kald varm og halvvarm. Membran er ny, nål og stempel se OK ut, og den går helt fint. Choke virker OK.
Anders
- Frode N220
- 1,5 bar
- Sted: Stjørdal