Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Henrik N380
- 2.0 bar

- Innlegg: 991
- Registrert: 27 okt 2004, 01:00
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
Legg inn
av Henrik N380 » 30 des 2004, 02:07
Skulle gjerne vite hva jeg trenger av deler og ting for å få montert turbotrykks måleren i en 9-5. Trenger et nytt panel med måler, men hva mer? Må jo gå noen ledninger og sensorer til no turbo greier

, er det WG den sitter på??

(Correct me if I am wrong!)

-
Johnny
- 1.2 bar

- Innlegg: 234
- Registrert: 05 sep 2003, 01:00
Legg inn
av Johnny » 30 des 2004, 06:44
Opprinnelig ble ladetrykksmålerene koplet til vacumet på motoren med en slange. Om de har funnet en mer sofistikert måte å gjøre det på i dag, vet jeg ikke. Kanskje ladetrykkmåleren er el.styrt og at det finnes en vacumstyrt sensor som sender et el.signal til den? Uansett om det er tilfelle eller ei, så vil jeg tro at med en tradisjonell ladetrykksmåler vil du kunne se hva turboen lader, ved å kople den til innsuget eller noe.
Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002
-
Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Legg inn
av Petter 900 T » 30 des 2004, 07:32
Johnny skrev:Opprinnelig ble ladetrykksmålerene koplet til vacumet på motoren med en slange. Om de har funnet en mer sofistikert måte å gjøre det på i dag, vet jeg ikke. Kanskje ladetrykkmåleren er el.styrt og at det finnes en vacumstyrt sensor som sender et el.signal til den? Uansett om det er tilfelle eller ei, så vil jeg tro at med en tradisjonell ladetrykksmåler vil du kunne se hva turboen lader, ved å kople den til innsuget eller noe.
Mvh
Johnny
Det har ikke skjedd noe på den fronten nei, vakum/trykk måles på "gamlemåten".
Kjøp måler på Speedparts, plasseres valgfritt i kupeen. Enkelt og bra!
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 30 des 2004, 10:40
Petter 900 T skrev:
Det har ikke skjedd noe på den fronten nei, vakum/trykk måles på "gamlemåten".
Kjøp måler på Speedparts, plasseres valgfritt i kupeen. Enkelt og bra!
Petter
Den orginale måleren på 9-5 er elektronisk... Men man kan selvfølglelig ettermontere en vanlig vacum-måler, den er sansynligvis mere korrekt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Petter_N261
- 0.7 bar

- Innlegg: 179
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 261
- Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
- Sted: Tønsberg
Legg inn
av Petter_N261 » 30 des 2004, 21:38
Jeg har også akkurat kjøpt en sånn måler, og vil gjerne ha det inn med teskje:
Nøyaktig hvor skal T-stykket som følger med settes inn på min 1983 T8?
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 30 des 2004, 21:46
Petter_T8 skrev:Jeg har også akkurat kjøpt en sånn måler, og vil gjerne ha det inn med teskje:
Nøyaktig hvor skal T-stykket som følger med settes inn på min 1983 T8?
Når eg tek ei midlertidig montering på turbobilane her heime splittar eg den slangen som går inn i kupeen. Men for ei meir permanent montasje kanskje det greiaste er å sette T-stykket før den orginale turbotrykksmålaren, altså inne i dashbordet.
-
Petter_N261
- 0.7 bar

- Innlegg: 179
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 261
- Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
- Sted: Tønsberg
Legg inn
av Petter_N261 » 30 des 2004, 22:44
Men for ei meir permanent montasje kanskje det greiaste er å sette T-stykket før den orginale turbotrykksmålaren, altså inne i dashbordet.
Tenkte ikke på at det var vakum der, men det er temmelig innlysende når man får det servert sånn

-
john n04
- 2.0 bar

- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
-
Kontakt:
Legg inn
av john n04 » 31 des 2004, 10:05
I 9-5 vil den ettermonterte måleren vise forskjellige trykk, fordi Motorsystemet beregner et gitt effektuttak uansett vær/temperaturforhold. Da den ene dagen kan ladetrykket være f.eks.1 bar og en annen dag 1,2 bar. Det er da ikke noe feil med motoren, men bare motorsystemet som kompenserer. Dette gjelder alle biler med Trionic 7.
lawicel CanUsb, og Tech2!