Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 22 mai 2011, 02:25
Er det noen her inne som har godkjent 3'' JT eksos på en 9000 2.3t? Eller har dere vært heldige m.t.p tekninske kontroller og slikt?
Hva er eventuelt maks tillat DB, mener jeg har hørt at det er maks 5db over orginalt, eller er det 5%?
Tenkte jeg skulle gjøre det i samme slengen når jeg skal få godkjent senkesettet, greit og ha alt stemplet i vognkortet egentlig.

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
Turbosprut
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 47
- Registrert: 12 jun 2008, 10:46
- Medlemsnummer: N1393
- Navn: Alexander
- Bil: saab 900t 94
- Sted: sarpsborg
Legg inn
av Turbosprut » 22 mai 2011, 02:31
jeg lurer på det samma

bare at min gjelder 900 turbo 94 mod.

jeg har 3" etter cat, får jeg godkjennt dette ?
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 22 mai 2011, 09:53
Da bør du i allefall finne deg en annen kontrollstasjon enn den i Trondheim, han som godkjenner tekniske forandringer der er i allefall ikke glad i stor eksos... bare hør med Andreas
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 22 mai 2011, 10:42
pr min viten så finnes det vel ikkje papirer på JT 3" og då e det vel bare å skyta ei lang pil itte godkjenning

2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 22 mai 2011, 11:05
Frode N073 skrev:pr min viten så finnes det vel ikkje papirer på JT 3" og då e det vel bare å skyta ei lang pil itte godkjenning

Praktiserer de ikke slik at de måler lyd(db), og ikke størrelse?
Ser for meg at det hadde vært morro å laga et "fake" anlegg. Sveisa på 4" rør over det orginale anlegget for og så godkjenne det i barteby
/ Pål
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 22 mai 2011, 11:16
Okei. Ble stoppet i teknisk med bilen til en annen for en uke siden, da spurte jeg den ene fyren fra SVV om det var mulig og godkjenne så lenge anlegget stilte til avgass og lydkravene. Men den viste han faktisk ikke, i såfall måtte det godkjennes av Saab, i dette tilfellet Din Bil først, så en tur hos SVV.
Kanskje jeg bare skal slenge på enda en lyddemper og prøve lykken..
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 22 mai 2011, 12:58
Står i kjøretøyforskriften at det kreves dokumentasjon på endringer av eksosanlegg når det er montert katalysator, dvs alle biler etter 1989. Husker ikke ordlyden, men det er bare å slå opp i forskriften. Ligger på lovdata.no
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Liebak
- 2.0 bar

- Innlegg: 596
- Registrert: 15 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 673
- Navn: Daniel Liebak
- Bil: saab 99
- Sted: Elverum
Legg inn
av Liebak » 30 mai 2011, 09:44
Mulig ja,men kan være litt jobb. Det jeg fikk erfare når jeg skulle godkjenne var at man kunne gå opp på dim, men det var et par ting som dem så på. Det skulle følge karosseriet best mulig og være godt festet. Skulle ikke treffe karosseri ved risting.
Så var det det med db da. Ut fra årsmodell, ccm osv var det en grense for hvor mye db som var lov.
MEN.... å få målt db er ikke bare bare. Alle verksteder som tar ppk skal ha en db-måler men da måler dem standstøy, altså når bilen står rolig. iflg forskriftene er det også hastighetstøy som skal måles og som det er krav til. Det må gjøres av uavhengig laboratorium som kan skrive ut papirer på målingen og vise at det er innenfor visse krav og standarder.
Jeg fikk gjort dette via høgskolen på Gjøvik. Mulig det er flere plasser som kan ordne det samme.
Det enkleste er jo så klart å håpe dem ikke spør på bt. Eller at du har papirer fra JT. Jeg mener å ha sett JT papirer der det står db tall? eller husker jeg feil?
SAAB SPORT & RALLY