
Generell pratetråd
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Generell pratetråd
Halv pris på hver tredje flaske ja, skal på handel i dag jeg da, skjønner jeg! Har flytta på landet, men har bare 2 km til Europris. Mye mer lettvint enn da jeg bodde i sentrum 

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Generell pratetråd
Jeg kan faktisk gå til Europris på under 5 minutter, ligger i samme veien som vi bor. Skal sies at jeg ikke gikk da jeg skulle handle i går...Ingvar N629 skrev:Halv pris på hver tredje flaske ja, skal på handel i dag jeg da, skjønner jeg! Har flytta på landet, men har bare 2 km til Europris. Mye mer lettvint enn da jeg bodde i sentrum

Desverre var det denne butikken som bare hadde noen få flasker...

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 399
- Registrert: 09 jan 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N263
- Navn: Truls Bredo Johansen
- Bil: 900 turbo16v
- Sted: Bergen
Re: Generell pratetråd
EdHunter N815 skrev:Stemmer det, det er 946 mL i hver flaske pga at det er i US enhet opprinnelig (en kvart gallon?). De koster 99,- stykket, med 50,- i rabatt på hver 3. flaske. Det gir en literpris på 87,39 kr, altså 350,- pr. oljeskift/4 liter.
Synes ikke det er så aller verst, selv om det er godt mulig man kunne fått det billigere andre steder.
Med litt rabatt på meca og mekonomen tror jeg fort du kommer ned i denne "røverprisen". Selv betalte jeg 540.- for en 4 liter castrol edge sport performance 10w-60 når rallymotoren ble fyllt opp før landstreff.
Stadig har mekonomen og meca tilbud på 299.- for 4l syntetiske merkeoljer.
Så ser ikke helt behovet for å bunkre opp.
Har selv kjøpt mobil1 på europris, men om innholdet er likt er iallefall etikett og flaske ikke likt det meca esso osv selger.
Erfarte dette da min lokale europris bare hadde 3 liter inne og siste literen ble ervervet på meca.
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)
Distriktsansvarlig Vest
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)
Distriktsansvarlig Vest
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Generell pratetråd
Nå var ikke dette annet enn litt "fun fact" med tanke på å handle 50 stk literflasker på Europris, jeg har aldeles ikke påstått at jeg har gjort noe røverkjøp. Ordrett har jeg vel sagt at jeg synes prisen var helt grei.turboTruls N263 skrev:Med litt rabatt på meca og mekonomen tror jeg fort du kommer ned i denne "røverprisen". Selv betalte jeg 540.- for en 4 liter castrol edge sport performance 10w-60 når rallymotoren ble fyllt opp før landstreff.
Stadig har mekonomen og meca tilbud på 299.- for 4l syntetiske merkeoljer.
Så ser ikke helt behovet for å bunkre opp.
Har selv kjøpt mobil1 på europris, men om innholdet er likt er iallefall etikett og flaske ikke likt det meca esso osv selger.
Erfarte dette da min lokale europris bare hadde 3 liter inne og siste literen ble ervervet på meca.

Som sagt har jeg ikke trålet landet for å finne best mulig pris, men jeg er så bedagelig at når jeg finner en pris som er greit under gjennomsnitt så gidder jeg ikke stresse mer med det for å spare kronestykker. Hvis jeg likevel har pengene tilgjengelig så handler jeg så jeg har en stund, rett og slett for å slippe å handle så ofte. 50 liter er heller ikke enorme mengder når vi snakker motorolje. Kjenner folk som har både ett og to 200L fat stående i garasjen.

