Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
Klontis
- 0.7 bar

- Innlegg: 143
- Registrert: 03 des 2011, 17:55
Legg inn
av Klontis » 05 jan 2012, 06:50
Foringene som holder krengestaget foran på 9-5en (2001 2,3) er så slakke at jeg kan
bevege staget i alle retninger. Foringene bør helt åpenbart byttes. Men steike så
vanskelig de sitter til
Noen som har tips om hvordan de lettest kan tas???
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 05 jan 2012, 10:10
Fastnøkkel med skralle, skralle med laang forlenger(skru fra motor-rom), vanlig fastnøkkel, spray med rustløser og deretter sprøyt med olje etter rust og skit er fjernet. Løsne de nærmest torpedo først. La bilen henge fritt med begge framhjulene i lufta. Husk at om mutter løsner og deretter setter seg, så må du ikke fortsette å skru med voldsom makt. Spray heller en dasj løser og deretter olje, skru sammen og så gjenta prosessen.
Du kan også løsne subframe i bakkant så du kommer litt bedre til, men jobben utføres helt greit uten dette.
/ Pål
-
Klontis
- 0.7 bar

- Innlegg: 143
- Registrert: 03 des 2011, 17:55
Legg inn
av Klontis » 05 jan 2012, 11:59
Pål N526 skrev:Fastnøkkel med skralle, skralle med laang forlenger(skru fra motor-rom), vanlig fastnøkkel, spray med rustløser og deretter sprøyt med olje etter rust og skit er fjernet. Løsne de nærmest torpedo først. La bilen henge fritt med begge framhjulene i lufta. Husk at om mutter løsner og deretter setter seg, så må du ikke fortsette å skru med voldsom makt. Spray heller en dasj løser og deretter olje, skru sammen og så gjenta prosessen.
Du kan også løsne subframe i bakkant så du kommer litt bedre til, men jobben utføres helt greit uten dette.
/ Pål
Du mener at de fremre skruene kan tas ovenfra med 10mm pipe,skralle og flere forlengere?
Hva med de bakre? De nås vel neppe ovenfra? Eller er det nok med å løsne bare de framre om kyllingbeina løsnes så
stabstaget kan trekkes litt framover?
Godt å høre at subframen ikke må senkes.puh

-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 05 jan 2012, 12:31
Alle verktøyene kan brukes. Det er egentlig hva som passer deg best. Det er også ulikheter på h/v side som gjør at du må bruke forskjellige verktøy.
Du må løsne alle 4 muttre, men du kan la 2 stå igjen da det er spor i braketten. Jeg vil alikevell anbefale å skru av alle, så du får renset ordentlig før montering.
Anbefaler også at du monterer powerflex
/ Pål
-
john n04
- 2.0 bar

- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
-
Kontakt:
Legg inn
av john n04 » 05 jan 2012, 20:47
Går fint å skru opp skruene fra hjulhuset.
Jeg brukte 1/4" Skralle med lang 10'er pipe. Går akkurat over bøylen, og du kan skru fra hjulhuset. Det hjelper å vri hjulet helt ut den ene veien, husker ikke hvilken vei i farta. Og saus på med rustløser.
lawicel CanUsb, og Tech2!
-
Klontis
- 0.7 bar

- Innlegg: 143
- Registrert: 03 des 2011, 17:55
Legg inn
av Klontis » 05 jan 2012, 21:28
john n04 skrev:Går fint å skru opp skruene fra hjulhuset.
Jeg brukte 1/4" Skralle med lang 10'er pipe. Går akkurat over bøylen, og du kan skru fra hjulhuset. Det hjelper å vri hjulet helt ut den ene veien, husker ikke hvilken vei i farta. Og saus på med rustløser.
Høres greit ut
Ser at det går å få tak på de 2 fremste skruene fra hjulhuset,prøvde det men de satt noe j..lig!
Får håpe det hjelper med vanlig rustløser. Får jo så lite moment-arm pga plassen.
Men får du tatt de 2 bakerste skruene fra hjulhuset også? Holder vel å bare løsne litt på dem?
-
Klontis
- 0.7 bar

