Tør jeg kjøre på "Novex snowspeed", ville dere?

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
morrun
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Bil: 9-3SS 1.8t`04, V70 2.4D`08
Sted: Fredrikstad

Tør jeg kjøre på "Novex snowspeed", ville dere?

Legg inn av morrun » 05 des 2011, 02:05

Hei. kjøpte denne 9-3`en min i høst. Vinterdekkene, piggfrie sådanne, hadde godt med spor og derfor fikk jeg ikke til å "prute inn" noe mer annerkjent. Derfor sitter jeg med 4 stk "snowspeed" vinterdekk, produsert av et firma som heter Novex. Har noen der ute hørt om disse og kanskje har erfart hvordan de fungerer? Bilen har gått hele livet i Norge og derfor regner jeg med at dekkene er lovlige på norsk vei.
Jeg er bosatt i fredrikstad og kjører mest på saltet/våt asfalt, men de siste vinterne har vi hatt mye snø og is også.

Mvh Morten

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Tør jeg kjøre på "Novex snowspeed", ville dere?

Legg inn av Morten S. » 05 des 2011, 09:32

Har aldri hørt om det jeg heller, men fant litt ved googling:

Gode skussmål av brukere, men da bare av de lengre ned i Europa med noe annet klima
http://www.dekktest.com/vinterdekk_for_ ... index.html

Men alt i alt beror det jo på kjørestil og hva du er komfortabel med.

På Caravellen min har jeg på sommerdekkene dekk av et merke jeg heller ikke har hørt om før (husker ikke navnet i farten). Så kalt helårs dekk. Laget i Afrika :wierdface: Men de fungerte faktisk forbausende bra nå de første dagene med tynn ishinne på aslfalten. Men nå legger jeg om til vinterdekk på den også.
"Alt" fra totakt til turbo

skognils
0.7 bar
0.7 bar
Bil: 9-3 SC 2007 tdi Vector

Legg inn av skognils » 05 des 2011, 20:23

blir jo ut fra dine egne preferanser.
personlig sparer jeg ikke penger på vinterdekk, jeg kan heller kjøpe meg noen litt billigere sommerdekk.

filosofien bak dette argumentet er at om vinteren er det bestandig situasjoner hvor jeg "bruker" maks grep av dekkene(bremsing eller fremkommelighet opp bakke, sving etc) mens det på sommerstid nok er flere år mellom hver gang jeg "bruker" maks av hva grep dekkene kan gi meg. derfor passer jeg på å kjøpe gode vinterdekk(har brukt 3-4 sett med Nokian men har nå en vinter bak meg på Continental).

MEN egentlig er det ikke noe store grunner til å spare penger på dekk.. 4 dekk varer ganske lenge så antall kroner per km er ikke stort! mye annet med bil som koster mye mye mer.

N

morrun
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av morrun » 05 des 2011, 22:11

Denne "dekktest.com" er vel eneste testlinken som ligger tilgjengelig via dekkonline, og derfor synes jeg det hele lukter litt ... korrupt? Jeg er enig i dette med å koste på seg skikkelige vinterdekk (og heller spare litt på sommerhjulene), men tidligere har jeg kanskje hatt flaks med at det enten har vært gode vinterdekk av annerkjent merke på biler jeg har kjøpt, eller så har vinterdekkene vært så slitt at jeg har kjøpt nytt av annerkjent merke. Men, her sitter jeg altså med 4 "snowspeed" med masse spor, kanskje kjøpt i løpet av sist vinter. Nye og annerkjente vinterdekk i 205/55-16 koster fort 5500-6000kr, og det er mye annet jeg trenger de pengene til. derfor blir det litt vanskelig å bare kaste de jeg har, med mindre flere mener de er farlige i vårt klima.
Hvordan skiller man mellom de "beryktede vinterdekkene" og de som kan være bra nok på norsk vinter? Som det skrives ovenfor, så er det lite å hente på å google disse dekkene.
Mvh Morten

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 05 des 2011, 22:27

morrun skrev:Denne "dekktest.com" er vel eneste testlinken som ligger tilgjengelig via dekkonline, og derfor synes jeg det hele lukter litt ... korrupt?
Nei, dekkonline linker til en rekke nettsider som har testet de forskjellige dekkene de selger, ta bare en titt på for eksempel dette dekket. At de kun kan henvise til en relevant test av dekkene du har, tror jeg ikke handler om korrupsjon, men snarere at de ikke har greid å oppdrive flere tester av akkurat dette dekket :)

9000-fan
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av 9000-fan » 06 des 2011, 00:20

Dersom dekka oppfører seg bra på barmark og holder på lufta, så hadde eg prøvd å bruke de. Har sett mye dårligere karakterer på andre dekk hos dekkonline enn dette. Blir det for ille så kan du jo bytte framdekka i noe anerkjent...
OG så hadde eg skaffa meg kjettinger. Det er en betryggelse å ha med uansett.