Jeg føler meg ganske sikker på at innholdet er det samme så lenge det er likt merke, men grunnen til avvik i merking kommer sansynligvis av at flaskene Europris selger tydeligvis er importert direkte fra USA. Vanligvis tappes slikt lokalt, da transportkostnader normalt sett er lavere når det transporteres i større enheter.
Mobil er et stort og annerkjent merke, og de hadde aldri våget å sette sin logo på noe med dårlig kvalitet. Oljen er uansett merket med de kravene Saab/GM stiller, noe som i praksis betyr at oljeprodusenten går god for at kvaliteten oppfyller de krav bilprodusenten har stilt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Generell pratetråd
Forskjellen er at olja Europris sel er importert ferdig tappa på flasker ifrå USA (1qt flasker), det en kjøper på andre butikkar er tappa i Europa, følgelig på 1-liters flasker. Men ellers skal det være same innhold. Sjekka litt opp i dette når eg måtte kjøpe en "nødliter" på Texaco, en gong eg bytta olje og drog trikset med dobbel pakning på oljefilteret. Ikkje å anbefale.
- untouch4ble N1021
- 2.0 bar
- Innlegg: 515
- Registrert: 05 feb 2007, 06:22
- Medlemsnummer: N1021
- Bil: 9-3ss
- Sted: Byåsen - Trondheim
Re: Generell pratetråd
En god dag for meg. Ingen feil på PKK og ingen ramaskrik pga soting foran 

05" Saab 9-3ss Tids Hirsch 175hk
Andree N1021
Andree N1021
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Generell pratetråd
Etter bensinpumpehavari på jobb i dag fant jeg ut at kollektivallergien var for stor, og tok meg en tur innom Hertz der vi har en akseptabel firmarabatt på leiebil. Rabatt eller ikke så er det jo ganske dyrt, så jeg gikk for billigste løsning; Suzuki Alto... Kort fortalt er det en bitteliten bøtte med dritt. Den ser ut som en bøtte med dritt, den føles som en bøtte med dritt når man setter seg inn, og den går som en bøtte med dritt.
Jeg vil helst ikke snakke om motoren, da tanken på en 3-sylindret 1L mopedmotor plassert i en bil med 4x4 gir meg voldsomme latterkramper.

Jeg vil helst ikke snakke om motoren, da tanken på en 3-sylindret 1L mopedmotor plassert i en bil med 4x4 gir meg voldsomme latterkramper.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Generell pratetråd
Haha! Jeg har kjørt diverse små Suzukier da jeg jobbet på Suzukiverksted en liten stund, og fyy så late og kjedlige biler. Den minste jeg har kjørt er en 1.2 eller 1.3l med 4x4, skjønner ikke hvordan folk kan bruke penger på slikt....EdHunter N815 skrev:Etter bensinpumpehavari på jobb i dag fant jeg ut at kollektivallergien var for stor, og tok meg en tur innom Hertz der vi har en akseptabel firmarabatt på leiebil. Rabatt eller ikke så er det jo ganske dyrt, så jeg gikk for billigste løsning; Suzuki Alto... Kort fortalt er det en bitteliten bøtte med dritt. Den ser ut som en bøtte med dritt, den føles som en bøtte med dritt når man setter seg inn, og den går som en bøtte med dritt.![]()
Jeg vil helst ikke snakke om motoren, da tanken på en 3-sylindret 1L mopedmotor plassert i en bil med 4x4 gir meg voldsomme latterkramper.

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Generell pratetråd
Du KØDDER?? Jeg tror sannelig jeg hadde vurdert kollektivt, og hadde jeg kjent panikken stige for høyt så hadde jeg lett etter en buss med en sjåfør jeg kjenner, og så tigget og bedt om å få kjøre bussen sjøl! Moro å kjøre buss, så lenge man sitter bak rattetEdHunter N815 skrev:...leiebil... ....Suzuki Alto...

Hertz i Bergen har da en del artig, jeg har nå leid både Alfa Romeo MiTO (eller hva det heter) og Fiat 500 der når jeg kun har hatt behov for biler i margarinkassestørrelse, og de har Alfa 159 når man trenger større plass. Riktignok er dette på Flesland, leide du nede i byen?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Generell pratetråd
Leide på Flesland, men utvalget var litt redusert. Sikkert en kombinasjon av høstferietid og at jeg ikke hadde reservert på forhånd. Som sagt gadd jeg heller ikke punge ut mer enn nødvendig. Uansett er bensinpumpen byttet, så slipper å kjøre utedass med motor og hjul lenger. 

