Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Proson
- Innlegg: 12
- Registrert: 23 okt 2010, 03:30
- Navn: Erik
- Bil: 02 Saab 9-5 2,0T Vector
- Sted: Bømlo
Legg inn
av Proson » 04 sep 2011, 22:27
Skal til å bytte motor på min 9-5.
Er det noen fallgruver å gå i her
Tengte jeg skulle skru ut bunnpannen å gjøre den rein, skjekke om det er avleiringer eller noe rusk i oljen..
Noen som har erfaringer med disse motorene plz gi en lyd.
2,0turbo 150hp
-
Helge
- Overload!!!
- Innlegg: 1675
- Registrert: 31 aug 2008, 20:21
- Sted: Gaupen, Hedmark
Legg inn
av Helge » 04 sep 2011, 22:31
Vil du ta motoren opp eller ned?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
-
Proson
- Innlegg: 12
- Registrert: 23 okt 2010, 03:30
- Navn: Erik
- Bil: 02 Saab 9-5 2,0T Vector
- Sted: Bømlo
Legg inn
av Proson » 04 sep 2011, 22:50
Vet ikke?
Hva er lettest? Har talje i takket..tengte å bruke den.
Leste på speedparts at trimboksene deres var forskjelige på moterene etter 01, skal ha en 98 motor i en 02...
Blir dette et problem? Tengte da på motorstyring eller er det bare plugger som er forskjellig?
Ble litt satt ut trodde b205e var lik fra 98-og langt opp på 2000 tallet
-
Helge
- Overload!!!
- Innlegg: 1675
- Registrert: 31 aug 2008, 20:21
- Sted: Gaupen, Hedmark
Legg inn
av Helge » 04 sep 2011, 23:48
Motorene er like. Plug and play.
Skal du ta motoren opp er det trangt. Men det går. Motoren må tiltes mye, og girkassen må opp samtidig.
Det er forskjellige erfaringer med å ta den opp. Jeg plukker av innsuget og bremsepumpen. Da får du god plass. Jeg deler også drivakslingene på det indre leddet. Da slipper du mye oljesøl. Reimhjulet som sitter på veiven må også av.
Skal du gjøre det etter boken må motoren ned. Den sitter i en hjelperamme. Du trenger en løftebukk som løfter på karosseriet eller en jekk som løfter veldig høyt for å gjøre dette. Sjekk tråden til Børre for å se hvordan han gjorde det.
Søker du på motorbytte finne du masse info som kan hjelpe deg.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
-
Proson
- Innlegg: 12
- Registrert: 23 okt 2010, 03:30
- Navn: Erik
- Bil: 02 Saab 9-5 2,0T Vector
- Sted: Bømlo
Legg inn
av Proson » 04 sep 2011, 23:58
Plug and play, det liker vi
Skal søke litt rundt her å se, kan hende det blir ned...
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 05 sep 2011, 00:06
Nja... Selve motoren er nok plug and play men de tidligere årsmodellene har høyere kompresjon noe det strengt tatt bør korrigeres for i software.
De tidligere motorene har også vesentlig dårligere innsug og dyser så dette bør du flytte over fra den du har. Er også skille på motorledningsettet.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Proson
- Innlegg: 12
- Registrert: 23 okt 2010, 03:30
- Navn: Erik
- Bil: 02 Saab 9-5 2,0T Vector
- Sted: Bømlo
Legg inn
av Proson » 05 sep 2011, 00:51
Okey, det var en strek i regningen
Hvordan korrigere software, eller bare kjøpe en trimboks for 98-01?
Hva blir problemet hvis jeg ikke gjør noe? Får eg problemer med motor..
E helt grønn på motor, har fått med meg en som skal skifte..men han har ikke noe særs peillling på saab, men er en god mekaniker.
-
Helge
- Overload!!!
- Innlegg: 1675
- Registrert: 31 aug 2008, 20:21
- Sted: Gaupen, Hedmark
Legg inn
av Helge » 05 sep 2011, 00:57
Du bruker kun blokk og topp fra 98-motoren. Resten flytter du over fra 02-motoren.
Da passer ledningsnett osv.
Plug and Play.
Jeg har selv gjort dette, og opplevde null problemer.
Er bilen en automat må du huske å få convertern skikkelig på plass, og ikke skru den fast i svinghjulet før motor og girkasse sitter sammen.
Sist redigert av
Helge den 05 sep 2011, 01:16, redigert 2 ganger totalt.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
-
Proson
- Innlegg: 12
- Registrert: 23 okt 2010, 03:30
- Navn: Erik
- Bil: 02 Saab 9-5 2,0T Vector
- Sted: Bømlo
Legg inn
av Proson » 05 sep 2011, 01:01
Så da må maifoil og innsug, veivhusvent, dynamo, vannpumpe++++ byttes over?
Dyser, er ikke de i motor?
-
Helge
- Overload!!!
- Innlegg: 1675
- Registrert: 31 aug 2008, 20:21
- Sted: Gaupen, Hedmark
Legg inn
av Helge » 05 sep 2011, 01:03
Veivhusventilasjon kjøper du ny. Vannpumpen kjøper du ny.
Alt det andre flyttes over.
Dysene sitter i fuelrailen på innsuget. Sitter i 2 skruer. Du drar den bare rett opp. Da følger dysene med.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
-
Proson
- Innlegg: 12
- Registrert: 23 okt 2010, 03:30
- Navn: Erik
- Bil: 02 Saab 9-5 2,0T Vector
- Sted: Bømlo
Legg inn
av Proson » 05 sep 2011, 01:12
Er en automat, takker for tipsene..
Blir litt ekstra skruing men går nok bra til slutt..
Skal eg ikkje skifte hele insuget?
-
Helge
- Overload!!!
- Innlegg: 1675
- Registrert: 31 aug 2008, 20:21
- Sted: Gaupen, Hedmark
Legg inn
av Helge » 05 sep 2011, 01:15
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
-
Proson
- Innlegg: 12
- Registrert: 23 okt 2010, 03:30
- Navn: Erik
- Bil: 02 Saab 9-5 2,0T Vector
- Sted: Bømlo
Legg inn
av Proson » 05 sep 2011, 01:18
E litt blond ja
Takk
-
Helge
- Overload!!!
- Innlegg: 1675
- Registrert: 31 aug 2008, 20:21
- Sted: Gaupen, Hedmark
Legg inn
av Helge » 05 sep 2011, 01:22
Bare å spørre hvis det er noe du lurer på.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
-
Helge
- Overload!!!
- Innlegg: 1675
- Registrert: 31 aug 2008, 20:21
- Sted: Gaupen, Hedmark
Legg inn
av Helge » 05 sep 2011, 01:24
Proson skrev:
Skal eg ikkje skifte hele insuget?
Du skifter hele innsuget. Men fuelrailen må av innsuget når motoren skal opp eller ned.
Du må egentlig ha et spesialverktøy for å få bensinlangene av fuelrailen. Og da er det enklere å bare la fuelrailen være igjen i motorommet når du tar ut motoren.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.