Import av bil 1991-1994

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
96GT
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 63
Registrert: 08 aug 2010, 20:36
Medlemsnummer: 2008
Navn: Peter
Bil: SAAB 900 Turbo Coupe 1995
Sted: Oslo

Import av bil 1991-1994

Legg inn av 96GT » 28 jun 2011, 21:33

Har lyst på en og900 T16 S Aero og dem finnes det jo kun en handfull av i Sverige.

Finnes jo en del av disse i Tyskland, og vurderer nå å hente en derfra. Er det vanskelig å få dem godkjente av BT?

Må bilen være 1, gangsregistrert i Tyskland? Eller er det greit hvis bilen er importert til Tyskland fra eksempelvis andre EU land, Midtøsten eller Asia hvis den er godkjent av TüV?

Noen som har erfaring?
Peter
-----------------------------------
SAAB 900 Turbo SE Coupe -95
SAAB 9000 CDE -95
SAAB 99 GL -78
SAAB 96 -65

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Import av bil 1991-1994

Legg inn av Frode N073 » 29 jun 2011, 17:09

litt på tynn is her nå men tippe det ska gå greit.
Min e importert fra Sveits av han som tok'an inn og der va det ingen problem som eg vett iallefall.
ein anbefaling e å få tak i ein Aero S som e lavtrykksturbo utgaven med 145hk. bortsett fra effekt og innsprut så e'an lik Aero.
denna har ein kjekkare turbo + sleng i intercooler og APC så har du plutseligt 175-185hk.

Her har du kink te ein som e nesten lik min.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=4
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

96GT
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 63
Registrert: 08 aug 2010, 20:36
Medlemsnummer: 2008
Navn: Peter
Bil: SAAB 900 Turbo Coupe 1995
Sted: Oslo

Re: Import av bil 1991-1994

Legg inn av 96GT » 29 jun 2011, 20:41

Frode N073 skrev:litt på tynn is her nå men tippe det ska gå greit.
Min e importert fra Sveits av han som tok'an inn og der va det ingen problem som eg vett iallefall.
ein anbefaling e å få tak i ein Aero S som e lavtrykksturbo utgaven med 145hk. bortsett fra effekt og innsprut så e'an lik Aero.
denna har ein kjekkare turbo + sleng i intercooler og APC så har du plutseligt 175-185hk.

Her har du kink te ein som e nesten lik min.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=4
Tusen takk for tipset!

Sjekket litt med Vegvesen og fikk følgende svar: Når det gjelder import av kjøretøy til Norge så må det dokumenteres at kjøretøyey tilfredstiller Norske krav det året kjøretøyet ble 1. gangsregistrert eller tatt i bruk i et annat land. Denne dokumentasjon kan komme fra importør eller uavhengig labratorie. Er kjøretøyet produsert for bruk utenfor de europiske markedet, må de tekniske dokumentasjonene ha underlag fra fabrikant, for godkjenning i Norge. Denne informasjon er ikke noen vedtak, men en veiledning. Nå er nok en SAAB 900 det særeste man kan importere, men en bil 1. gangsregistrert utefør EU kan kanskje by på litt utfordringer ift dokumentasjon og support fra SAAB Norge hvis man er uheldig.
Peter
-----------------------------------
SAAB 900 Turbo SE Coupe -95
SAAB 9000 CDE -95
SAAB 99 GL -78
SAAB 96 -65

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Import av bil 1991-1994

Legg inn av Hjelle, N6 » 30 jun 2011, 17:51

Importerte min T16 ifrå Sverige for monge år sidan, men reglane er klare. Har ikkje bilen typegodkjenning (det gjeld i praksis bilar eldre enn 2002) må du skaffe samsvarserklæring, også kalla ECE dokument.
Dette dokumentet tek SAAB Norge fram på chassisnummer, so oppfyl bilen krava til registrering i Norge vil du få det godkjent, uavhengig av kvar bilen er seld ny. Synes huske eg betalte 1500 NOk for dette, godt mulig både praksis og pris har endra seg... Ulempa med dette erjo at du må finne bilen du vil handle før EXE-dokumentet kan tingast. Ville uansett gått i dialog med SAAB ang dette, er tross alt dei som skal gå god for modellen du evt. kjøper.

Svar