Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
little_e
- 2.0 bar

- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Legg inn
av little_e » 05 mai 2011, 10:01
Oisann. Jeg ser jeg har skrevet det
My bad. Men ja. Oljepumpen på automatkassen.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
Gunnar N1413
- 1.2 bar

- Innlegg: 212
- Registrert: 02 jul 2008, 18:20
- Medlemsnummer: N1413
- Navn: Gunnar Lia
- Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
- Sted: Elverum, Hernes
Legg inn
av Gunnar N1413 » 06 mai 2011, 13:55
Ny oppdatering.
Har antagelig fått låne lokale med 2 søyler til å ta ut motoren.
Men nå er det annet på ferde. Måtte bruke bilen en tur på søndag, anså ikke dette som noe stort problem da det tross alt bare er en sprekk i medbringeren. Nå derimot har jeg en vedvarende banking gjennom girspaken, denne følger mer hastigheten til hjula enn motoren og det syntes jeg er betenkelig....
-
Gunnar N1413
- 1.2 bar

- Innlegg: 212
- Registrert: 02 jul 2008, 18:20
- Medlemsnummer: N1413
- Navn: Gunnar Lia
- Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
- Sted: Elverum, Hernes
Legg inn
av Gunnar N1413 » 09 mai 2011, 12:56
ER igang med å ta ut motoren. løsnet litt her og der.
Hva bruker jeg til å løfte motoren med? Altså mellom elefant og motor? Og hva lønner det seg å feste i?
Det blir forresten flatt gulv og ingen 2søyler. Da får jeg stå i fred om ting skulle ta lenger tid enn planlagt.
Kommer til å bruke litt tid på å få motoren skikelig tett, skal ta av bunnpanne og se etter åssen det ser ut på sila og i sumpen også, kommer til å teste oljetermostaten, og bytte toppdekselpakning.
-
Skaten N671
- 2.0 bar

- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Legg inn
av Skaten N671 » 09 mai 2011, 13:56
Eg bruker ei stroppe mellom løftekroken ved servopumpa og den ved termostathuset. Stroppa er festes med sjakler til løftepunkta på motoren. Så fester eg kroken til elefant/talje midt på stroppa.
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 09 mai 2011, 14:25
Biltema m fl har motortilter, jeg bruker alltid en slik. De jeg har sett kommer med braketter for å bolte fast i motor, disse har jeg byttet ut med kroker fra jekkestropper slik at det bare er å hekte fast i motoren og løfte.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Gunnar N1413
- 1.2 bar

- Innlegg: 212
- Registrert: 02 jul 2008, 18:20
- Medlemsnummer: N1413
- Navn: Gunnar Lia
- Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
- Sted: Elverum, Hernes
Legg inn
av Gunnar N1413 » 10 mai 2011, 08:15
Da har jeg skrudd av dekselet til svinghjulet og sett, og nå er det sprekker i alle retninger så det er ikke rart lyden har blitt værre. Godt det ikke eksploderte.
Stikke på Biltema og kjøpe motortilter.
-
Gunnar N1413
- 1.2 bar

- Innlegg: 212
- Registrert: 02 jul 2008, 18:20
- Medlemsnummer: N1413
- Navn: Gunnar Lia
- Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
- Sted: Elverum, Hernes
Legg inn
av Gunnar N1413 » 11 mai 2011, 20:56
Motor er ute.
Girkassen skal av etterpå.
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 11 mai 2011, 21:12
Gunnar N1413 skrev:Motor er ute.
Girkassen skal av etterpå.
Bilder er oblig.
/ Pål
-
Gunnar N1413
- 1.2 bar

- Innlegg: 212
- Registrert: 02 jul 2008, 18:20
- Medlemsnummer: N1413
- Navn: Gunnar Lia
- Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
- Sted: Elverum, Hernes
Legg inn
av Gunnar N1413 » 11 mai 2011, 23:05
-
Gunnar N1413
- 1.2 bar

- Innlegg: 212
- Registrert: 02 jul 2008, 18:20
- Medlemsnummer: N1413
- Navn: Gunnar Lia
- Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
- Sted: Elverum, Hernes
Legg inn
av Gunnar N1413 » 11 mai 2011, 23:05
-
Gunnar N1413
- 1.2 bar

- Innlegg: 212
- Registrert: 02 jul 2008, 18:20
- Medlemsnummer: N1413
- Navn: Gunnar Lia
- Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
- Sted: Elverum, Hernes
Legg inn
av Gunnar N1413 » 11 mai 2011, 23:06
-
Gunnar N1413
- 1.2 bar

- Innlegg: 212
- Registrert: 02 jul 2008, 18:20
- Medlemsnummer: N1413
- Navn: Gunnar Lia
- Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
- Sted: Elverum, Hernes
Legg inn
av Gunnar N1413 » 11 mai 2011, 23:08
Drøyt med sprekker, det skrangler i medbringeren.
Gått ganske lett, foreløbig er det bare en ABS sensor som har gått føyken.
Blir spennende å få det sammen igjen, men jeg pleier å være god på å huske hvor ting har sitti.
Men hva er grunnen? kan det ha blitt montert feil vei? jeg heller litt dit...
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 12 mai 2011, 13:27
Lite tips for fremtiden..
Du kan la sevopumpa stå på bilen. Bare å legge den mot lykta. Da slipper man servo-olje gris
Samme med AC, men det så du sikkert..
/ Pål
-
Gunnar N1413
- 1.2 bar

- Innlegg: 212
- Registrert: 02 jul 2008, 18:20
- Medlemsnummer: N1413
- Navn: Gunnar Lia
- Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
- Sted: Elverum, Hernes
Legg inn
av Gunnar N1413 » 12 mai 2011, 14:20
Pål N526 skrev:Lite tips for fremtiden..
Du kan la sevopumpa stå på bilen. Bare å legge den mot lykta. Da slipper man servo-olje gris
Samme med AC, men det så du sikkert..
/ Pål
Tenkte det var lettere å la den følge med motoren opp. Sugde tom tanken med servoolje først og sugde litt i slangen etterpå, så det ble fint lite griseri. sikkert påtide å bytte uansett.
En ting som er sikkert er at det er på håret at det går. Men det går jo...
Ingen som har noen idé om hvorfor dette har skjedd?
-
Gunnar N1413
- 1.2 bar

- Innlegg: 212
- Registrert: 02 jul 2008, 18:20
- Medlemsnummer: N1413
- Navn: Gunnar Lia
- Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
- Sted: Elverum, Hernes
Legg inn
av Gunnar N1413 » 12 mai 2011, 14:25
Gunnar N1413 skrev:
Men hva er grunnen? kan det ha blitt montert feil vei? jeg heller litt dit...
Ikke feil vei hvertfall.