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Generell pratetråd
Da har vi vært på en liten rekognoseringsrunde og kikket på litt forskjellige biler. Først og fremst er vi ute etter en stor sedan eller stv, altså noe i samme bane som 9-5. Jeg har ikke tenkt å bruke 300 laken på bil uten å ha testet det som finnes på markedet, selv om det er snakk om merker jeg vanligvis ikke ofrer så mye som et blikk når de passerer på veien.
Først tok vi en tur på Skoda, og kjørte en runde i Octavia og Superb. Helt kurante biler og mye bil for pengene, men synes Superben ble veldig kjedelig, minnet en del om nye 9-5 egentlig. Ufattelig komfortabel og lettkjørt bil, og uendelig stor plass.
Så tok vi en runde innom bruktbilavdelingen for å teste en liten hissigpropp; 2010 Octavia RS med 2.0 TDI 170hk og DSG. Jeg kan ikke si annet enn at jeg er MEGET positivt overrasket over bilen! Motor og gir var nok uten tvil det beste tospannet jeg har vært borti i en dieselbil, og bilen var kompakt og fin i understellet også. Er ikke helt fremmed for at det kan ende på en slik en om jeg finner en til rett pris!
Til slutt gikk vi innom Citroen og Peugeot siden de likevel ligger rett ved siden av, og spant en runde i C5 og 508. Disse faller i kategorien helt ordinære biler, og jeg tror nok ikke noen av dem er aktuell. C5 ble mye det samme som Superb; knallgod bil men rett og slett gørrkjedelig.
Tenker jeg også skal ha en runde på Audi og BMW, og kanskje stikke hodet innom Honda også. De resterende merkene som har biler i stor sedan/stv-klassen er enten for dyr eller helt uaktuell å kjøre rundt i.
Først tok vi en tur på Skoda, og kjørte en runde i Octavia og Superb. Helt kurante biler og mye bil for pengene, men synes Superben ble veldig kjedelig, minnet en del om nye 9-5 egentlig. Ufattelig komfortabel og lettkjørt bil, og uendelig stor plass.
Så tok vi en runde innom bruktbilavdelingen for å teste en liten hissigpropp; 2010 Octavia RS med 2.0 TDI 170hk og DSG. Jeg kan ikke si annet enn at jeg er MEGET positivt overrasket over bilen! Motor og gir var nok uten tvil det beste tospannet jeg har vært borti i en dieselbil, og bilen var kompakt og fin i understellet også. Er ikke helt fremmed for at det kan ende på en slik en om jeg finner en til rett pris!
Til slutt gikk vi innom Citroen og Peugeot siden de likevel ligger rett ved siden av, og spant en runde i C5 og 508. Disse faller i kategorien helt ordinære biler, og jeg tror nok ikke noen av dem er aktuell. C5 ble mye det samme som Superb; knallgod bil men rett og slett gørrkjedelig.
Tenker jeg også skal ha en runde på Audi og BMW, og kanskje stikke hodet innom Honda også. De resterende merkene som har biler i stor sedan/stv-klassen er enten for dyr eller helt uaktuell å kjøre rundt i.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Generell pratetråd
Kjørte en chippa Octavia RS 2.0TDI når jeg tok kjøretimer, var vel i overkant av 200 dieselhester. Det var gøy det 

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Generell pratetråd
Tenker nok det ja, fin motor VAG sin 2,0 TDI. Men så er det jo også en av de mest utprøvde motorene på markedet, så det skulle jo bare mangle.Rambraut N1491 skrev:Kjørte en chippa Octavia RS 2.0TDI når jeg tok kjøretimer, var vel i overkant av 200 dieselhester. Det var gøy det

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 663
- Registrert: 23 okt 2008, 12:41
- Medlemsnummer: N1530
- Navn: Håkon Arnljot
- Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
- Sted: Kirkenes
Re: Generell pratetråd
Synes den hele framlykta ser litt ut som den fra 9000 ?

http://www.dagbladet.no/2011/10/16/nyhe ... /18636822/
http://www.dagbladet.no/2011/10/16/nyhe ... /18636822/