*LØST* Tungstartet TiD

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
ahmerN2180
Innlegg: 15
Registrert: 31 mai 2011, 11:03
Bil: 2007 Saab 9-3 TiD

*LØST* Tungstartet TiD

Legg inn av ahmerN2180 » 28 jun 2011, 19:51

Min Saab 9-3 TiD 2007 (8v) kan være ganske tungstartet når den er kald. Forrige eier mente dette er normalt for disse motorene, men det kan vel ikke være slik på så nye biler!? Kan det være en typisk glødepluggfeil eller er det andre ting som typisk er skyld i dette?
Sist redigert av ahmerN2180 den 15 jul 2011, 09:39, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Tungstartet TiD

Legg inn av doo-kie » 28 jun 2011, 21:37

Den skal helt sikkert ikke være sånn.
Vet ikke hva som er feil. Ville sjekket(Målt glødepluggene) og sjekket diesel filteret.
Er sikkert andre ting også, Pumpa kan jo jukse. at den ikke holder trykket etter at den har stått en stund.
Men jeg er ikke noe diesel mann. Bare noen tanker jeg hadde :wink:
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Re: Tungstartet TiD

Legg inn av KapteinSAABeltann » 29 jun 2011, 15:22

Det er ihvertfall ingen forskjell på starten på min 2007 ved varmt eller kaldt vær så lenge den blir glødet tilstrekkelig. Skal nok ikke være slik som du beskriver.

ahmerN2180
Innlegg: 15
Registrert: 31 mai 2011, 11:03
Bil: 2007 Saab 9-3 TiD

Re: Tungstartet TiD

Legg inn av ahmerN2180 » 14 jul 2011, 21:15

Til info for andre som kan ha samme problem:

Grunnen til at den var tungstartet var at batteripolene på ledningsnett-siden måtte byttes. Det var ikke god nok kontakt i de som var der så de gikk varme og motstanden i de økte. Dette resulterte i at starteren ikke gikk med den RPMen den egentlig skal gå med... Fant feilen enkelt ved å kjenne på batteripolene når motoren gikk. De var veldig varme og da var det bare å bytte de ut.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Tungstartet TiD

Legg inn av Pål N526 » 14 jul 2011, 22:05

Meget nyttig post. Dere andre som leser den, merk dere problem fixen da det kan være andre som nevner samme problem i fremtiden. Trådstarter, legger du til i topic "Løst" eller "Fixed":)

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar