M10 TTiD vs. M11 TTiD

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

M10 TTiD vs. M11 TTiD

Legg inn av EdHunter N815 » 06 okt 2011, 19:13

Jeg har begynt å få fruen på gli når det gjelder å handle ny bil, og det er nok 9-3 som ligger mest i vår prisklasse hvis vi skal ha en noenlunde ny vogn (sikter på M10-11). Jeg har mest lyst på diesel med tanke på at jeg kjører +/- 30 000 i året, det blir jo fort noen kroner av i forbruk der. Etter å ha prøvd et par biler synes jeg vanlig TiD er litt slapp for min smak.

Da er det jo egentlig bare TTiD igjen, og jeg har sett meg ut et par stykker; en M10 180hk og en M11 130hk.
Jeg har ikke satt meg veldig inn i dieselmotorene til Saab, og jeg sitter igjen med ett spørsmål; er det noen store forskjeller mellom disse to motorene som kan være avgjørende for valg av bil? Er klar over at 130/160/180 på M11 er identisk bortsett fra SW.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

M10 TTiD vs. M11 TTiD

Legg inn av doo-kie » 06 okt 2011, 19:22

Har regnet på hva forskjellen blir i forbrukskostnad diesel vs bensin/ethanol? Tror ikke det blir mere enn at du har igjen for det i kjøreglede:) ynskyld at jeg kom med et sidespor i tråden din;(
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: M10 TTiD vs. M11 TTiD

Legg inn av EdHunter N815 » 06 okt 2011, 19:41

doo-kie skrev:Har regnet på hva forskjellen blir i forbrukskostnad diesel vs bensin/ethanol? Tror ikke det blir mere enn at du har igjen for det i kjøreglede:) ynskyld at jeg kom med et sidespor i tråden din;(
Sidespor er hjertelig velkommen de, jeg har ikke heeelt lagt bensinbil på hylla heller. Kjøreglede har for så vidt ikke høyest prioritet, uavhengig av nykjøp så kommer jeg uansett til å beholde minst en bensinturbo på tunet. :)

En TTiD har et oppgitt forbruk på 0,45, og jeg kjører 99% langkjøring så det er nok oppnåelig. Pleier å ligge på rundt 0,75 med 9-5en, og vil vel anta at dette også vil være tilfelle med en 9-3 1,8t. Med 30 000 km og 1kr i prisforskjell diesel/bensin vil innsparingen da bli ca. 14000,- i året.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: M10 TTiD vs. M11 TTiD

Legg inn av doo-kie » 06 okt 2011, 19:51

Ja ok. Det er jo selfølgelig en del penger, men skal ikke ødelegge tråden din mere.
Du må uansett tenke på partikkelfilter som av å til blir tette og ødelagt, og EGR om det enda er samme problem som før. Vi har jå dårlig diesel her til lands.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: M10 TTiD vs. M11 TTiD

Legg inn av Skaten N671 » 06 okt 2011, 20:07

Som det blir nevnt her blir ofte service og vedlikeholdsutgifter høgare på ein diesel enn ein bensin, så det er jo ein ting å ta med i reknestykket :wink:
Trur Hirsch leverar 180 hk oppdatering til 130 TTid, så det er vel ikkje nåke problem å jazze den opp litt. Dobbelturbo må ein i alle fall ha :D
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: M10 TTiD vs. M11 TTiD

Legg inn av EdHunter N815 » 06 okt 2011, 20:57

Skaten N671 skrev:Som det blir nevnt her blir ofte service og vedlikeholdsutgifter høgare på ein diesel enn ein bensin, så det er jo ein ting å ta med i reknestykket :wink:
Trur Hirsch leverar 180 hk oppdatering til 130 TTid, så det er vel ikkje nåke problem å jazze den opp litt. Dobbelturbo må ein i alle fall ha :D
Ja, det er klart. Det vil alltids bli mer utgifter på diesel, men bensinbilene er ganske mye dyrere i innkjøp. De bilene jeg ser på er også dekket av nybilgaranti i noen år fremover.

Har fått med meg at 130hk TTiD er nøyaktig samme motor som 180hk, og det er akkurat dette som gjør det mulig å få en M11 innenfor mitt budsjett samtidig som den kan innfri mine krav til effekt. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: M10 TTiD vs. M11 TTiD

Legg inn av EdHunter N815 » 06 okt 2011, 23:24

Daniel N683 skrev:Det kan jo være verdt å holde litt igjen nå om dagen, om regjeringen snur om igjen å priser diesel hardt på avgifter osv, nå som dem plutselig har funnet ut at diesel ikke var miljøbiler på lik linje med el, slik dem fremstilte dem for noen år tilbake.. #-o
Det er nok først og fremst på engangsavgifter og eventuelt lokale avgifter (bompenger) i byene de kommer til å straffe dieselbiler i denne omgang. Uansett vil de nok ikke overdrive, det vil jo bety mindre penger i statskassen hvis de kommer med så mye avgifter at det blir ulønnsomt å ha dieselbil. ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: M10 TTiD vs. M11 TTiD

Legg inn av Ingvar N629 » 07 okt 2011, 07:24

Har du regnet på hva det vil koste å kjøre E85? Forbruket med E85 på småkjøring med mye start og stopp er skyhøyt, da anrikning ved oppstart er voldsom for at bilen i det hele tatt skal fyre. Kjører du mest langkjøring så blir det noe helt annet. Greit nok at du har garanti på bilen, men den skal nå inn på verksted hver gang det er problemer med partikkelfilter og EGR-ventil... Det kan jo også se ut som om det er andre feil på dieselbilene som ikke går igjen på bensin/biomodellene, f eks generator. I mine øyne er det fort verdt noen kr å slippe det, selv om du har garanti. Jeg ble ikke voldsomt imponert over 180 hk TTiD, men den biten vurderer du nå like godt selv etter en prøvetur.

Forbruk på 0,45 med dieselen tror jeg kanskje du skal se langt etter, iallfall vinterstid da tilleggsvarmeren går mye.

Søk litt på STCS, har sett flere tråder som omhandler forbruk på både diesel og bio på nyere 9-3. Frändeberg på STCS kjører vel omtrent like langt som deg pr år og han sverger til E85, mener å huske han har lagt ut en oversikt over kostnader og forbruk. Forskjellen i innkjøpspris kan vel tale for diesel, iallfall om du må lånefinansiere deler av bilen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: M10 TTiD vs. M11 TTiD

Legg inn av na_X » 07 okt 2011, 16:32

M11 har 5 års garanti, M10 har vel 3 års garanti. Om det skulle spille noen rolle..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: M10 TTiD vs. M11 TTiD

Legg inn av EdHunter N815 » 08 okt 2011, 10:52

Hva E85 angår så ser jeg ikke det som noen enorm fordel her i Bergen (for så vidt på Vestlandet generelt), det er kun èn stasjon i hele fylket her, og den ligger nesten 2 mil unna i en retning jeg aldri vanligvis har noen ærend... Etter hva jeg har forstått er forbruket ganske høyt i antall liter, så det betyr vel at man må påregne minst en fylling i uken. Dermed ender det nok stort sett med at det blir tanket bensin.

Innkjøpspris er så absolutt en av de største grunnene til at jeg vurderer diesel, som sagt kan jeg ved å velge diesel få en M11 innenfor budsjettet.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Torkil_N1282
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 642
Registrert: 21 feb 2008, 01:37
Medlemsnummer: N1282
Navn: Torkil Rasmussen
Bil: Saab 9-5 2.0T 2004 Estate
Sted: Ålesund

Re: M10 TTiD vs. M11 TTiD

Legg inn av Torkil_N1282 » 09 okt 2011, 16:01

na_X skrev:M11 har 5 års garanti, M10 har vel 3 års garanti. Om det skulle spille noen rolle..

Det er vel grunn nok til å velge M11 :P Garanti er utrolig fint å ha.

Skal ikke vente til neste år og se hvordan neste generasjon 9-3 blir da? ;D
Saab 9-5 2004 2.0t aut Vector estate
Volvo S60 2013 D2 R-design

Volvo V60 2013 D2
Saab 9000 2.0t 1996[/i]
Saab 9-3 ss 1.8 2004
Saab 900s 2.0 1997

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: M10 TTiD vs. M11 TTiD

Legg inn av EdHunter N815 » 09 okt 2011, 16:29

Torkil_N1282 skrev:
na_X skrev:M11 har 5 års garanti, M10 har vel 3 års garanti. Om det skulle spille noen rolle..

Det er vel grunn nok til å velge M11 :P Garanti er utrolig fint å ha.

Skal ikke vente til neste år og se hvordan neste generasjon 9-3 blir da? ;D
Så sant så sant, og dette er også grunn nok til ikke å vurdere bruktimport; svenskene har fremdeles bare 2 år garanti... Grett nok at man kan spare noen titusener på å hente en bil fra ANA, men det er ikke verdt det om man mister 3 år garanti, spesielt ikke på dieselbiler som nevnt.

Tviler desverre på at den nye 9-3en (hvis den kommer) kommer innenfor budsjettet mitt før utpå nyåret 2013, og jeg er veldig higen på ny bil nå snart. Det perfekte hadde vært om de kom med en liten minifjert i golfklassen, i så fall hadde jeg handlet sporenstreks og beholdt 9-5en til langturbil. :D

Jeg tenkte meg av gårde og få prøvekjørt en 180hk TTiD til uken en gang, og da blir nok den endelige avgjørelsen tatt mtp diesel/bensin. Det har helt klart kommet mange gode argumenter i retning av bensin her, men da er jeg redd budsjettet må sprenges for å få handlet M11...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Tor_Arne_N1829
Innlegg: 2
Registrert: 18 jan 2010, 20:09
Medlemsnummer: N1829
Navn: Tor Arne Taraldsen
Bil: Saab 9-3 Aero 1,9TTid 2010
Sted: 1866 Båstad

Re: M10 TTiD vs. M11 TTiD

Legg inn av Tor_Arne_N1829 » 20 okt 2011, 21:16

Har hatt to stk tidligere saab, (9-5 2001 SE bensin og 9-3 Tid 150HK 2005) men har nå fått tak i en 2010 mod 180HK TTid Aero med automat, navi, boose, og alt annet som kunne leveres. Herlig bil - men det kan være vanskelig å få tak i denne typen. Bilen har original 200HK hirsch - og den bruker fortsatt kun 0,62 pr mil i snitt, inklusiv en del bykjøring.
Anbefaler 180HK med en gang - særlig om du kjøper automat. Bilen er super, varm om vinteren, bruker lite (0,62 pr mil med kombinert kjøring land og by) og går skikkelig bra.
Finnes fortsatt noen 180HK som er demokjørt - dette anbefales da du kan spare mye penger. :mrgreen:

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: M10 TTiD vs. M11 TTiD

Legg inn av EdHunter N815 » 22 okt 2011, 12:20

Ser nok desverre ut som det ender på andre bilmerker, Saab når ikke helt opp til konkurransen på dieselmotorer desverre, og med bensin blir de for dyr. Har også fått et "anonymt" tips fra en som jobber på Saabverksted om at det er mye verkstedsbesøk for de som kjører Saab diesel...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar