HJELP, det er snart mandag.Startvansker!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

HJELP, det er snart mandag.Startvansker!

Legg inn av saabanders » 05 des 2004, 16:58

Hei, jeg trenger gode råd.
Min samboer trenger ikke turbo, så hun kjører en grei og900-87 med forgasser. Den starter og går helt greitt bortsett fra mandag morgen.
Da har bilen stått ubrukt siden torsdag kveld, og er nesten umuelig å få i gang. Den får super gnist, og har bra plugger, bensin frem til forgasseren, men starter ikke. Kom med gode råd før jeg går å skifter forgasser. Eller bør jeg få samboen til å jobbe hver dag???

Anders

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 05 des 2004, 17:25

kan det vere at bensinen renner tilbake?? vet at det kan vere ett problem på mange biler, men har aldri hørt om det på saab.....

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Tja

Legg inn av Petter 900 T » 05 des 2004, 18:12

Tja, kjør en tur i butikken på Lørdag...

Eller så kan det være som nevnt her, at bensinen renner tilbake, la pumpa gå en stund før du starter opp.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Re: Tja

Legg inn av Frode N220 » 05 des 2004, 19:15

Petter 900 T skrev:Tja, kjør en tur i butikken på Lørdag...

Eller så kan det være som nevnt her, at bensinen renner tilbake, la pumpa gå en stund før du starter opp.

Petter
Mekanisk pumpe på en forgassermotor, ikke? :?
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 05 des 2004, 19:25

eventuelt så kan du jo sette inn en elektrisk bensinpumpe.... så vet du att den får bensin...

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 05 des 2004, 20:35

Den får bensin. Fult trykk på slangen til forgasseren.
Kom igjen med bedre tips.

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 05 des 2004, 23:50

Kondens pga at den har stått lenge? Eller belegg i fordeler'n. Ta av lokket og se på de punktene i bunnen. Måtte pusse litt nedi der på 99:an når den hadde stått ei uke i rått vær.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 06 des 2004, 10:45

Den har kjempe-gnist....

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 06 des 2004, 11:11

Mandagsproblemer høres ut som at bensinen renner tilbake. Hvis en kjører startmotoren lenge nok så kommer i såfall bensinen fram til slutt. Du kan sjekke om bensinpumpa er tett i retur ved å kople fra inngående ledning på forgasseren og prøve å blåse feil vei igjennom pumpa. Det skal være tett. Ellers bytter du bensinpumpa, men ikke kjøp på Biltema!!! Den leverer ikke nok bensin til fullgass, tømmer flottøren på ca 10 sekunder. Det er ikke særlig hvis du driver og kjører forbi...

Ellers ville jeg sjekket om det lukter bensin rundt forgasseren (lekkasje som tømmer flottørkammeret?), og begynt å bruke litt kondensfjerner.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 06 des 2004, 14:37

Bensinen kan ikke renne tilbake fra flotørhuset, og ingen lekasje fins.
Ekstra bensinfilter av plast er montert mellom pumpe og forgasser, og det er fult av bensin. Trykk og mengde fra pumpa er OK.Problemet er at jeg må kjøre mye lengre på starteren enn tiden det evt. ville ta å fylle opp flotørhuset.

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 06 des 2004, 14:55

får den gnist å bensin så skal den jo starte....
hvis den ikke er utslitt da.... (eller at den ikke vil mer.... alt er mulig når det gjelder saab.... prøv å go`snakke litt med den.... d funker!!!! bare for all del ikke kjeft på den... da blir den sur på deg... alle saaber har personalitet vettu.....)

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 06 des 2004, 14:56

Er forgasseren i god stand da? Membran, nål og sete, chokewire stram nok (hvis det er manuell choke)? Vacuumlekkasjer? Virker "ångavskiljaren" som den skal? Den som deler av returslangen før bensinslangen går inn til forgasseren. Her skal luftbobler stige opp til returslangen. Sjekk at denne står riktig og fungerer.

Har du forresten sjekket at du har gnist på alle pluggene når bilen ikke vil starte? Kan være periodisk feil med tenningssystemet.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 06 des 2004, 16:01

[quote="Har du forresten sjekket at du har gnist på alle pluggene når bilen ikke vil starte? Kan være periodisk feil med tenningssystemet.[/quote]

Men når den først starter, så går den som en drøm resten av uka. Starter med en gang, kald varm og halvvarm. Membran er ny, nål og stempel se OK ut, og den går helt fint. Choke virker OK.

Anders

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 06 des 2004, 16:19

Prøvd å bytte tenningsmodul? hjelper ikke om du har aldri så mye gnist når du sjekker, om gnista blir borte når du prøver å starte.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 11 des 2004, 13:24

Rune N35 skrev:Prøvd å bytte tenningsmodul? hjelper ikke om du har aldri så mye gnist når du sjekker, om gnista blir borte når du prøver å starte.
Tenningsmodul på en forgassermotor? :?
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Svar