Therese skrev:
Kan godt være at de ikke anbefaler noen annen tilsetting i oljen, men dette er utviklet og godkjent av NASA, så jeg tar sjangsen...
Uansett, så er det girkassen så bekymrer meg mest....
NASA bruker mye automatgirkasser, eller? At det er bra til ett bruksområde betyr ikke at det er bra til noe annet. Ser man på automatkassens funksjon og virkemåte med mange friksjonslameller i oljebad, hver av dem med lav friksjonskoeffisient, så forstår man at valg av olje og evt modifiksjon av oljen med tilsetninger vil jo endre på kassens funksjon.
Når det gjelder oljetilsetninger generelt: Opptil 25% av en motoroljes volum er ulike tilsetninger, som gjør det samme som mange av disse dyre små flaskene som lover mirakler. Tilsetningenes oppgave er å løse avleiringer, holde skiten flytende uten å felles ut, unngå forsuring, bedre viskositetsegenskapene etc. Motoroljene er underlagt klassifiseringer, noe "vidundertilsetningene" ikke er. Det finnes altså ingen kontrollinstans for disse, og kun produsentens lovord er det man har å forholde seg til. Men hvis flasken er dyr nok, så må det da vel være bra?? Dersom disse vidundermidlene tilfører oljen egenskaper den ikke har i utgangspunktet, ville ikke da oljeprodusentene brukt disse i oljen? Faktum er at mange av disse vidundermidlene inneholder akkurat det samme som allerede er tilsatt oljen! Den eneste grunnen til å bruke dem, er å forlenge livslengden til oljen, dersom additivene i denne er "oppbrukt". Men hvor lurt er det?? Oljens øvrige egenskaper forringes jo også, den mettes med skit og høye trykkbelastninger (spesielt i en girolje) forringer oljefilmen ved at de langkjedete oljemolekylene kappes opp og blir kortere. Dette forringer bærigheten til oljefilmen, selv om oljen ser ny ut. Med andre ord, bytt heller oljen.
Tilsetningene er altså stort sett ufarlige, men unødvendige. I en automatkasse kan derimot friksjonen mellom lamellene endres, og da risikerer du faktisk å ødelegge kassen. Noen av tilsetningsflaskene inneholder teflon, som setter seg på komponentene og skal redusere friksjon. I en automatkasse er dette som nevnt neppe så smart, i en motor så kan disse partiklene bygge seg opp ved innsnevring av oljekanaler, og spesielt i roterende deler. På glideflatene kan man jo anta at et teflonbelegg vil være bra, eller? Hva skal den egentlig minske friksjonen mellom? Lager og oljefilm? Oljefilmen skal i prinsippet aldri brytes, men gjør den det, så kan nok et teflonlag utsette varmgang og ras med flere millisekunder... Og det er jo verdt noen hundrelapper, det