- Innlegg: 143
- Registrert: 03 des 2011, 17:55
Legg inn
av Klontis » 05 jan 2012, 21:33
Pål N526 skrev:Alle verktøyene kan brukes. Det er egentlig hva som passer deg best. Det er også ulikheter på h/v side som gjør at du må bruke forskjellige verktøy.
Du må løsne alle 4 muttre, men du kan la 2 stå igjen da det er spor i braketten. Jeg vil alikevell anbefale å skru av alle, så du får renset ordentlig før montering.
Anbefaler også at du monterer powerflex
/ Pål
Ser at jeg kommer til fremre skruen på passasjersida,men hva med de andre?
På førersida står vel bremsekraftforsterkern i veien. Demontere noe?
De bakre når du vel ikke fra motor-rommet?
Er mer opptatt av lite lyd enn sportslighet. Er powerflex tingen da?
-
john n04
- 2.0 bar

- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
-
Kontakt:
Legg inn
av john n04 » 07 jan 2012, 11:36
Jeg skrudde opp begge skruene fra hjulhuset.
lawicel CanUsb, og Tech2!
-
vestleif
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 47
- Registrert: 01 aug 2011, 07:59
- Bil: 2006 9-5 2,0t
- Sted: Voss
Legg inn
av vestleif » 04 mar 2012, 21:03
Har skiftet dette på min 9-5. Høyre side gikk noenlunde greit. Men det er riktig som det skrives. Disse boltene sitter skikkelig fast. På venstre side klarte jeg å knekke den ene bolten!
Hva gjør jeg nå?
Veldig takknemlig for tips!
Hvor mye må løses ned for å kunne borre ut bolten?
Er det mulig å sveise på en liten bolt å bruke mutter?
2006 SAAB 9-5 2,0T Hirsch
2001 SAAB 9-5 2,0T
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 05 mar 2012, 18:29
vestleif skrev:Har skiftet dette på min 9-5. Høyre side gikk noenlunde greit. Men det er riktig som det skrives. Disse boltene sitter skikkelig fast. På venstre side klarte jeg å knekke den ene bolten!
Hva gjør jeg nå?
Veldig takknemlig for tips!
Hvor mye må løses ned for å kunne borre ut bolten?
Er det mulig å sveise på en liten bolt å bruke mutter?
Det er ikke forferdelig vanskelig å ta ned subframen fra bilen, vil anbefale det hvis du har knekt en bolt der. Det er fint gjort på en helg med standard amatørverktøy, og da kan du få skiftet foringene på subframen i samme slengen.
Jeg knakk selv ene bolten som holder bakre bærearmsforing (M14), og måtte borre den ut. Selv om den sitter fra nedsiden så hadde jeg ikke hatt sjangs i havet til å få ordnet det med subframen på bilen.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 05 mar 2012, 21:23
Når man først tipser om noe så "drastisk" som å ta ned subframen så burde man nevne at man MÅ ta forstillingskontroll etterpå

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 06 mar 2012, 22:51
Sett en jekkstropp rundt hele frontpartiet for å holde kjølere på plass
/ Pål
-
vestleif
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 47
- Registrert: 01 aug 2011, 07:59
- Bil: 2006 9-5 2,0t
- Sted: Voss
Legg inn
av vestleif » 06 mar 2012, 23:12
En annen sak, kjenner du noen som har tech II ?
2006 SAAB 9-5 2,0T Hirsch
2001 SAAB 9-5 2,0T
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 07 mar 2012, 11:10
vestleif skrev:En annen sak, kjenner du noen som har tech II ?
Er noen stykker på forumet ja, men kjenner ikke til noen i området ditt...