Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
Singsaker
- 2.0 bar

- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Singsaker » 11 okt 2011, 21:22
Hjelle, N6 skrev:Singsaker skrev:Dem har tilbud på piggfritt som e magisk for dyktige sjåføra

Tja, hadde eg køyrt på bar asfalt mesteparten av tida, men når 90% av køyringa mi er opp og ned fjella her på Sunnmøre, der vegstellet uttalar at det er for lite trafikk for salting og for mykje for strøing, då er piggfritt desverre ikkje eit alternativ. På 9-5'n til far min stod det piggfritt ifjor, og det viste seg desverre ikkje å være noko suksess. Han ordna seg med Hakka7 i originaldim (205/50-16), og let vel av det valet.
På lastebilen har eg derimot piggfritt med god seip.
Har ellers info til dei som ventar på prisar hjå Sharif sin nettbutikk, der kjem det ikkje til å verte selde vinterdekk i år.
Men ringer en og møter opp i butikken, er det mulig å handle.
Sjølv har eg ordna meg med Gislaved Nordfrost 5 i 205/50-17, vert spennandes å sjå korleis det blir, når dei engong dukkar opp

Har heldigvis en 900 med Hakka 7 ståandes, sånn i tilfelle snøven kjem før dekka...
Men Para, det å samenligne 900 og 9-5 på vinteren, det kjem aldri til å bli likt med tanke på veiholding og framkommeligheit

Trønderkjeften som tok av

Uansett rart at vi har så forskjellige opplevelsa av like dekk, kjøreadferd spille vel større rolle enn vi trur. Enkelte piggfrie dekk passe veldig godt te slaps(nokian) samt på fast snø og is e vel continental litt bedre! Men Hakka 7 har fått godt skussmål så det e no rart at enkelte ikke oppleve dem som bra!
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 11 okt 2011, 21:30
Problemet med piggfritt er at det er ubrukelig på underkjølt regn, noko vi longs kysten tradisjonelt har mykje av.
Vil nok tru dei fleste på fks. Fosen også svergar til piggdekk...
Men du har nok rett i at køyreadferd spelar stor rolle, det gir større utslag vintertid enn sommarstid ihvertfall...
Ellers må det uansett være en viss andel som køyrer med pigg for at dei som vel piggfritt skal klare å kome fram, hadde alle køyrt piggfritt hadde veibana ved snø og isdekke blitt utrulig pakka, det at det enkelte som riv opp snø/is dekket har faktisk mykje å seie for framkommeligheita med piggfritt.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 11 okt 2011, 21:42
Hjelle, N6 skrev:
Vil nok tru dei fleste på fks. Fosen også svergar til piggdekk...
Som førsteårs Fosning så blir det pigg på både meg og fruen i år, jeg har kjørt piggfritt i 12 år og har vært fornøyd med det, men hører av de som har kjørt bil her ute før at det er piggføre her litt for ofte.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 13 okt 2011, 20:09
Hmmm ser ut til at jeg velger piggfritt denne gangen også, nye Michelin X-Ice gjorde det skarpt i vinterdekktesten i Motor (dekktestene er det eneste som er verdt å lese i det bladet

), faktisk bremser det bedre på is enn enkelte piggdekk. Blir vel Hakka 7 på fruen, har ringt litt rundt og fått priser på begge. Dyrt med 205/50-17 til 9-5an, gitt! 16" får jeg ikke på pga bremsene, og 225 bredde er uaktuelt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 13 okt 2011, 21:18
Ingvar N629 skrev:Hmmm ser ut til at jeg velger piggfritt denne gangen også, nye Michelin X-Ice gjorde det skarpt i vinterdekktesten i Motor (dekktestene er det eneste som er verdt å lese i det bladet

), faktisk bremser det bedre på is enn enkelte piggdekk. Blir vel Hakka 7 på fruen, har ringt litt rundt og fått priser på begge. Dyrt med 205/50-17 til 9-5an, gitt! 16" får jeg ikke på pga bremsene, og 225 bredde er uaktuelt.
Har Hakka7 på 205/50/16 mener jeg på til min 9-5, og de havna ferdig montert fra dekkonline på 6660 kr...
Jeg betaler glatt mye penger for en stor trygghet!

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Singsaker
- 2.0 bar

- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Singsaker » 13 okt 2011, 23:47
Ingvar N629 skrev:Hjelle, N6 skrev:
Vil nok tru dei fleste på fks. Fosen også svergar til piggdekk...
Som førsteårs Fosning så blir det pigg på både meg og fruen i år, jeg har kjørt piggfritt i 12 år og har vært fornøyd med det, men hører av de som har kjørt bil her ute før at det er piggføre her litt for ofte.
Har vel sagt det her mange ganger, men det værste føret jeg har opplevd er i by, spesielt på Singsaker, Nardo etc, utenfor brøyte/salte områdene. Har vinter nr 18 pågang og nr 16 med piggfritt uten uhell. Kjører absolutt ikke passivt. Uansett så skulle jeg gjerne ha sett dekktester på vei av alle varianter med allslags føre. Tester på flatmark sier bare litt av sannheten, er man flink til å lese veien og bruke områder av din fil så kan man komme frem mye enklere enn om man absolutt skal ligge midt i fila!
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 14 okt 2011, 06:07
Enig i mye av det der ja, jeg har aldri blitt stående på grunn av for glatt føre, men to ganger på disse åra så har jeg måttet legge på kjetting pga våt is som ligger over HELE veibanen inkl dekkskuldrene. Da funker ikke piggfritt! Og slikt føre er det mer av jo lenger ut på kysten du kommer. Kjettingene er derfor alltid med, men har som sagt blitt brukt kun to ganger som jeg kan komme på på grunn av føre som piggdekk ville taklet bedre. Alle de andre gangene jeg har brukt kjetting, har vært fordi jeg sjelden gir opp i bunnen av en bakke eller ubrøytet vei, nesten uansett snømengde og andre uvesentlige detaljer. 9-5en tar seg godt fram med diff, i fjor var jeg ute i såpass mye snø at mye av den kom over panseret og videre over taket, men ble ikke stående fast for det.
Singsaker skrev:Tester på flatmark sier bare litt av sannheten, er man flink til å lese veien og bruke områder av din fil så kan man komme frem mye enklere enn om man absolutt skal ligge midt i fila!
Selvsagt, men tester utført under like forhold viser da forskjellen mellom dekkene for det. Endrer man forholdene, f eks ved å strø nok, så kunne sikkert til og med baneslicksa mine gjort det skarpt i en vinterdekktest.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
wanvik
- 1.2 bar

- Innlegg: 248
- Registrert: 07 jun 2011, 12:45
- Medlemsnummer: N2189
- Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
- Sted: Trondheim
Legg inn
av wanvik » 15 okt 2011, 22:23
Ingvar N629 skrev:Hmmm ser ut til at jeg velger piggfritt denne gangen også, nye Michelin X-Ice gjorde det skarpt i vinterdekktesten i Motor (dekktestene er det eneste som er verdt å lese i det bladet

), faktisk bremser det bedre på is enn enkelte piggdekk. Blir vel Hakka 7 på fruen, har ringt litt rundt og fått priser på begge. Dyrt med 205/50-17 til 9-5an, gitt! 16" får jeg ikke på pga bremsene, og 225 bredde er uaktuelt.
Jeg har 17" Michelin X-ice på min 9-5, riktignok fra i fjor eller forifjor da..
Det er det eneste dekket jeg har prøvd, men jeg er ikke særlig fornøyd med det på bilen min ihvertfall.
Har sett at dekket kommer veldig godt ut i tester, så jeg lurer på om det kan være kombinasjon dekk/bil?
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 16 okt 2011, 21:08
De forrige var ikke bra på is, men skal visstnok være mye bedre de som er nye av året.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
wanvik
- 1.2 bar

- Innlegg: 248
- Registrert: 07 jun 2011, 12:45
- Medlemsnummer: N2189
- Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
- Sted: Trondheim
Legg inn
av wanvik » 20 des 2011, 14:58
Kom til å tenke på denne tråden i gårkveld.
Var ute og kjørte, og la merke til at jeg hadde vesentlig bedre grep på det føret som var i går (ca +1c og fuktig "nysnø") enn kaldere vinterføre.
Har du fått gjort deg opp en mening om hvordan dekkene dine er Ingvar?
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 20 des 2011, 15:06
Eg tippar det kjem av at når det er "kaldt vinterføre" er vegbana meir polert grunna for liten andel piggdekk.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 20 des 2011, 15:29
Jeg er meget fornøyd med Michelindekkene, både på kaldt isføre og på snø. Beste dekket jeg har hatt, har hatt det siste fra Conti og Nokian i en årrekke. På holka er piggfritt piggfritt, men kommer da frem på et vis. Men kunne tenkt meg pigg i morges altså...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
-
Kontakt:
Legg inn
av Jørgen N237 » 20 des 2011, 23:14
Jeg kjører nå med nye michelin pigg på 900 og fjorårets hakka 7 på 9-5'en. Er imponert over michelin og blir nok det neste gang på 9-5'en..
Styrer med DAB og AUX
-
Karl N1641
- 2.0 bar

- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
-
Kontakt:
Legg inn
av Karl N1641 » 21 des 2011, 17:25
Har kjørt med Hakka 7 lenge.
Rått grep.
Minuset er, utover støy (luksusproblem i mine auger), at dei er litt blaute og gir bilen eit litt nervøst preg ved mildvér.
Mvh. Karl
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker
her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
-
dieselhakke
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 89
- Registrert: 24 jan 2010, 06:35
Legg inn
av dieselhakke » 04 jan 2012, 08:41
Enig med siste poster. Holder på med sett nr. 2 med Hakka 7 i dim. 205/50-17, har ikke blitt skuffa så langt.