Rådebank

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
thefall
Innlegg: 3
Registrert: 23 des 2010, 13:32
Bil: Saab 9-5

Rådebank

Legg inn av thefall » 16 jun 2011, 18:30

Hei.

Er ny på forumet her, men trenger litt hjelp. Setter utrolig pris på om det er noen som kan hjelpe meg med evt tips eller noe.

Kjøpte før jul en Saab 9-5 1999 modell. Gått 221000, ganske strøken, men måtte koste på den litt. Fikk den for 48500 kr, så trodde jeg hadde gjort et kupp. Turbo skiftet ifjor.
Så nå for 2 uker siden, så fikk jeg noe panking i motoren. Kjørte omtrent 8 mil etter det, pga måtte på jobb, men stått etter det. Idag fikk jeg beskjed på et motorverksted, at det var nesten 100% sikkerhet at det var rådebank. Dem skulle ta åpne å se på det hva og evt hvor mye som var ødelagt og måtte skifte, men dem regnet med ihv 30000 kr å fikse.

Er det noen som vet om det er noen andre muligheter som er like bra men som koster litt mindre? Sjekket i Sverige, og massevis av bruktmotorer der til under 10000 svenske kroner som har gått fra ca 130000 og oppover. Eller finnes det noen steder i Sverige som kan ta overhale den motoren jeg har for omtrent det samme? Betaler for at det skal bli ordtlig gjort, men får jeg det for godt under 30000 kr, så er jeg selvsagt intr i det.
Har ikke så mye peiling på bil, omtrent som blomster. :-)

Så alle tips og all hjelp mottas med takk. Setter stor pris på all hjelp.
På forhånd tusen takk.

mvh
Rune

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Rådebank

Legg inn av Paul N1176 » 16 jun 2011, 19:01

søk på oilslugde, da finner du ut hvorfor du har fått motorras... :( tviler på att det som er igjen av motoren din er noe å ta vare på...

ny motor: http://shop.speedparts.se/sv/prod/grund ... 68677.html
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Rådebank

Legg inn av Paradigm N558 » 16 jun 2011, 19:02

Kjøp ny motor fra SDCC eller fra vårt vennskapsforum, forum.saabturboclub.com og se under pryltorget, der selger de motorerer tritt og ofte.
Bestikk noen til å bytte den for deg, om du ikke kan gjøre det selv.
Kjøp gjerne komplett med motor og girkasse så slipper du å splitte dette og slite med å få det tett etterpå selv.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Rådebank

Legg inn av Eirik N396 » 16 jun 2011, 19:05

Om du søker på forumet etter f.eks. oilsludge vil du finne mye lesestoff. Problemet med å bare kjøpe en brukt byttemotor og bytte til, er at det er vanskelig å være sikker på at du ikke får samme problemet med den nye motoren. Det er desverre mange 9-5-motorer med slike problemer, så derfor anbefales det vel å få byttet motor til en nybygd og noe forbedret motor når du først må bytte :) Du finner nok en del om dette på forumet om du bruker søkefunksjonen. Mange her har vært borti samme problematikken tidligere.

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Rådebank

Legg inn av Paul N1176 » 16 jun 2011, 19:06

Paradigm N558 skrev: Kjøp gjerne komplett med motor og girkasse så slipper du å splitte dette og slite med å få det tett etterpå selv.
hva menes her??
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Rådebank

Legg inn av Paradigm N558 » 16 jun 2011, 19:48

Paul N1176 skrev:
Paradigm N558 skrev: Kjøp gjerne komplett med motor og girkasse så slipper du å splitte dette og slite med å få det tett etterpå selv.
hva menes her??
Kjøp gjerne komplett med motor og girkasse så slipper du å splitte dette og slite med å få det tett etterpå selv.
synes det var ganske selvforklarende :lol:
Kanskje jeg tenker gammeldags, men de fleste som selger motor selger også med girkasse ser det ut som, så ett fett.
Prisforskjellen med og uten girkasse er vel bortimot ikke-eksisterende, og det forenkler en del ting :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Rådebank

Legg inn av oddi N108 » 16 jun 2011, 20:43

.. og når du har handlet, tar du med motor og bil til maptun, og får TD til å titte på den for deg, så slipper du problemer i fremtiden..:) Litt dyrere enn bare å kjøpe en byttemotor og montere, men da har du ihvertfall en bil som går "evig" :)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Rådebank

Legg inn av Paul N1176 » 16 jun 2011, 21:35

Paradigm N558 skrev:
Paul N1176 skrev:
Paradigm N558 skrev: Kjøp gjerne komplett med motor og girkasse så slipper du å splitte dette og slite med å få det tett etterpå selv.
hva menes her??
Kjøp gjerne komplett med motor og girkasse så slipper du å splitte dette og slite med å få det tett etterpå selv.
synes det var ganske selvforklarende :lol:
Kanskje jeg tenker gammeldags, men de fleste som selger motor selger også med girkasse ser det ut som, så ett fett.
Prisforskjellen med og uten girkasse er vel bortimot ikke-eksisterende, og det forenkler en del ting :)
lurte bare på hva som skulle bli tett mellom motor og gearkasse?

og når motor først er ute, så tar det ca 12 minutter å kaste den over på neste motor...

men klart, hvis det ikke er prisforskjell for motor med gearkasse kontra bare motor, så har du jo spart 12 min :D
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

thefall
Innlegg: 3
Registrert: 23 des 2010, 13:32
Bil: Saab 9-5

Re: Rådebank

Legg inn av thefall » 16 jun 2011, 22:00

Tusen tusen takk for alle tilbakemeldinger, kjempefint.

Kommet over en bedrift i Sverige, Svensk Bilservice i Växjö som selger oppgraderte og overhalte motorer.
Her er info om det:

Vi har en uppgraderad modell med starkare och täta kolvar (eliminerar oljeförbrukning och koxbildning)
I denna motor ingår följande

*nya kolvringar
*ny kamkedja med skenor
*ny balansaxelkedja med skenor
*nya packningar
*nya packboxar
*nya vevlager
*nya ramlager
*nya axiallager
*T5 kolvar
*T5 stakar
*T5 motorblock
*T5 vevaxel

en styck uppgraderad SAAB 9-5 (-98 till -03) motor med din gamla i inbyte
= 15495:- inkl.moms

Noen som har hørt om dette, og er det en mulighet?
Jeg har som sagt ikke peiling, så setter stor pris på svarene Dere gir.

Rune

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Rådebank

Legg inn av Ingvar N629 » 16 jun 2011, 22:12

Det der er en måte å gjøre det på ja, aldri hørt om firmaet, men resepten er kjent. Går du for en slik, så pass på at det monteres NYE stempel og at disse dreies ned slik at toppakninga fra 9-5 kan brukes da denne er bedre. Balanseaksellager er ikke nevnt i lista, kan være verdt å spørre om. Gamle blokker bør også ofte bores, noe det ikke ser ut til å være gjort. I tillegg til den prisen der kommer overhaling av topp, toppakning og bolter, det er iallfall ikke med på lista. Personlig ville jeg ha brukt en "T7"blokk med ovenfor nevnte stempel og råder, det har sine fordeler.

Å kjøpe brukt motor er, som det nevnes over her, et sjansespill som iallfall jeg ikke ville ha vurdert å bruke penger på.

Paradigm sin kommentar om å kjøpe motor med kasse kan du glatt overse, det er ingen tetting mellom motor og kasse, dessuten bør clutch og slavesylinder byttes når alt likevel er ute, hvis det er manuell kasse.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Rådebank

Legg inn av Paradigm N558 » 16 jun 2011, 23:19

Forstått!
Bare jeg som tenkte tilbake i gamledager på OG900 (jaja, vet det er store forskjeller) hvor om man først delte motor og girkasse så var man heldig om man fikk det tett igjen :lol:
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: Rådebank

Legg inn av ToreN1246 » 16 jun 2011, 23:39

Ta utgangspunkt i det du har.
Bor blokka og hone den hos noen som har peil.
Om du ikke kjenner noen så er det vel en GOD del billigere i nabolandet (fikk gjort samme jobb for halve prisen i Örebro)
Smidde stempler fra feks Wössner. Dem sender så klart med nye stempelringer i settet ;)
Bruk org staker om dem er i orden.
Bytt alle lager og pakninger når motoren først er delt. (straffer seg å knipe inn på penge sekken her)


Om du kunne si hvor du bor så kan nok det hjelpe mye på hvor vi kan anbefalle at du drar
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

thefall
Innlegg: 3
Registrert: 23 des 2010, 13:32
Bil: Saab 9-5

Re: Rådebank

Legg inn av thefall » 17 jun 2011, 10:19

Tusen tusen takk for alle svar og tips.
Jeg har som sagt ikke peiling, og må bare sette bort alt for å få det gjort. Da er det greit å sjekke litt ut, selv om jeg har fått vite av mange der jeg har fått tilbud er skikkelig dyktige. Men vet å at få gjort det i Sverige, kan man få det like bra og samtidig spare noen tusenlapper, som ikke er å forakte. :)
Ang den motoren jeg har lagt ut, og evt andre, så kan ikke jeg ringe og spørre om ting og tang. For kommer dem med noe info eller motspørsmål, så blir det gøyalt. HEHE.

Hvis jeg tar utgangspunktet i å rett og slett skaffe en ny motor, evt overhalt og skifte alt som må/trengs/behøves/lønner seg, og få det gjort i Sverige. Og evt tar min hottentott-motor som er kaputt. Hvor vil Dere anbefale meg å dra få gjort det, og hvor mye kan det evt koste?

På forhånd tusen takk.
Rune

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Rådebank

Legg inn av little_e » 17 jun 2011, 11:27

Reis til Tyskland. Ca 2700 euro + 600 euro i montering - så får du ferie i samme slengen :)
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Rådebank

Legg inn av Helge » 17 jun 2011, 14:12

Jeg har byttet motor i en 9-5 med motor fra Svensk Bilservice i Växjö.
Forbrukerlovene er litt annerledes i Sverige, så du får bare 1 års garanti.
Jeg avtalte å møte han i Trollhättan siden det er langt til Växjö.
Prisen kom på 13.500 NOK inkuldert frakt til Trollhättan.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Svar