En kamerat har en VW Passat som har en glippe mellom kloss og skive - konsekvent på alle hjulene. Dette ser veldig merkelig ut. Se bilder:
Jeg kan ikke skjønne at dette kan være riktig montert... I mitt hode er dette skadelig for kloss og skive og bremseeffekt! Men slitasjen på skiven ser jo ut til å være jevn og fin og bremseeffekten er helt bra. Klossen er heller ikke slitt på den kanten som er i kontakt med skiven. Jeg sa han skulle sende bildet til forhandleren der han kjøpte bilen i høst, men der fikk han lite gehør. De sa at slitasjen var jevn så alt var bra. Han har kjørt slik siden mai-juni 2011 og klossen må jo ha blitt slitt skeivt hvis bare kanten lå inntil skiva når han bremset

Er det slik at klossen blir presset på plass under trykk eller er dette riv ruskende galt (som opprinnelig antatt) eller hva?
Jeg mener; hvis skiven er rett og anlegget i holderen er rett og klossen samtidig er skeiv, og bremsestempelet beveger seg perpendikulært i forhold til skiveflaten - da er det noe som ikke går opp geometrisk her!
(Har ikke fått sett på klossen mens han bremser, det ville sikkert gi noe informasjon)
Håper på oppklarende svar!