bankesensor med diode...
Moderator: Moderatorer
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
bankesensor med diode...
Hadde det gått an å montert bankesensoren igjen, og koblet den opp med ei liode eller et lys inne i bilen?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Sted: oslo
- Kontakt:
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Kontakt:
- john n04
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Har man APC innkoblet kan det kobles diode til styreboksen. Det går ikke å koble til magnetventilen da den også regulerer trykket uansett om det banker eller ei.
Og det stemmer at APC ikke trenger å regulere ladetrykket, men allt annet må være innkoblet for at den skal kjenne igjen banking korrekt.
Og det stemmer at APC ikke trenger å regulere ladetrykket, men allt annet må være innkoblet for at den skal kjenne igjen banking korrekt.
lawicel CanUsb, og Tech2!
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
For det første, mangmetventil har jeg aldri hatt på bilen min faktisk. Så den saken er grei.
Men da blir vel planen å koble til APC boksen igjen da. Og koble til en diode på en av "pinnene"?
men si meg. hva er det egentlig apcen ordner?
Den har jo + og - , og er tilkoblet bankesensoren og Magnetventilen. da kan jeg jo bare bruke + og - og koble til bankesensoren til. Kutte ut magnetventil og det andre. Og koble til ei diode igjen. vil dette funke, eller må jeg ha alt tilkoblet for at alt skal passa sammen?
ble bare surr dette, haper dere forstår!
Men da blir vel planen å koble til APC boksen igjen da. Og koble til en diode på en av "pinnene"?
men si meg. hva er det egentlig apcen ordner?
Den har jo + og - , og er tilkoblet bankesensoren og Magnetventilen. da kan jeg jo bare bruke + og - og koble til bankesensoren til. Kutte ut magnetventil og det andre. Og koble til ei diode igjen. vil dette funke, eller må jeg ha alt tilkoblet for at alt skal passa sammen?
ble bare surr dette, haper dere forstår!
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
1999 Saab 9-3 Viggen
Jeg tror signalet fra bankesensoren er veldig svakt, for hvis jeg ikke husker feil så er den koplet til apc-en via en coaxialkabel. Denne kabeltypen brukes til å sende spenningsvake signaler, der midtlederen/e er omsluttet av en form for støyskjerm. Det må nok en del ekstraelektronikk til for å kunne få en diode til å kunne signalisere tenningsbank inne i bilen ved hjelp av signalet fra bankesensoren, men har du peiling på elektronikk tror jeg ikke det er umulig. Forsterker er nok et stikkord.
Lykke til!
Mvh
Johnny
Lykke til!

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Kontakt:
Siden det funker fint med en diode på vanlig oppkoblet APC, tror jeg ikke du trenger noen forsterker for å få den til å virke på denne måten heller. Grunnen til at den er skjermet er vel for å unngå forstyrrelser i bankesignalet.
Ser fortsatt ikke problemet med å ha APC liggende uten at magnetventilen har noen slanger på seg! Det er jo bare bankefunksjonen du er ute etter. Men jeg har ikke testa det, prøv!
Ellers så fins det jo Knock Link.
Ser fortsatt ikke problemet med å ha APC liggende uten at magnetventilen har noen slanger på seg! Det er jo bare bankefunksjonen du er ute etter. Men jeg har ikke testa det, prøv!
Ellers så fins det jo Knock Link.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
- john n04
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Magnetventilen kan være frakoblet apc. Alt annet må være tilkoblet, trykksensor, turtalls signalet og bankesensoren. Disse tre verdiene er nødvendig for at apc skal detektere banking korrekt. Fungerer på samme måte som insprutnings anlegg. Den har et kart som sier: da og da banker det og ellers ikke. Pin 19 jordes ved banking. Altså må du koble - siden på dieden til apc og den andre til konstant +
lawicel CanUsb, og Tech2!
Jeg får vel forsvare uttalelsene litt jeg da!
Den forsterkningen som jeg skrev om, finnes nok allerede i APC-elektronikken, når jeg tenker meg om. Bankesensoren er en slags mikrofon, var det noen som skrev her på STCN engang. Det visste jeg ikke da, men det er det som er grunnen til tanken om at stømmen som går gjennom den ikke er særlig stor, og av den grunn trenger støyskjem. Støyen det er snakk om er jo statisk elektrisitet. Men hva med å bruke signalet/spenningen som styrer magnetventilen da? Det burde jo gå. I prinsippet fungerer magnetventilen som et relé, og trenger nok noen volt for å reagere. Det er jo ikke rare spenningen som skal til for å få en lysdiode til å lyse. Noen tåler ikke mer en et par volt. Knock link, som Rune N35 nevnte, er nok heller ingen dum ide.
Mvh
Johnny

