Biler med automat går ofte mye på lavt turtall, sammenlignet med biler med manuelt gir, noe som ikke er gunstig mtp oilsludge.
Denne f eks ser jo ikke så aller verst ut:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=32661049
Se etter oljelekkasjer (kan tyde på slitne stempelringer og/eller tett veivhusventilasjon), spør hvor ofte oljen har blitt byttet (hver 10 000 km er bra, 20k km eller lengre intervall er mindre bra), mye langkjøring er bra, mye korte kjørestrekninger er ikke bra. Spør selger om oljeforbruk. Sjekk nivået på motoroljen og spør hvor lenge siden det er siden siste oljeskift/påfylling, da får du et inntrykk av evt oljeforbruk. Lytt på motoren og hør etter rasling fra registeret. Har du mulighet, så løsne downpipe eller innsugsrør og kjenn etter slakke i turbinakslingen og ta gjerne av toppdekselet og se etter mye koksdannelse. Mål også gjerne kamkjedestrammeren. Selvsagt i samråd med selger...
Når bilen er i hus, ta ned bunnpanna og rens oljesila, mål kamkjedestrammer (hvis det ikke ble gjort før kjøp) og bytt ALLE slanger til veivhusventilasjonen hvis det er behov. Sjekk at det er siste versjon av veivhusventilasjonen og kjenn på slangene. Er de myke, så bytt. Bytt alle vakuumslanger og vær nøye med hyppige oljeskift.
Som sagt, dette er MYE bil for pengene, så sant motoren er bra. Raser den, så blir det plutselig mye penger for bilen istedet.