morrun
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av morrun » 06 des 2011, 00:49

Hei Erik n396. Joda, jeg er kanskje for spissformulert her. Å hinte i retning korrupsjon skal man være varsom med, beklager det jeg skrev ovenfor. Likevell synes jeg det ser ut til å være færre dekktest-linker knyttet til de billigste/minst annerkjente vinterdekkene, hvis man sorterer etter pris. Det skyldes sikkert i stor utstrekning at disse dekkene er mindre utbredt og testet færre ganger, men at mange tilsynelatende kun er testet av dekktest.com er litt snodig. Samtidig er det så fristende å nevne, at jeg ikke kan la være, at et dekk som heter "Goodride ..." har deltatt og blitt slaktet i dekktester. Det er likevell bare knyttet denne "dekktest.com-vurderingen" til disse dekkene på siden du viser til. Det hadde vært interessant å søke på dekk som gjennomgående har gjort det dårlig i tester, for å se om disse testene er linket til på butikkens nettsider. Nå har ikke jeg gjort det, ei heller finlest gjennom utvalget av dimensjoner og varianter når det gjelder hverken goodride eller andre antatt svakere vinterdekk. Det kan derfor være et annet goodride-dekk enn de to som ble slaktet av bla. forbrukerrådet, som dukket opp da jeg søkte utifra din link.
Denne tråden var ikke ment å dreie seg om denne nettbutikken, men om erfaringer/kjennskap til de snowspeed-vinterdekkene jeg har, men aldri har hørt om tidligere. Selv ble jeg riktig imponert ved kjøp av sommerdekk fra dekkonline. Rask levering og en pris som utkonkurerte alle andre. Generelt sett er det vel mer risikoidrett å kjøpe vinterdekk over internasjonalt internettmarked enn sommerdekk, siden det finnes dekk med vinterdekk-merking, som egentlig er produsert for et helt annet klima enn vårt. Det er slikt jeg håper å finne ut av ved å starte en tråd om snowspeed-dekkene mine.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 06 des 2011, 08:33

Jeg hadde kastet dekkene eller solgt dem til noen på sørlandet, som knapt har snø under hjulene i løpet av en vinter. Men så har sikkert ikke du og jeg samme behov heller. Jeg sier meg enig med de som aldri sparer på dekk, er det ett produkt der jeg alltid kjøper fra øverste hylle og betaler det det koster så er det dekk, og da spesielt vinterdekk. Grepsgrensen finner jeg ganske ofte, enten det er opp eller ned bakke, inn mot kryss (kanskje med en tung henger) eller i sving. Kjører du kun på hovedveiene rundt Fredrikstad så er det jo salt overalt, så om du kan la bilen stå de få gangene det er virkelig glatt så går det vel greit. Du får finne ut om du har behov for muligheten til å kjøre uansett føre, er svaret ja så er mitt råd å bytte dekkene i noe annet. Kan du la bilen stå og ikke har planer om utflukter til steder der det er mer vinterlig og krevende enn på salt E6, så klarer du deg nok fint med de dekkene du har.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

morrun
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av morrun » 16 jan 2012, 22:28

Hei igjen. Jeg melder inn en oppdatering. Etter noe fundering valgte jeg å kjøpe meg 2 nye dekk for å ha fremme på drivhjulene. Jeg leste tester og vurderte det dithen at resultatene tilsa at Kumho I´Zen kW 31 gir gode dekk for pengene. Først i dag, 16 januar, opplevde jeg periodevis virkelig glatt føre på vei til jobb. Jeg forventet bedre feste på Kumho-dekkene framme, enn "Novex Snowspeed-dekkene" på bakhjula, og forestilte meg at jeg kunne oppleve at det slapp bak. Jeg ble likevell ganske overrasket over hvor galt det var. De nye dekkene satt bra, slik jeg håpet, mens bakhjulene opplevdes fullstendig livsfarlige! Tilsammen opplevdes dette utryggt, siden jeg flere ganger opplevde at bakenden på bilen forsøkte å trekke med seg hele bilen ut. Det er nok nødvendig å kjøpe bedre dekk til bakakselen også. Jeg kjørte forsiktig i dag, gjorde ingen aktive forsøk på å finne slippgrensen. Passerte to stygge utforkjøringer og antar at jeg hadde kjørt ut selv også, dersom jeg ikke hadde byttet dekkene på framakselen.

Mvh Morten

skognils
0.7 bar
0.7 bar
Bil: 9-3 SC 2007 tdi Vector

Legg inn av skognils » 22 jan 2012, 20:49

jaggu bra du byttet! jeg ser at jeg nok kommer til å bytte dekk til neste vinter. Continental piggfrie har mistet ganske mange mm nå, (kjørte på de i forrige vinter og denne nå... men har vel kjørt ca. 15-17"km med vinterdekkene sålangt...)

N

Svar