Den forsterkningen som jeg skrev om, finnes nok allerede i APC-elektronikken, når jeg tenker meg om. Bankesensoren er en slags mikrofon, var det noen som skrev her på STCN engang. Det visste jeg ikke da, men det er det som er grunnen til tanken om at stømmen som går gjennom den ikke er særlig stor, og av den grunn trenger støyskjem. Støyen det er snakk om er jo statisk elektrisitet. Men hva med å bruke signalet/spenningen som styrer magnetventilen da? Det burde jo gå. I prinsippet fungerer magnetventilen som et relé, og trenger nok noen volt for å reagere. Det er jo ikke rare spenningen som skal til for å få en lysdiode til å lyse. Noen tåler ikke mer en et par volt. Knock link, som Rune N35 nevnte, er nok heller ingen dum ide.
Mvh
Johnny
John n4 beskriver dette riktig
Bankesensoren er en mikrofon som må tilkoples med skjermet kabel. Kretsløpet som registrerer banking er et ganske sofistikert filter og er definitivt ikke enkelt å bygge selv om man har peiling på elektronikk.
APC-ventilen fungerer ikke som et relé. Det er en pulsbreddemodulert ventil som styres ut med en frekvens på ca 12Hz. Trykket på wastegateaktuatoren avlastes ved at ventilen åpnes i kortere eller lenger tid 12 ggr i sekundet. Maks turbotrykk får en når ventilen er åpen. Grunntrykk får en når ventilen er lukket eller el-ledningen er frakoplet.
En diode på APCens APC-ventilutgang vil bare lyse mer eller mindre.
Konklusjonen er at en lysdiode som indikerer banking må ordnes vha en APC-boks!
Forøvrig må en benytte gammeltype APC til 8-ventilere. Og ny type til 16-ventilere siden frekvensinnholdet i bankesensorsignalet ikke er det samme.

Bankesensoren er en mikrofon som må tilkoples med skjermet kabel. Kretsløpet som registrerer banking er et ganske sofistikert filter og er definitivt ikke enkelt å bygge selv om man har peiling på elektronikk.
APC-ventilen fungerer ikke som et relé. Det er en pulsbreddemodulert ventil som styres ut med en frekvens på ca 12Hz. Trykket på wastegateaktuatoren avlastes ved at ventilen åpnes i kortere eller lenger tid 12 ggr i sekundet. Maks turbotrykk får en når ventilen er åpen. Grunntrykk får en når ventilen er lukket eller el-ledningen er frakoplet.
En diode på APCens APC-ventilutgang vil bare lyse mer eller mindre.
Konklusjonen er at en lysdiode som indikerer banking må ordnes vha en APC-boks!
Forøvrig må en benytte gammeltype APC til 8-ventilere. Og ny type til 16-ventilere siden frekvensinnholdet i bankesensorsignalet ikke er det samme.

Knut: Jeg anntok at magnetventilen er elekromagnetisk styrt da jeg omtalte den som et relé. Er den ikke det?
Intressant innlegg forøvrig!
Mvh
Johnny
Intressant innlegg forøvrig!
Mvh
Johnny