Korrekt turtall?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
krisfranorge
Innlegg: 3
Registrert: 03 jan 2012, 10:15

Korrekt turtall?

Legg inn av krisfranorge » 03 jan 2012, 10:59

Før noen av dere tenker - Fordømte forumtroll! - så vil jeg innvende at dette er en helt seriøs tråd.
Vi har vel alle hatt en dame som tror hun kan og vet best, særlig om ting hun overhodet ikke kan noe om.
I dette tilfellet måtte saaben bytte bremseskiver, noe som har avstedkommet en fullstendig irrasjonell diagnose fra hennes side om at årsaken til at bremsene var slitt er at vi kjører med feil turtall. Hun har bestemt seg for at dette er helt rett, og ingenting jeg sier angående hvorvidt bremsene "vet" at bilen har turtall X i stedet for turtall Y på 50km/t og at dette er likegyldig for bremsene går inn. Derfor skriver jeg, uten å foreslå noe som helst, følgende spørsmålsmål på saabforumet:

1) Hva regner du som rimelig turtall (nedre og øvre grense) for bykjøring generelt?
2) Hva er rimelig turtall spesielt for en kald motor?

(Det er en Saab 9-3 96-modell det er snakk om forresten. Ikke turbo.)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Korrekt turtall?

Legg inn av Ingvar N629 » 03 jan 2012, 11:19

Hei!

Med mindre du bruker både høyre og midtre pedal samtidig har det ingenting med bremseslitasjen å gjøre.

Ved kald motor bør du la motoren jobbe lett, dvs ikke for lavt turtall men heller ikke for høyt. Mellom 2000 og 4000 rpm kan jo være et greit utgangspunkt.

Noen "regel" for bykjøring er det jo ikke godt å komme med, men holder du deg rundt 2000 kan du forvente best drivstofføkonomi.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

krisfranorge
Innlegg: 3
Registrert: 03 jan 2012, 10:15

Re: Korrekt turtall?

Legg inn av krisfranorge » 03 jan 2012, 11:51

Tusen takk for tilbakemelding. Jeg tar gjerne i mot alle synspunkter på hva som er gunstig RPM med hensyn til bilens helse.
Jeg er innforstått med at bremsene ikke vet forskjell på om bilen kjører i 80km/t med 2500 eller 4000 RPM, men det later til at damen min er mer opptatt av å kritisere enn å undersøke om det er dekning for kritikken.

krisfranorge
Innlegg: 3
Registrert: 03 jan 2012, 10:15

Re: Korrekt turtall?

Legg inn av krisfranorge » 03 jan 2012, 12:36

Forøvrig opplever vi at dersom det kjøres på svært lavt turtall, si 1500RPM, går det vibrasjoner gjennom bilen. Er så lavt turtall på noen måte skadelig for bilen?

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Korrekt turtall?

Legg inn av Paradigm N558 » 03 jan 2012, 12:41

1500 RPM går bare godt, så lenge du ikke står på gassen i femtegir i oppoverbakke, da vil det nok dure litt i bilen ja :lol:
Men å cruise på 1500 RPM er ikke skadelig.
Det er jo forøvrig ikke umulig at noen av durelydene du hører kan være resonanslyder fra gjenstander i/på bilen som ikke er helt festet. Hadde en irriterende resonanslyd på ca. 1700 RPM i 9000 Aeroen min. Fant aldri ut av det før jeg solgte.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Korrekt turtall?

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 03 jan 2012, 16:24

Trur du må gå ut og sjekke hvilken bil du har. For det har ikke blitt laget noen 9-3 i 1996.

1500 Rpm er litt lite på 2,0i motoren. Den oppfører seg best fra 1900 - 3000 etter min mening.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Korrekt turtall?

Legg inn av EdHunter N815 » 03 jan 2012, 19:12

Aleks-ander_N948 skrev:Trur du må gå ut og sjekke hvilken bil du har. For det har ikke blitt laget noen 9-3 i 1996.

1500 Rpm er litt lite på 2,0i motoren. Den oppfører seg best fra 1900 - 3000 etter min mening.
Jeg bruker en 9000 2.0i til og fra jobb, og har ingen problemer med å ligge på 1500 RPM og gjerne lavere også så lenge det ikke er motbakke. Det skal sies at jeg ikke husker om det er annerledes utveksling på en 9000 og 900/9-3. Har mye 60-soner på veien, og da ligger jeg nesten konstant i 5. gir. Jeg ligger som hovedregel i følgende gir med mindre det er motbakke eller jeg skal akselerere:
1. gir: Kun ved svært saktegående/stillestående kø og for å løse bilen
2. gir: Opp til 25-30
3. gir: Opp til 40-45
4. gir: Opp til 60
5. gir: Over 60
Hvis du sliter med vibrasjoner på 1500 RPM vil jeg tro du har dårlige motorfester, løs/utett eksos eller lignende.

Og angående trådstarters "dameproblemer": Hils og si at høyt turtall faktisk REDUSERER slitasjen på bremsene. Forklaringen er enkel; Når du slipper gassen stoppes tilførselen av drivstoff slik at det ikke lenger tilføres energi. En bilmotor har en god del faktorer som gjør at den får en viss treghet; blant annet kompresjon, indre friksjon, og massetreghet fører til at det kreves en viss mengde energi bare for å drive den rundt selv om girkassen står i fri. Denne tregheten gjør at uten gasspådrag vil motoren bremse hjulene når man har bilen i gir og ikke gir gass. Jo lavere gir og høyere turtall, jo mer motstand får du fra motoren. Dermed vil motoren faktisk hjelpe bremsene med å stoppe bilen, og du sliter mindre bremser. Det er derfor man som regel velger et lavere gir i nedoverbakker, da dette medfører at man slipper å bremse så ofte og mye.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar