Macisen85 skrev:takker og bukker blit litt klokere.
Men uansett er jo det ikke lovlig med 235/35-19 da 

men jaja de fleste gjør jo det.
Er det et mål på alle felger om hva innpresset er? eller er alle lik ?
spacere justerer jo bare felgen lenger ut i fra bilen.
Sån som jeg har forstått det, Vis jeg skal ha 235/35-19 så må jeg ha spacere på for å få felgen lenger ut i fra bilen sån at den ikke suber i hjullbuen?
Pluss siden min er orginal kommer den til å ta nedi hjulbuen under stor lasting og hompete veier?
litt greit å vite får du kjøper.
er jo greit å ha en bil som er brukenes 

 
Det er ikke ulovlig å bytte dekkdimmensjon/felgstørrelse, så lenge omkretsen på hjulene ikke går utenfor +/- 5% av det som er oppgitt i vognkort. Sjekk på 
http://www.dekkalkulator.com/ hvordan du kommer ut med de dekkene du ønsker. Dekkdimmensjon må alltid sjekkes opp mot den orginale, slik at diameteren på hjulene er så lik orginal som mulig. Hva selve bredden på dekkene angår er "alt" lovlig så lenge gripeflaten ikker stikker utenfor hjulbuen på bilen.
Innpress på en felg er stort sett alltid oppgitt, og varierer alt etter hvilken bil felgen er tiltenkt. Derfor er det ekstremt viktig å passe på at innpresset er riktig til din bil før du kjøper, og sammen med boltsirkel (avstand mellom hjulboltene) er dette det som først og fremst begrenser hvilke felger du kan bruke på din bil. Som du ser ut av linkene til Ingvar har 9-5 49mm i innpress. Du kan etter loven gå utenfor dette med totalt 15mm/aksling, det vil altså si +/- 7 mm på hver side. Når du skal kjøpe felger må du altså se etter boltsirkel 5x112, og innpress mellom 42 og 56 mm.
Spacere er for det første ulovlig, ingen unntak. Poenget med spacere er uansett som du sier å flytte felgen lenger ut, altså forandre innpresset. Kjøp felger med riktig innpress så slipper du spacere. 
 
235 er for bredt på 9-5, spacere eller ikke. Jeg har ikke prøvd selv, men mener å huske at det subber både i innerskjerm og ytterskjerm. Spacere vil dermed ikke hjelpe deg, og det er som sagt ulovlig.
Så lenge omkretsen på hjulet ikke økes for mye (over 5%), innpresset ikke forandres mer enn noen få mm, og bredden ikke er for stor (225 går bra, det har jeg selv) vil du ikke få subbing uansett hvor mye du laster inn. 
 
Til slutt vil jeg si at hvis du vil ha en greit komfortabel og bil som er fin å kjøre ville jeg gått ned på 18" felg slik at du kan ha 40-profil. En profil på 35 er ganske lite gummi, og dertil hardt å kjøre på. Det vil også lettere kunne gi sporing når du kjører.