F? trurbotrykksm?ler i en LTT

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Få trurbotrykksmåler i en LTT

Legg inn av Henrik N380 » 30 des 2004, 02:07

Skulle gjerne vite hva jeg trenger av deler og ting for å få montert turbotrykks måleren i en 9-5. Trenger et nytt panel med måler, men hva mer? Må jo gå noen ledninger og sensorer til no turbo greier :razz: , er det WG den sitter på?? :oops: (Correct me if I am wrong!)


Bilde

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 05 sep 2003, 01:00

Legg inn av Johnny » 30 des 2004, 06:44

Opprinnelig ble ladetrykksmålerene koplet til vacumet på motoren med en slange. Om de har funnet en mer sofistikert måte å gjøre det på i dag, vet jeg ikke. Kanskje ladetrykkmåleren er el.styrt og at det finnes en vacumstyrt sensor som sender et el.signal til den? Uansett om det er tilfelle eller ei, så vil jeg tro at med en tradisjonell ladetrykksmåler vil du kunne se hva turboen lader, ved å kople den til innsuget eller noe.

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

måler

Legg inn av Petter 900 T » 30 des 2004, 07:32

Johnny skrev:Opprinnelig ble ladetrykksmålerene koplet til vacumet på motoren med en slange. Om de har funnet en mer sofistikert måte å gjøre det på i dag, vet jeg ikke. Kanskje ladetrykkmåleren er el.styrt og at det finnes en vacumstyrt sensor som sender et el.signal til den? Uansett om det er tilfelle eller ei, så vil jeg tro at med en tradisjonell ladetrykksmåler vil du kunne se hva turboen lader, ved å kople den til innsuget eller noe.

Mvh
Johnny
Det har ikke skjedd noe på den fronten nei, vakum/trykk måles på "gamlemåten".

Kjøp måler på Speedparts, plasseres valgfritt i kupeen. Enkelt og bra!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: måler

Legg inn av Tor N12 » 30 des 2004, 10:40

Petter 900 T skrev: Det har ikke skjedd noe på den fronten nei, vakum/trykk måles på "gamlemåten".

Kjøp måler på Speedparts, plasseres valgfritt i kupeen. Enkelt og bra!

Petter
Den orginale måleren på 9-5 er elektronisk... Men man kan selvfølglelig ettermontere en vanlig vacum-måler, den er sansynligvis mere korrekt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Petter_N261
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 261
Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
Sted: Tønsberg

Legg inn av Petter_N261 » 30 des 2004, 21:38

Jeg har også akkurat kjøpt en sånn måler, og vil gjerne ha det inn med teskje:

Nøyaktig hvor skal T-stykket som følger med settes inn på min 1983 T8?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 30 des 2004, 21:46

Petter_T8 skrev:Jeg har også akkurat kjøpt en sånn måler, og vil gjerne ha det inn med teskje:

Nøyaktig hvor skal T-stykket som følger med settes inn på min 1983 T8?
Når eg tek ei midlertidig montering på turbobilane her heime splittar eg den slangen som går inn i kupeen. Men for ei meir permanent montasje kanskje det greiaste er å sette T-stykket før den orginale turbotrykksmålaren, altså inne i dashbordet.

Brukeravatar
Petter_N261
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 261
Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
Sted: Tønsberg

Legg inn av Petter_N261 » 30 des 2004, 22:44

Men for ei meir permanent montasje kanskje det greiaste er å sette T-stykket før den orginale turbotrykksmålaren, altså inne i dashbordet.
Tenkte ikke på at det var vakum der, men det er temmelig innlysende når man får det servert sånn :)

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 31 des 2004, 10:05

I 9-5 vil den ettermonterte måleren vise forskjellige trykk, fordi Motorsystemet beregner et gitt effektuttak uansett vær/temperaturforhold. Da den ene dagen kan ladetrykket være f.eks.1 bar og en annen dag 1,2 bar. Det er da ikke noe feil med motoren, men bare motorsystemet som kompenserer. Dette gjelder alle biler med Trionic 7.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Svar